Weekoverzicht Webanalisten (88): Google Analytics opt-out en linkbuildingtips van Dixon Jones

24 maart 2010, 07:31

Webanalisten zoeken websiteGoogle Analytics maakte onlangs een onverwachte ontwikkeling bekend. Amy Chang (Group product manager bij Google Analytics) schreef dat Google bezig is om een plug-in voor alle browsers te ontwikkelen, waardoor gebruikers niet langer in Google Analytics worden gedetecteerd. Victor Geerdink geeft zijn mening hierover. Daarnaast schreef ik een artikel over de parallelsessie van Dixon Jones tijdens SES Amsterdam, waarin hij enkele linkbuidlingtips gaf.

Google ontwikkelt een Google Analytics opt-out browser plug-in voor gebruikers

Deze ontwikkeling roept een aantal vragen op, zoals: Op welke manier zal de plug-in de datakwaliteit binnen de accounts beïnvloeden en waarom biedt Google de gebruikers deze optie aan?

De keuze van Google om gebruikers de optie te geven om niet langer door Google Analytics gedetecteerd te worden, zal hoogstwaarschijnlijk invloed gaan hebben op de datakwaliteit. Wanneer deze plug-in op grote schaal door gebruikers zal worden geïnstalleerd, kan dit de gemeten metrics gaan beïnvloeden en zullen bepaalde conversies moeilijker te herleiden zijn. Het blijft natuurlijk wel de vraag hoeveel gebruikers deze plug-in zullen installeren en hoe deze plug-in er in de praktijk uit gaat zien. Zullen de gebruikers alleen verder worden geanonimiseerd, of zullen zij in hun geheel uit de data verdwijnen. Lees het volledige artikel van Victor.

Linkbuildingtips van Dixon Jones (SES Amsterdam)

Dixon Jones (MajesticSEO) vulde tijdens Search Engine Strategies een parallelsessie over linkbuilding, waarin hij aardig wat tip gaf.

De overall boodschap die ik uit zijn verhaal haalde was:

“Weet welke links meetellen (en ga daarmee aan de slag)”

Dixon begon met de definitie van de ‘beste’ SEO link:

  • heeft een goede anchor text
  • er wordt goed naar de pagina waarop deze link staat gelinkt
  • er wordt geen ‘nofollow’ meegegeven aan de link
  • er wordt niet geredirect (enkel 301 toegestaan)
  • de pagina staat in Google’s cache

De tips van Dixon gingen over ‘het visualiseren van je anchor text’, link reclamation, en link intersects. Lees deze in het volledige artikel.

Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!