Nationale Thuiswinkel Awards 2010 uitgereikt
Tijdens het gala van de Nationale Thuiswinkelawards 2010 zijn gisteravond in Noordwijk 29 Nederlandse webwinkels onderscheiden als beste in hun categorie. De publieksprijzen werden uitgereikt aan 26 winnaars in 29 categorieën. Daarnaast werden met de Starter Award (Ticken Typecursus won), Innovatie Award (Thuisbezorgd.nl met de Foodtracker), Webwinkel Award (Coolblue.nl) en de nieuwe Supplier Innovatie Award (Kiala Nederland) vier vakprijzen uitgereikt door de jury. Hieronder de lange, lange lijst:
Stijgende omzet
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org zegt op de website:
“De winnaars van de Thuiswinkel Awards 2010 laten zien dat ze ook in moeilijke tijden weten wat de klant wil en hier actief op inspelen. Dat is kenmerkend voor de hele thuiswinkelbranche, die ondanks de economische crisis groeicijfers blijft boeken die ronduit positief zijn te noemen. In deze tijd zullen veel branches en bedrijven tekenen voor een gemiddelde groei van 19% in het afgelopen jaar.”
Fons van Westerloo, voorzitter van Stichting Nationale Thuiswinkel Awards zegt, tevens op de website:
“Ook dit jaar zijn we weer blij verrast door de innovatieve concepten en het hoge niveau van de inzendingen voor de Thuiswinkel Awards. Er is massaal gestemd en de Nederlandse consumenten hebben mooie keuzes gemaakt voor de publieksprijzen. De vakjury had dit jaar een mooie uitdaging vanwege de grote kwaliteit van de diverse genomineerden. Ik wil de uiteindelijke winnaars feliciteren en de overige kandidaten, evenals nieuwe gegadigden, aanmoedigen volgend jaar een nieuwe poging te doen. Als het nu al hoge niveau dan ook nog verder groeit verheug ik me nu al op de Thuiswinkel Awards 2011.”
Over de publieksprijs
Tussen 17 januari en 1 maart is vooronderzoek verricht waarbij consumenten de mogelijkheid hadden te stemmen op hun favoriete webwinkel. Tegelijkertijd heeft men alle deelnemende webwinkels kunnen beoordelen. De nominaties zijn op stand gekomen op basis van de kwalitatieve beoordeling in combinatie met het aantal stemmen. Q&A Research & Consultancy voerde in opdracht van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards het onafhankelijke consumentenonderzoek uit. Op basis hiervan kwamen in 29 categorieën winnaars uit de bus.
De publieksprijzen zijn onderverdeeld in ‘groot’ en ‘klein’. Bedrijven die jaarlijks één miljoen euro of meer omzetten of op concernniveau langer dan vier jaar bestaan, vallen in groot. Overige webwinkels vallen in klein. De overall winnaars in beide categorieën zijn bepaald door de hoogte van de cijfers en het aantal stemmen dat ze ontvingen.
Winnaars publieksprijzen categorieën groot
Baby & Kindermode: Simplycolors.nl
Boeken & Tijdschriften: bol.com
Cds, dvds en games: bol.com
Computer hard- & software: 123inkt.nl
Consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur: Modern.nl
Damesmode: Wehkamp.nl
Financiële diensten: Paypal.nl
Herenmode: Score.nl
Persoonlijke verzorging & Levensmiddelen: Yvesrocher.nl
Reizen & vrije tijd: Landal.nl
Schoenen & Sport: Avantisport.nl
Speelgoed, Hobby & Cadeau: bol.com
Telecom: Coolblue.nl
Vliegtickets: Transavia.com
Warenhuizen: Wehkamp.nl
Winnaars publieksprijzen categorieën klein
Baby & Kindermode: Happybee.nl
Boeken & Tijdschriften: Boek.net
Cds, dvds en games: Mediaoffer.nl
Consumentenelektronica en huishoudelijke apparatuur: Woonveilig.nl
Damesmode: Bagoes.nl
Herenmode: Shop.stateofart.com
Lingerie & Ondermode: Sloggies.nl
Persoonlijke verzorging & Levensmiddelen: Condoom-anoniem.nl
Reizen & vrije tijd: Boekvandaag.nl
Schoenen & Sport: Voetbaldirect.nl
Sieraden & Accessoires: Pandorashop.nl
Speelgoed, Hobby & Cadeau: Toysxl.nl
Warenhuizen: Geboortekaartjes.nl
Wonen: Badkamermarkt.nl
De vakprijs Webwinkel Award is niet gewonnen door 123inkt.nl, maar door Coolblue.
@Wally: Ik dacht al dat het met zoveel verschillende prijzen vast ergens fout moest gaan. Ik ga het even wijzigen, dank voor je scherpte.
De overall overwinning is wel naar 123inkt.nl gegaan.
Felicitaties voor alle winnaars!
@ ferry,
Nee dat was de publieksprijs
De door de vakjury bepaalde Starter Award 2010 aan http://www.ticken.nl bevatte naast de trofee en het certificaat ook een prijs met een mediawaarde van bijna € 90.000 dankzij sponsors Interoute, STER, Ippies, Veronica Magazine en Ogone.
De meeste winnaars hebben het verdiend, maar ik vind het jammer hoe sommige bedrijven hun enorme marketingbudgetten en mailinglijsten inzetten om te winnen. Natuurlijk is het een manier van campagnevoeren, maar doet naar mijn idee flink afbreuk aan de waarde van de prijs.
@ Erik,
helemaal mee eens, Daarom negeren wij in de publiciteit de publieksprijzen een beetje. Zit al een jaar of zeven in de vakjury en nou niet dat wij zo bijzonder zijn, maar om de vakprijzen te winnen wordt zo’n site echt juridisch drie keer doorgelicht, alle eindjes worden gecheckt, presentaties komen eraan te pas, proposities worden doorgezaagd, concurrentieanalyses uitgevoerd, de hele rimram. De jury zelf wordt ook tamelijk complementair samengesteld. Tis echt nogal een werk. Voor het draagvlak echter is het weer van belang dat heel veel mensen stemmen op de publieksprijzen. Vind het jammer dat die zoveel aandacht krijgen en dat er zoveel winnen als je dat afzet tegen de vakprijzen. De mannen van Coolblue komt alle eer toe. Gouden Loeki tov Effie heb ik wel eens ergens geschreven…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!