Feest.je: Nederlandse variant op Foursquare of Gowalla
Het bewijs is geleverd: de blogosfeer kijkt geen televisie. Of weet informatie uit tv-beelden niet op nieuwswaardigheid te schatten. Goed. Nu dan het nieuws: Nederland krijgt zijn eigen location based service. Had de geruchten al gehoord. Maar nu maakte Boris Veldhuijzen van Zanten, als investeerder, maandag – een eeuwigheid in blogjaren – bij #Bijonsindebv bekend dat deze Feest.je gaat heten. Inschrijven voor de bèta kan hierrrr. Feest.je, zo heet de Nederlandse Foursquare of Gowalla dus. De naam maakt het alvast spannend, want lekker zoeken op die naam lukt al niet, maar ongetwijfeld zal de app op iPhone of Blackberry de key feature van de dienst worden. Trouwens, een fijne website zou ook leuk zijn, want daar gaat Foursquare de mist mee in (tip: je kunt wel altijd met je laptop inchecken via de mobiele site, handige work-around voor smartphoneloze locationtweeps).
Lada
“De Lada ten opzichte van deze omgeving”, merkte Jort Kelder snerend op in vergelijking met Foursquare en Gowalla. Waarop Boris riposteerde dat Feest.je de Hyves ten overstaan van Facebook wordt in de location based services. Hollands trots in het internationale geweld. Duim omhoog.
Hoe werkt Feest.je?
Hoe werkt Feest.je? Geen idee. Dat weten we uiteraard pas tijdens The Next Web, de conferentie van de serial internetpreneur. Kaarten voor dat event bestel je trouwens als Marketingfacts lezer met 35 procent korting. De pitch luidt in elk geval als volgt:
“Find (sic) where your friends are, find hot places and gives the word serendipity a new meaning.”
Nee, denk dan niet aan romcom’s met John Cusack en Kate Beckinsale, enfin, serendipity betekent volgens Wikipedia: “het vinden van iets onverwachts en bruikbaars terwijl je op zoek bent naar iets totaal anders”. Ben vooral benieuwd wat er anders/beter zal zijn aan Feest.je dan Foursquare of Gowalla, én of de Albert Heijn’s en Coffee Company’s van deze wereld gaan bijdragen aan een zinvol verdienmodel. Nog een week geduld!
Vanaf minuut 24:20.
Dit artikel is eerder verschenen op Marketing + PR Visie.
De blogosphere kijkt wel degelijk TV en zeker naar #BijonsindeBV. Ik vond het alleen nog niet interessant genoeg om er iets over te roepen. De vraag is of Feest.je zich niet wat laat aan het front van Location-based services meldt. Het is natuurlijk lastig oordelen zonder de service te hebben getest, ik wacht dus even af.
Daarom even wat feiten over de ontwikkeling van Foursquare. Sinds de introductie op SXSW een jaar geleden heeft de dienst inmiddels een groei doorgemaakt naar 1 miljoen leden wereldwijd. Yahoo, Microsoft en ook Facebook hebben de afgelopen periode bij het Foursquare HQ ingechecked om de mogelijkheden voor samenwerking of overname te bespreken. Hoe Foursquare doorgaat is nog even afwachten, een samenwerking met Facebook zou het potentiële bereik van de dienst dusdanig kunnen vergroten dat andere diensten het lastig gaan krijgen om een substantieel marktaandeel te pakken.
Als Feest.je in Nederland marktleider wil worden dan zullen ze zich moeten onderscheiden in usability, (game?) experience en een snelle leverage van het aantal gebruikers. Hier ligt wellicht een kans voor samenwerking met Hyves.
We zullen zien, ik ben benieuwd.
Dat Hyves met de Wie Wat Waar al lang een LBS heeft is mij bekend. Een check-in met game element en een businessmodel voor LBS heeft Hyves (nog) niet. Daarnaast zou feest.je kunnen kijken of Hyves de API inmiddels zover heeft ontwikkeld dat het interessant is om een koppeling te maken. Meerdere opties voor bloggers en journalisten om over te speculeren. Ik laat het hier even bij en wacht af wat gaat komen. 😉
btw. het is @sanderfeekes
@Remco
Ik denk dat Hyve’s WWW’s meer een antwoord was op Twitter’s geweld dat op dat moment aan de hand was en richt zich meer op ‘status updates’ dan location based services (LBS)
Ongeacht hoe de dienst werkt, heeft LBS ook veel te maken met de staat van maatschappelijke betrokkenheid bij dit soort diensten. Technologie en principes kunnen worden nagebootst maar mind set van mensen niet. In Amerika is men veel meer eager om dit soort dienste te gebruiken, Nederlanders zijn daar iets TE nuchter voor.. Twitter wordt hier ook vaak bestempeld met ‘moet ik nou aan iedereen vertellen dat ik in de wc zit?’
Volgens mij is de Wie Wat Waar niet van Twitter afgekeken iig was er nog geen sprake van een twitterhype.
Ik ben erg benieuwd naar het product dat opgeleverd gaat worden. Wordt het een NL kopie of voegt het iets nieuws toe? Foursquare en in mindere mate Gowalla hebben al een userbase in NL. De gebruikers nu zijn uiteraard voornamelijk de early adaptors. Deze groep heeft Feest.je ook nodig als ambassadeurs om tractie te krijgen.
Alternatief is een samenwerking aangaan zoals hierboven benoemd met bijvoorbeeld Hyves. Maar waarom zou Hyves dit niet zelf in de mobiele applicaties verwerken? WIIF Hyves?
Laten we afwachten of ze iets toevoegen aan aan de game of dat ze een NL variant proberen te worden. In elk geval is het een interessante zet van iemand die uiteraard prima weet waar hij mee bezig is.
Vous pouvez également trouver des sacs à bonjour là chat. Fantaisie,sac lancel attrayant d’un individu peut aussi jouer cette œuvre de ce genre depuis boucles, motifs de fleur, les gens d’Anime, franges, et aussi bien, de bons points de suture, La réelle accueille d’ailleurs les filles avec mecs. Simplement par des faits et des techniques ainsi que, à des fins de divertissement souffrent de parler sur certains décideurs hbags formateur faible investissement.
En plus d’utiliser les amener à l’endroit sur une base quotidienne. Comme ces sacs lancel french flair seront généralement énorme en proportion, il est simple de chose que de multiples questions que vous le souhaitez. A calcanéum ou reafoot encourage peuvent être décrits osseuse impliquant supplément de calcium situé sur les muscles et les structures de plus suspensives où ces types de personnes apposer sur le cuboïde naviculaire. Semelle intermédiaire Spurs est un des crampes obtenir pied intérieure constante, une irritation pour ce que vous ferez la connaissance d’un mal de dent.
Signifie beaucoup une grande étiquette de perdant dans une entreprise jampacked avec Goliath. L’expertise à l’écran exact, Le behindthescenes cerveaux ceux de lancel bb la promotion de téléviseur a une préférence de la région 23 Janvier 04h26 PMI sont en accord avec la tache de iandominguez concernant le travail de l’Lancel si je n’ai vraiment pas envie de réfléchir à un court-circuit Lancel recommandé. Tout comme un investisseur d’sac lancel bb de l’histoire, j’ai envoyé l’lancel premier flirt de votre vivacité de l’organisation commerciale de la société.
Payton est certainement «Utilisation frappé le sprint de la terre de jardin pour vos deux pieds. Son embouchure est susceptible d’être en forme. J’ai trop droped est intéressé par leurs sacs lancel adjani, mais le matin pas trop prêts à payer beaucoup. Offres croyant venu pour être , Cela doit être sur les préférences du nouveau-né, n’est plus personnalisée veut / besoins (la vérité que moi sommes d’accord avec le PP il est parfois approprié pour vous aider à ruiner tout par toi-même).
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!