Marketeer, wat moet je nou met een iPad?

29 april 2010, 10:14

Ok. Er was een hype, er was kritiek, en nu is er nuchtere hoop. De iPad was afgelopen weken de metafoor voor de zo gewenste nieuwe zon aan de hemel in de wondere wereld van online marketing en ook in de uitgeversbranche zag je opeens een gouden randje. Want het lezen van een boek of tijdschrift zal vermoedelijk nooit meer hetzelfde zijn. Of….wordt de iSoep minder heet geserveerd dan we denken ?….

Om zelf te ontdekken welk effect de iPad heeft ging ik naar Bosten om een paar van de eerste exemplaren op te halen. Zoals je in onderstaande video kan zien was de hype enorm!

Eerste impressie

Het moet in ieder geval gezegd worden, de iPad is een lekker ding. Zo ondervonden ook de klanten en relaties van RapidSugar en aFrogleap tijdens het speciale klantenevent dat we op 14 april hielden in Dauphine, Amsterdam. Ongeveer 70 klanten en relaties speelden met de iPad, kregen snel een glimlach, en stelden vervolgens de terechte vraag:

“Wat moet ik nou eigenlijk als marketeer met een iPad?”

Een antwoord geven is deels kijken in een glazen bol. Tijdens het event werden de meningen over de iPad getoetst tijdens een live-poll via een mobiele event site. Dat de iPad dé gadget van 2010 is werd bevestigd door 70% van de aanwezigen. Iets meer dan 50% ziet de iPad en/of andere tablets een vaste plek in de huiskamer veroveren, en 1 op de 5 marketeers gaat onderdelen van de online media van hun bedrijf optimaliseren cq. aanpassen voor de iPad.

Benieuwd naar de sfeer en de meningen op het iPad event? Bekijk de video-impressie!

Wat gaan we straks doen met de iPad

Wat je dan concreet als marketeer met een iPad moet? Het antwoord ligt duidelijk in het gebruik ervan. Wat gaan consumenten straks – lekker relaxed op de bank veelal – met de iPad doen? Lekker surfen? Ja. e-Mailen? Jazeker. Op Youtube van film naar film springen? Absoluut! Games? Je weet niet wat je ziet, de iPad is echt supersnel. En lezen? Ja, vooral interactieve, persoonlijke content. Digitale magazines bijvoorbeeld. Op de iPad zijn dat apps, zoals bijvoorbeeld (het veel te dure) TIME magazine met – hoe toepasselijk – in haar eerste iPad uitgave met Steve Jobs op de voorkant.

RapidSugar en aFrogleap werken op dit moment aan een iPad magazine voor KARWEI, een interactieve en vooral ook persoonlijke versie van het ZieZo-magazine. Naar verwachting medio juni in de (iPad) app-store.

Bart Fussel
Co-Founder bij aFrogleap

Categorie
Tags

4 Reacties

    Marco van der Lingen

    Leuk stuk en filmpje. Heb zelf ruim 2 weken een iPad en moet zeggen dat ik heel veel mogelijkheden voor marketeers zie. Applicaties kunnen de klantenbinding verhogen door binnen de brandpositionering te zoeken naar waarde toevoegende diensten. Ook zie ik veel mogelijkheden voor e-commerce. De iPad kan weer emotie en beleving toevoegen aan de online koop beleving waar op internet webshops veelal gericht zijn op snelle verkoop gericht op prijsconcurrentie. Belangste is dat creativiteit en design een belangrijke functie gaan krijgen om diensten onderscheidend aan te bieden.


    29 april 2010 om 11:11
    Sabien

    Zelf heb ik nu 3 weken de iPad en ik ontdek dagelijks weer nieuwe mogelijkheden en voordelen.

    Inmiddels gebruik ik hem naast bloggen ook voor het bewerken, redigeren en herschrijven van documenten en teksten, rss-reader bijhouden, twitter, film kijken tijdens vluchten, snel mailtjes versturen, interviews afnemen, presentaties geven en mijn portfolio laten zien.

    Ik denk dat waar we nu met de iPad staan slechts het begin is. En het staat stukken vriendelijker, dan met een scherm voor je neus. Leuk artikel en ook het event was erg geslaagd!


    29 april 2010 om 11:48
    Mark Appel

    Ik heb de iPad nu 3 weken en bevalt prima. Het is even zoeken naar de juiste AppStore die tussen alle wow momenten door daadwerkelijk iets toevoegen aan de dagelijkse werkzaamheden. Surfen is geweldig, twitteren prima en Evernote is m’n maatje aanbhet worden. Mailen uiteraard ook. Met de iPad heb ik op een of andere manier het gevoel niet aanbt werk te zijn, dat heb ik bij m’n laptop wel. De iPad dwingt ook om nog sterker online te denken. Ik wacht met smart op de box.net desktop app die automatisch al m’n docs vanaf m’n laptop synced met het net. Dan heb ik voor nu even m’n plaatje compleet. Verder lots of entertainment, zelfs THE weather Channel ziet er fantastisch uit. Ik weiger overigens om iPhone Apps erop te plaatsen dat ziet er niet uit. Heb eea geschreven or iPad op onze blog vooruitstrevenddenken.nl

    Vanaf m’n iPad, mark appel


    30 april 2010 om 07:21
    Nail

    Alles wat je met de iPad kan kan je ook op een netbook, en dan veel sneller, met flash ondersteuning! Voordelen van de ipad is wel dat je met je vingers kan werken en op de achterkant van de ipad kan je een eitje bakken want na 2 uur krijg je dat temp. te pakken 🙂 Echt een hebbe dingetje, ik wacht nog wel dat ze met de Ipad 2.0 komen. Als alle bugs eruit zijn gehaald. Ben momenteel tevreden met me iPhone doet net zoveel, en ik kan ermee bellen.


    29 mei 2010 om 10:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!