Google TV laat internet en televisie content samensmelten
Zoals verwacht kondigde Google gisteren tijdens de Google I/O developer conference aan dat ze de huiskamer willen veroveren met Google TV. Het idee achter Google TV is dat de intelligentie van het internet naar het TV scherm wordt gebracht. Hiervoor maken ze natuurlijk gebruik van de Google zoektechnologie maar ook YouTube en zelfs Android.
Google TV geeft kijkers de mogelijkheid content te vinden van zowel het internet als de TV netwerken. Met deze zoekmogelijkheid willen ze een samensmelting creëren waardoor de kijker geen keuze meer hoeft te maken of ze content van het internet of van TV netwerken willen bekijken – alles komt samen en werkt via één device.
Interessant is dat Google ook het Android platform bij de ontwikkeling betrekt. Ze hebben aangekondigd dat Google TV ook toegang krijgt tot de Android marketplace en dat koppelingen tussen de Android telefoons en Google TV mogelijk zijn. Daarmee is het niet alleen mogelijk de TV via een Android telefoon te bedienen, in te stellen en zelfs via stem herkenning te laten werken, maar wordt het ook makkelijker om applicaties van Facebook, Spotify of Twitter op de TV te gebruiken.
Google TV wordt aangeboden via een set-top box met een internet connectie en het wordt in de nieuwe modellen TV’s ook direct ingebouwd. Voor input wordt gebruik gemaakt van een draadloos toetsenbord. Voor de hardware wordt samengewerkt met Sony en Logitech. Verdere details over de hardware gaf Google nu nog niet prijs.
Google heeft naar eigen zeggen nog maar het topje van de ijsberg laten zien en heeft dan ook grote plannen met dit platform om de huiskamer te gaan veroveren. Binnenkort wordt de SDK en API voor ontwikkelaars vrijgegeven. Google TV ligt in de herfst van dit jaar in de Amerikaanse winkels.
Tot nu toe zijn er veel verschillende spelers geweest die iets proberen op het gebied van internet op de TV; TV fabrikanten zijn allemaal met eigen systemen bezig, Apple TV is nooit echt aangeslagen en Yahoo! Connected TV lijkt ook niet echt succesvol. Wat mij betreft maakt Google TV wel een grote kans om een succes te worden. Vooral de samensmelting van de internet en TV content zie ik als een belangrijke succesfactor. Als ze dit goed aanpakken met een prettige interface dan kan Google TV wel eens heel groot worden!
Waar ken ik dit ook alweer van….
Oja!! -> Apple TV
Werkt super, nu hopen dat concurrentie het nóg beter maakt!
@Patrick: Op dit moment wordt Google TV alleen beschikbaar in Amerika. Er is sowieso over de introductie verder mondjesmaat gesproken – maar over internationale uitbreiding is nog niets bekend gemaakt. Je hebt gelijk; in Europa is het een wirwar van kabelaars die allemaal graag een duit in het zakje willen doen. Aan de andere kant – als het in Amerika kan waarom dan niet in Nederland?
@Matthijs: ik vind dat Frankwatching wel een beetje erg vroeg de overwinning aan Google toekent.
Nederlandse kabelaars zullen niet voorop lopen en hun signaal toestaan op deze settopboxen. Maar wat ik tot nu toe heb gelezen komen er mogelijkheden met IR-blasters voor besturing van deze boxen. Dan kan het om Ziggo en UPC heen. En het hele internet streaming verhaal gaat buiten de kabelaars om, behalve als zij ook je ISP zijn.
Vooralsnog zie ik geen reden waarom kabelaars het struikelblok zullen zijn. Eerder de content eigenaren en dan zit je weer met auteursrechten.
Laten we hopen dat we in Europa snel mogen mee genieten!
Ik denk dat Google Tv erg groot gaat worden, o.a. omdat Google wel wat macht heeft en omdat het gewoon een steengoed idee is wat ze willen gaan doen!
Jazeker, de TV revolutie is losgebroken en de eerste -zichtbare- stappen (dankzij de Google’s naam) zijn gezet in de ogen van het grotere publiek.
Ik ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, vooral vanuit het perspectief van de consument en het TV gebruik (lean-back naar lean-in).
In hoeverre wil men “Smart” combineren met “Entertainment”?
In hoeverre wil men een one-screen experience (bijv. mbt. het socializen via Twitter/Facebook op de TV) in plaats van een two-screen experience (zoeken en socializen via laptop)?
In hoeverre moet de getoonde content aangepast worden of de intentie ervan (zoals bij Web -> Mobile), komt men de zogenaamde “3E Trap” tegen? Vanwege de one-screen vs. two-screen experience.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!