Affiliate Marketing: trends en ontwikkelingen
Affiliate marketing is volop in ontwikkeling. De afgelopen tijd heeft de affiliate marketing branche opnieuw niet stilgezeten. Bij deze weer een aantal updates over kennissessies, professionalisering, onderzoeken, events en de cookie wetgeving.
Kennissessies
Een ontwikkeling op het gebied van affiliate marketing is dat er steeds meer events georganiseerd worden. De focus ligt daarbij kennis overdragen. Op dinsdag 18 mei heeft Daisycon bijvoorbeeld een kennissessie gehouden in Amsterdam, waarbij de focus lag op mediabureaus: wat kunnen mediabureaus doen om nog beter campagnes te beheren? Daarnaast zal ook de IAB Taskforce een kennissessie organiseren (de Affiliate Marketing Wednesday). Dit gratis event zal voor de tweede keer plaatsvinden, nu op 16 juni aanstaande in Maarssen. De Affiliate Marketing Wednesday zal bestaan uit een aantal presentaties, gevolgd door een conversion clinic (waarbij websites die door het publiek worden aangedragen, beoordeeld worden op usability).
Affiliate netwerken zijn al voorbereid op een eventueel verbod op cookies: zij meten niet alleen door op basis van cookies, maar zij gebruiken ook andere trackingmethoden om transacties door te meten. Affiliate netwerken besteden veel aandacht aan trackingmethoden, om zowel de ontwikkelingen op het gebied van technologie als ontwikkelingen op het gebied van regelgeving bij te kunnen houden. De focus ligt daarbij dan ook op meettechnieken waarvoor geen cookies nodig zijn. Daisycon claimt bijvoorbeeld voorop te lopen in de ontwikkeling van mobile tracking, het meten van transacties binnen affiliate marketing op mobiele apparaten.
Cookie wetgeving
Vanuit Brussel is er met betrekking tot het gebruik van cookies een Europese richtlijn opgesteld. Alle lokale overheden dienen zelf wetgeving op te stellen vanuit deze Europese richtlijn. Voor Nederland ligt er een wetsvoorstel (die onder de privacy wetgeving zal vallen), waarbij gebruikers cookies moeten gaan accepteren. Dit houdt in dat bij elk website bezoek meerdere cookies geaccepteerd moeten worden. Als dit wetsvoorstel doorgevoerd zou worden, levert dit economische schade op (zo wordt het gebruiksgemak van websites flink aangetast). Voor eind mei kan nog gereageerd worden op het wetsvoorstel. Vanuit het IAB zal worden aangegeven waarom de nieuwe cookie wetgeving niet zal werken en zullen alternatieven voor deze wet worden voorgesteld.
IAB Taskforce Affiliate Marketing
De IAB Taskforce Affiliate Marketing heeft ook niet stilgezeten. De afgelopen maanden zijn sponsoren benaderd om een bijdrage te leveren aan een onderzoek naar affiliate marketing in Nederland. Dit onderzoek (dat bestaat uit een kwalitatief en kwantitatief deel) is inmiddels uitgevoerd. De resultaten zullen kort besproken worden tijdens de affiliate dag op 27 mei aanstaande in Utrecht. Het kwantitatieve deel van het onderzoek gaat in op de omvang van de markt: hoe groot is affiliate marketing in Nederland? Het kwalitatieve deel van het onderzoek is gericht op een uiteenzetting van de ontwikkelingen binnen affiliate marketing. Het onderzoek is uitgevoerd door een extern bureau: Blauw Research.
Events
De komende tijd is er weer een aantal events in Nederland met betrekking tot affiliate marketing:
- Donderdag 27 mei 2010: voor de 3e keer wordt de affiliate dag georganiseerd in Utrecht.
- Woensdag 16 juni 210: voor de 2e keer wordt de Affiliate Marketing Wednesday georganiseerd in Maarssen. Meer informatie wordt bekend gemaakt op IAB.nl.
- Elke laatste vrijdag van de maand wordt de affiliate marketing borrel georganiseerd, de locatie wisselt elke maand.
Dit bericht is geschreven door Robert Schippers
Is of wordt het onderzoek naar affiliate marketing in Nederland ook online gepubliceerd?
Leuke events! Maar volgens mij is het IAB affiliate event in Utrecht en de Affiliatedag in Maarssen, staat dus verkeerd om in de tekst.