Wat is retargeting?
Het begrip retargeting kom ik steeds vaker tegen. Hierbij wordt retargeting op diverse manieren uitgelegd. Veelal wordt retargeting uitgelegd als behavioral targeting of interest based targeting. Hoewel deze manieren van adverteren raakvlakken hebben, is retargeting een vak apart. In dit artikel zal ik toelichten wat retargeting is, hoe het werkt en welke netwerken deze mogelijkheid bieden.
Wat is Retargeting?
Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken via beeld of tekstadvertenties op websites van derden.
Retargeting, Behavioral targeting, Interest based targeting
Met behavioral targeting en interest based targeting worden de interesses van bezoekers geïnventariseerd aan de hand van het surfgedrag op een netwerk of website. Op basis van de bepaalde interesses worden vervolgens passende advertenties getoond. Inmiddels komen we ook advertenties tegen op het Google inhoudsnetwerk die zijn gekoppeld aan een zoekopdracht in de zoekmachine van Google.
Hoe werkt Retargeting?
Voorbeeld retargeting – 1
Voor een vakantie wil je een hotel boeken en hiervoor bezoek je diverse websites. Je hebt nog geen keuze gemaakt en besluit meer informatie te zoeken over de omgeving waar je een hotel wilt boeken. Tijdens het surfen worden er advertenties getoond van een hotelaanbieder die je eerder hebt bezocht. In deze advertenties zie je één of meerdere hotels die je eerder hebt bekeken. Dit is retargeting.
Voorbeeld retargeting – 2
Je hebt een webshop en in je analytics data zie dat er relatief veel bezoekers zijn die wel producten in het winkelmandje plaatsen, maar deze niet direct bestellen. Om deze groep bezoekers te overtuigen alsnog een aankoop te doen, kun je met retargeting deze bezoekers een gerichte advertentie tonen dat ze “alleen vandaag 10% korting” krijgen op al hun aankopen. Nog een stap verder is het tonen van de betreffende producten in een banner.
Mogelijkheden binnen retargeting
Binnen retargeting zijn er talrijke mogelijkheden om je bezoekers opnieuw te bereiken. Hierbij kun je het zo specifiek en complex maken als je zelf wilt. De vele mogelijkheden zijn niet in een aantal alinea’s toe te lichten. Belangrijk is dat er na de doelgroepbepaling kan worden besloten welke pagina’s worden voorzien van de retargeting pixels en welke specifieke uiting(en) je in advertentie(s) wilt gebruiken. Daarnaast moet er goed worden nagedacht over de combinaties van regels, de uitzonderingen en voorwaarden binnen je retargeting campagne.
Haal het maximale uit retargeting, overdrijf het niet.
Je wilt bezoekers die al een bepaald product hebben gekocht niet blijven achtervolgen met een advertentie waarin dit product wordt aangeboden of potentiële klanten oneindig blijven bestoken met een advertentie. Een overkill zou zelfs kunnen leiden tot een negatieve beeldvorming bij een (potentiële) klant. Dit is te voorkomen met de juiste instellingen, combinaties van regels en pixels, aantal of duur van vertoningen en websites te selecteren waarop je wel of juist niet wil worden vertoond.
Het bereik van retargeting in Nederland
Op welke websites worden kunnen retargeting advertenties worden vertoond? Bijna alle grote en kleine publiceerders van websites bieden advertentieruimte aan netwerken waarbinnen retargeting campagnes kunnen draaien.
- Vanuit adverteerder perspectief zijn er vele mogelijkheden om een retargeting campagne te starten. Enkele voorbeelden zijn:
- Google biedt retargeting aan via Google AdWords, genaamd Remarketing. De advertenties van Google Remarketing kunnen vertoond worden op het AdSense van Google. Remarketing werkt via de AdWords interface het afrekenen gaat via het AdWords veilingsysteem.
- Netwerken zoals Clickdistrict waarbij advertenties worden vertoond op premium websites.
- Grote Exchange netwerken zoals Yahoo!’s RMX: Een (blind) netwerk op basis van unsold inventory van vele netwerken en websites.
Bij de laatste 2 genoemde mogelijkheden is het mogelijk om met dynamische banners te adverteren. Deze banners kunnen bijvoorbeeld algoritmisch producten tonen op basis van de producten die de bezoeker heeft bekeken. Voor een grote webshop is mogelijk om van 1 banner meer dan 1.000 varianten te tonen. Dit is op dit moment nog niet mogelijk bij Google Remarketing, al zal de overname van Teracent hier verandering in moeten brengen.
Dit artikel verscheen eerder op het blog van Traffic4u
Lennart, hoe zie je de toekomst van Retargeting? Op het eerste gezicht lijkt dit een zeer interessante advertentievorm, maar ook complex om effectief in te richten.
Verwacht je dat dit ook zal aanslaan bij de grote massa adverteerders?
Mooi artikel. Complimenten!
Het is overigens wel mogelijk om bij Google met dynamische banners te werken. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld mogelijk om de bezoeker een banner te tonen (in Google content netwerk), waarbij de content van de banner is afgestemd op het historische klikgedrag van dezelfde bezoeker (bijvoorbeeld laatste 10 bekeken producten).
Om dit voor elkaar te krijgen moet je gebruik maken van Doubleclick en moet je, zoals wij, Network certified zijn.
@Ralph
Retargeting is nog een relatief nieuwe vorm van adverteren die voor veel adverteerders zeer interessant is om in te zetten. Doordat je een specifieke doelgroep aanspreekt is de relevantie van je campagne, en daarmee het succespercentage, hoog. Ik verwacht dat steeds meer adverteerders retargeting zullen inzetten.
De complexiteit hoeft geen probleem te zijn, dit kan worden ondervangen door samen te werken met specialisten die je campagnes gericht en effectief kunnen opzetten.
@persoono:Dat is idd ook een interessant artikel. Maar waarom doet dit artikel je daaraan denken?
@Lennart: wat is jouw verwachting van de impact die de beoogde cookiewetgeving zou hebben op retargeting, mocht deze er komen?
@ barrie
De nieuwe telecomwet verhindert retargeting en gaat er zeker doorkomen; het is namelijk Europese wetgeving en die is er al door. Nederland zal moeten volgen en kan alleen de uitvoering binnen bepaalde kaders aanpassen.
Alleen als je cookies opt-in zijn dan ben je vanaf juni volgend jaar nog legaal bezig. Als de wet erdoor komt, dan vermoeden we dat alle andere technieken zoals fingerprinting of eenzijdige IP versleuteling ook vrij snel verboden gaan worden (vraag is natuurlijk wie en hoe je dat gaat controleren).
De enige echt legale manier is zorgen dat je cookies opt-in zijn.
Als de wet minder streng wordt (opt-out). Dan zullen browser privacy settings opnieuw ingesteld moeten worden (anders is het ook niet legaal). Veel mensen zullen dan kiezen voor accepteren first party cookies en weigeren 3th party cookies. Retargeting is dan wel mogelijk, maar je bereikt niemand meer.
Barrie, de impact van de wetgeving is in theorie dus gigantisch groot, maar er zijn zeker nog mogelijkheden.
@lennart: Wat heeft Teracent te maken met retargeting? Hun techniek gebruikt andere parameters dan je gebruikt bij retargeting. Zij kijken o.a. naar huidige tijdstip, temperatuur, etc en er zit een grote multivariate testing module in. Zeker geen BT retargeting technolgie.
@philippe: Kudos (of dank zo je wilt) voor je uitgebreide en uitstekende antwoord op mijn vraag.
In dit artikel mis ik een brede focus op de doelstelling van de adverteerder. Kan retargeting volgens jou ook ingezet worden voor Brand Awareness doelstellingen?
Retargeting lijkt me zeker interessant om goed te bestuderen en in te zetten. Het is echter wel een complex fenomeen en vandaar ook de terechte vragen wat de toekomst voor retargeting zou kunnen zijn. Zeker met de nieuwe telecomwet.
Voor mij is de vraag hoe we dit kunnen vereenvoudigen alleen nog belangrijker, ookal bestaan hier de specialisten voor. Om een retargeting perfect in te stellen moeten er vele regels ingesteld worden, en is daardoor minder interessant voor bedrijven dat ‘even snel’ willen adverteren. Nu ben ik geen voorstander van haastig werk, en eerst alles goed instellen, maar ik kan me voorstellen dat voor dergelijke campagnes dit teveel tijd kost. Daarnaast is het aanbieden van cursussen hierin ook interessant.
groeten,
Stijn
Interessant artikel! Brengt bij mij de volgende vraag naar boven. Hoe ga je om met slimme consumenten? Zal de bezoeker die dit door heeft niet bewust transacties afbreken om die extra korting (die dus blijkbaar mogelijk is) mee te pakken? En wat voor marge bouw je hier op in, hoe veel extra kosten wil je op deze manier aan een conversie geven?
Goed artikel en ik realiseer me dat het al vrij oud is. Voor nieuwe lezers, behalve Adwords, Netwerken en grote exchanges die genoemd worden is de beste mogelijkheid misschien wel een Demand Side Platform waarbij adverteerders zelf en zonder al teveel technische kennis en budget RTB campagnes kunnen opzetten. Bidable (mijn bedrijf) is een voorbeeld, maar er zijn er velen zoals adroll, retargeter en admedo die goed bereik hebben in Nederland.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!