Brand Battle: Populairste WK-premium onder jongeren

11 juni 2010, 05:10

Er zijn al veel onderzoeken voorbij gekomen over de populariteit van WK premiums, maar nog niet eerder is er een onderzoek gehouden onder de doelgroep waarop deze acties voornamelijk gericht lijken te zijn, namelijk jongeren. Habbo Hotel vroeg haar leden welke acties zij het populairst vonden. De belangrijkste bevindingen in het kort zijn:

  1. Top 5 populairste acties zijn respectievelijk Beesies (Albert Heijn), WK Juichbandjes (Plus), Voetbal Gogo’s (C1000), WK Handjes (Dirk, Bas en Digros) en Pletterpet (Heineken)
  2. Hoewel de Beesies actie van Albert Hein het kortst loopt (pas vanaf afgelopen maandag in de winkel) is deze het populairst
  3. De Pletterpet van Heineken is de enige niet-retailer in de top 5
  4. De spaarbereidheid loopt evenredig met de populariteit van de acties (geldt voor de top 4)
  5. Top 3 minst populaire acties zijn respectievelijk Voetbal Gogo’s (C1000), WK Pins (Vomar) en WK Juichbandjes (Plus)
  6. Zowel de Voetbal Gogo’s van C1000 en de WK Juichbandjes (Plus) staan in de top 3 van populaisrte en minst populaire acties.
  7. De meeste jongeren sparen de WK Juichbandjes , de Voetbal Gogo’s en/of de Beesies (of zijn van plan deze te gaan sparen).
  8. Bijna 40% van de jongeren geeft aan dat zij zelf (of hun ouders) extra aankopen doen om meer te kunnen sparen.

Over Habbo

Habbo is met gemiddeld 1 miljoen unieke bezoekers per maand de grootste virtuele community voor jongeren in Nederland. Habbo biedt gebruikers de mogelijkheid zich te uiten op een creatieve en positieve manier. Bezoekers betreden het hotel met een eigen karakter: een Habbo. Daarmee kunnen ze op avontuur in het hotel: vrienden maken, meedoen aan gratis games en activiteiten, kamers aanmaken en inrichten. Daarnaast organiseert Habbo, samen met maatschappelijke organisaties, themamiddagen en educatieve activiteiten.

Op dit moment bestaan er in 32 landen een Habbo communities. Wereldwijd heeft Habbo maandelijks 15 miljoen unieke bezoekers en meer dan 172 miljoen geregistreerde gebruikers. (bron: Quantcast). Meer dan 90% van de Habbo-gebruikers zijn 13-18 jaar oud en het aantal jongens en meisjes is ongeveer gelijk (56% jongens, 44% meisjes). Habbo-gebruikers spenderen gemiddeld 43 minuten op de site per bezoek.

Stephanie de Smale
Consultant bij Upstream

Werkzaam als project coordinator en consultant bij Upstream met een sterke focus op social media monitoring, co-creatie en communitymanagement. Ik werk graag voor organisaties die geloven in de piramids-2-pancakes filosofie en social media organisatiebreed omarmen. Af en toe mag ik graag een beetje filosoferen en nerden over technologie en wat dat doet met onze samenleving, een bijproduct van m'n studie New Media & Digital Culture.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Dennis Hoogervorst

    Zijn jongeren écht de doelgroep van deze acties? Gaat het niet meer om (gezinnen met) kinderen? Het verzamelen van dit soort prullaria is vooral populair op de basisschool, terwijl de respondenten in deze Habbo-peiling gemiddeld 14 jaar zijn… Wat zegt het dan?


    11 juni 2010 om 05:43
    stephaniedesmale

    Je hebt gelijk, maar denk je niet dat het een interessante secundiare doelgroep is? (37% van de respondenten was 12 jaar of jonger.)

    Nu neem je je gogo’s niet meer mee naar school om er mee te gaan spelen, maar er is zeker prikkel om ze allemaal te hebben (alleen al te zien aan de 40% die ze spaart). Als er eenmaal een aantal thuis liggen (die je moeder kreeg bij de boodschappen) dan komt die drang op om er meer te hebben. Als ik kijk naar vrienden en broertjes dan zie ik het vooral bij mannen terugkomen.. Misschien is het mannelijke oerdrang om te verzamelen?


    11 juni 2010 om 06:29
    marks

    @ Stephanie, n=6000 is wel een redelijke steekproef als je er van uitgaat dat n=300 al representatief is. Daarnaast is Habbo een dwars doornsnede van de NL bevolking. Vond zelf het AH succes interessant om te zien. De actie was toen 1 dag live…


    11 juni 2010 om 07:55
    Dennis Hoogervorst

    @ Stephanie: Ik ben niet zo’n voorstander van ‘onderzoek’ via een enkele website, dat geeft per definitie een scheef beeld. @ marks: Zelfs met 6.000 respondenten hoeft de peiling nog niet representatief te zijn. Dat hoeft niet erg te zijn, zeker als het om dit soort meer ludieke onderwerpen gaat. Maar zeg dan niet dat de doelgroep van de acties onderzocht is (“Meer dan 90% van de Habbo-gebruikers is 13-18 jaar oud”). Eens dat het interessant is om te zien dat AH zo enorm snel scoort.


    11 juni 2010 om 08:05
    Bram Fasseur

    @marks: “Daarnaast is Habbo een dwars doornsnede van de NL bevolking.” –> Pardon?? Waar haal je die interessante informatie vandaan?


    11 juni 2010 om 08:45
    marks

    @ Bram, we hebben een onderzoekbureau de opdracht gegeven om onze doelgroep te benchmarken met die van Nederland en deze kwam overeen op basis van opleiding, woonplaats, etc.

    @ Dennis, snap niet precies wat je bedoelt. Ik kan de exacte % van de onderzocht doelgroepen met je delen als je dat interssant vind


    11 juni 2010 om 08:49
    Bram Fasseur

    @Marks opvallende resultaten, ik had het in ieder geval niet verwacht. Hebben jullie die ook ergens openbaar?


    11 juni 2010 om 08:54
    marks

    @ Dennis, reactie wat verlaat door wat andere dingetjes, maar wat je zegt klopt we zijn in dit geval afhankelijk van het bezoek op de site. Dit is idd niet altijd geschikt voor elke soort onderzoek, maar voor dit soort relatief kleine onderzoekjes gebaseerd op actualiteit is het erg leuk en snel. Mocht je zelf ooit een leuk onderwerp hebben, let me know


    16 juni 2010 om 04:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!