Bavaria’s geheime ‘Heineken’-wapen

15 juni 2010, 09:48

Wie kent hem nog? Heineken’s geheime wapen van 2006? Een sympathieke Duits jagershoedje dat in een handomdraai was te veranderen in een heuse luidspreker. Geheim omdat biersponsor Carlsberg niet de toeters van Heineken in het stadion wilde. Op basis van het recept van Heineken brouwde Bavaria een ambush marketingcampagne met leuke dames:

En dus was er tijdens de wedstrijd Nederland-Mexico een flashmob met zestig leuke dames in een Dutch Dress van Bavaria en was de herhaling tijdens Nederland-Denemarken te zien. Sponsor Budweiser was vermoedelijk niet blij want zo kopte de Telegraaf vandaag: FIFA laat ’babes’ in oranje jurk oppakken.

Tja, beter goed gejat dan slecht gekopieerd zou ik zeggen. Met dank aan de FIFA-actie voor Budweiser, brengen wij nu Bavaria even extra onder de aandacht. Slimme zet van Budweiser? Via: verse reclame.

Update

@marketingfacts heeft op Upstream een overzicht gemaakt van nationale en internationale aandacht voor de Bavaria Babes en hun Dutch Dress:

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Koen Roumen

    Ik vind het (wederom) een hele sterke actie. Nu Bavaria heeft toegegeven achter het de ‘flashmob’ te zitten is het helaas wel wat commerciëler geworden, maar het idee is er niet minder om. In de voetbalstadions blijft het een strijd om de biermerken. Eerlijk gezegd zie ik niet in waarom op welke grond deze vrouwen opgepakt zijn, volgens mij doen ze niks dat niet mag. Inmiddels praat wel half Nederland (en wellicht zelfs het buitenland) erover, dus de actie is zeker geslaagd!


    15 juni 2010 om 10:11
    mgvandenbroek

    “De FIFA en de Zuid-Afrikaanse politie hebben nog niet op het incident gereageerd. Naar verluidt zou de FIFA zelfs even hebben overwogen de meiden de jurken uit te laten trekken. Maar al snel realiseerden de officials zich dat zo’n actie nog veel meer publiciteit zou opleveren. “

    HAHAHHAHAHAHAH


    15 juni 2010 om 10:23
    Mark Appel

    het succes waar iedere marketeer op hoopt maar nooit kan voorspellen. nu ligt de kans misischien bij bavaria op succes wat hoger omdat die door de bank genomen het meest creatief zijn naar mijn mening. geweldige case voor later in de boeken…


    15 juni 2010 om 15:07
    mgvandenbroek

    Haalde alle kranten ook in buitenland en net ook het RTL4 nieuws van 1930. En dat komt allemaal dankzij de FIFA 😉


    15 juni 2010 om 17:21
    Purplebubbles

    Geweldige actie. Bavaria wordt een kledingmerk, de Duitse deelstaat brengt nog een toost uit. De volgende stunt is dat ook alle mannen de jurk gaan dragen in SA?


    16 juni 2010 om 06:46
    Hans van Dijk

    Heineken reageerde trouwens op de Bavaria flashmob zelf door ook mooie dames in te huren voor de oefenwedstrijd van Nederland tegen Ghana. Vriendin van mijn huisgenoot werkt voor Models at Work in Amsterdam en zij (plus andere mooie dames) zijn die dag door Heineken op een prominente plek op de tribune gezet om de wedstrijd te “bekijken”. Wat daar verder de uitkomst van is weet ik niet..


    16 juni 2010 om 11:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!