BNN lanceert BNN Visual Radio

16 juni 2010, 04:45

Bezoekers aan het Mediapark Jaarcongres in Hilversum waren op 9 juni getuige van de geboorte van BNN 3FM Visual Radio. Berend Jan Verheijen, hoofd Nieuwe Media van BNN, presenteerde tijdens dit jaarlijkse media evenement, ten overstaan van een aardig gevulde congreszaal, de laatste ontwikkelingen bij de Nederlandse jongeren omroep. BNN staat alom bekend om haar creativiteit en vooruitstrevendheid wanneer het nieuwe media oplossingen betreft en het was dan ook meer dan de moeite waard om kennis te nemen van de verfrissende aanpak van Verheijen en zijn team van 20 ontwikkelaars.

Op 4 juni al, kregen TV kijkers tijdens “Ranking the Stars” voor het eerst BNN tweettekst voorgeschoteld. Gedurende de live uitzending kunnen kijkers, via twitter berichten sturen, en die vervolgens via teletekst pagina 355, op TV volgen. Hiermee speelt BNN overduidelijk in op de trend dat sociale media meer en meer worden samengevoegd met traditionele media. Ondanks het feit dat RTL, BNN de loef afstak tijdens het meer algemene “twitterdebat”, wordt hiermee duidelijk , dat omroepen in de toekomst, de kijkers meer en meer willen betrekken bij lineaire TV uitzendingen. Dat hiervoor sociale media, zoals “eigen” omroep- of programma communities voor zullen worden gebruikt, lijkt evident.

Of teletekst daarvoor het geschikte medium is, valt nog te bezien, want uiteraard leent de “oude dame van TV” zich niet voor interactieve communicatie en dat interactie essentieel is, moge duidelijk zijn.Die interactieve functie komt echter wel aan bod bij de BNN 3FM Radio Widget. In het kader van de aanstaande introductie van de YuiXX Mediaspeler in Nederland, creëerde BNN, de BNN 3FM Radio Widget. Radioluisteraars kunnen hierdoor op ieder moment van de dag, via het TV toestel luisteren, kijken en actief meedoen met de radio programma’s van BNN.

Berend Jan Verheijen, Hoofd Nieuwe Media van BNN:

“Voor de lancering van YuiXX heeft BNN nadrukkelijk gekozen voor een Radio Widget. In al het crossmediale geweld gaat de aandacht vaak uit naar de combinatie internet – TV. En dat is soms jammer, omdat er bij programma’s als De Coen en Sandershow en Timur ook een hele mooie crossmediale slag is te maken. Denk aan het doorzetten van de 3fm Webcam tijdens de Coen en Sandershow, de Mama Appelsaps van Timur die in een mooi overzicht staan, of het aanbieden van artiesteninformatie bij de nummers die worden gedraaid. Met deze widget kunnen gebruikers zowel actief als passief genieten van alle content die we in de aanbieding hebben. BNN Visual Radio is eindelijk een feit.”

Visual Radio is op zich geen nieuw fenomeen, want ooit lanceerde Nokia in 2004, Visual Radio via de mobiele telefoon. De Finse radiozender Kiss FM, die helaas niet meer onder ons is, lardeerde haar radio-uitzendingen toentertijd met tekst en plaatjes. Het concept is echter nooit echt goed aangeslagen. Nu, zo’n kleine 6 jaar later,ziet BNN 3FM Radio het levenslicht en wie weet wordt hiermee de definitieve doorbraak van “Radio-op-TV” dan wel bewerkstelligd.

BNN is niet de enige die deze maand van zich liet horen voor wat betreft nieuwe media initiatieven, want ook de AVRO presenteerde op 25 mei een eigen On Demand platform “Avro Klassiek”. In eerste instantie, is de “zender” voor liefhebbers van klassieke muziek, ontwikkeld voor Philips NET TV maar daarnaast ook geschikt om via andere “Connected TV’s” te ontvangen. AVRO Klassiek is o.a. ook via de Metrological Widget Catalogue, beschikbaar zijn voor gebruikers van de YuiXX. Het lijkt erop dat zowel BNN als de AVRO met hun Video On Demand TV dienst een ideaal medium hebben ontwikkeld, waardoor zij hun klanten(kijker)binding kunnen optimaliseren.

Na “enige maanden” oponthoud komt de, op Intel® CE Media processing technologie gebaseerde, YuiXX Mediaspeler dan eindelijk op de markt. In Nederland kan de consument het over enkele weken kopen bij winkels zoals Mediamarkt, Dynabyte en Wehkamp.

Disclaimer: Zelf ben ik als adviseur bij Metrological en dus bij YuiXX betrokken.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!