Gatorade’s Social Media Command Center

18 juni 2010, 04:14

We schrijven hier regelmatig over webcare strategie, webcareteams en de tools die je bij online monitoring/marketing kunt gebruiken. Vandaag kwam ik de droom van elk social media team tegen: het Gatorade Social Media Command center.

Gatorade heeft midden op de marketingafdeling op het hoofdkantoor in Chicago een Mission Control Center ingericht dat je kunt vergelijken met een “war room for monitoring the brand in real-time across social media” zo schrijft Mashable.

Zes monitoren tonen dashboards met realtime data visualisations die Gatorade samen met Radian6 heeft opgezet. Nu heb je weinig aan prachtige tools liggend in de gereedschapkist, maar de output van het Mission Control leidt ook daadwerkelijk tot aanpassingen in marketing of producten:

Gatorade’s Sr. Marketing Director, Consumer & Shopper Engagement Carla Hassan offered a few examples, starting with the company’s monitoring of its “Gatorade has evolved” campaign. The commercials featured a song by rap artist David Banner, which, Mission Control quickly saw was being heavily discussed in social media. Within 24 hours, they had worked with Banner to put out a full-length version of the song and distribute it to Gatorade followers and fans on Twitter and Facebook, respectively.

On a day-to-day basis, Gatorade’s tools are also being used for more conventional marketing tactics –- like optimizing landing pages and making sure followers are being sent to the top performing pages. As an example, the company says it’s been able to increase engagement with its product education (mostly video) by 250% and reduce its exit rate from 25% to 9%.

Waarom is dit interessant?

Om een paar redenen is dit volgens mij de droom van elk social media team. Allereerst zien de tools er gelikt uit en wordt de data op een mooie inzichtelijke manier gepresenteerd. Dat is enerzijds voor het team zelf een genot, maar onderschat zeker niet dat je op deze manier de rest van de organisatie ook helder en krachtig kan uitleggen wat er gebeurt in de social media. Door dit alles ook nog eens centraal op de marketingafdeling neer te zetten geef je een krachtig signaal af naar je organisatie, zijn de lijntjes bijzonder kort en kun je (als het goed is) daadwerkelijk wat met de uitkomsten van je monitoring gaan doen.

Realtime marketing bedrijven

Naar aanleiding van een tweet van mij vanochtend vroeg @wimrampen zich af: wat staat nu centraal? brand of klant? Uiteindelijk staat naar mijn mening ook hier de klant centraal. Opzet van Gatorade gaat echter verder dan webcare, waarbij organisaties vooral reageren op uitingen uit oogpunt van customer service / online reputatie. Hier speelt social media in het hart van de organisatie een rol en heeft het direct zijn effect op campagnes, producten etc. Dit is realtime marketing; vrijwel direct geconfronteerd worden met de effecten van je marketing-inspanningen en die weer finetunen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Wouter Klootwijk

    In de voorlaatste alinea staat een spelfout: gebeurD moet gebeurT zijn. De allerlaatste zin loopt ook niet echt lekker vind ik..

    Verder ’n interessant artikel, had ’t ook al op Mashable gelezen en had meteen het WOW-gevoel te pakken.. Ben benieuwd naar ’t lange-termijn effect.


    18 juni 2010 om 04:41
    evroekel

    @wouterklootwijk thx, gecorrigeerd en tikkie aangepast.


    18 juni 2010 om 04:54
    Rowena

    Erg mooie tools om een brand community mee te creëren. Leuk artikel!

    Voor de goede orde: Naar aanleiding van een tweet van mij vanochtend vroeg @wimrampen vroeg zich vanochtend af of.. Deze zin in de laatste alinea loopt niet helemaal lekker.


    18 juni 2010 om 05:45
    evroekel

    Thx. Fatal friday wat redactie betreft;)


    18 juni 2010 om 06:00
    alex van leeuwen

    Social media op zijn sexiest.

    Ik vind die brand vs klant discussie niet zo relevant omdat het om social media gaat en dan heeft de klant per definitie een centrale rol. De vraag is of het alleen om social media gaat. Als je zo’n peperdure warroom met soldaten neerzet dan moet je ook activiteiten die op traditionele kanalen plaatsvinden inzichtelijk krijgen.

    Het warroom verhaal heeft voor mij persoonlijk een te hoog Hollywood gehalte, maar als commercial die het merk Gatorade wil neerzetten, prima. Het feit dat ze real time reageren en die activiteiten koppelen aan campagneresultaten is top.


    21 juni 2010 om 07:31
    Raedts

    Dr droom van een Social media team is natuurlijk om geweldige gesprekken met klanten te kunnen voeren. 🙂

    Daarbij is een goede applicatie belangrijk om de volgende redenen:

    – het helpt je de gesprekken en de klanten te vinden

    – het helpt je om de organisatie te laten zien wat er gebeurt rondom jouw merk en wat er leeft bij je klanten, daarbij is presentatie erg belangrijk.

    Het belangrijkst is echter de bereidheid om als organisatie (en niet als afdeling) te willen communiceren met klanten. Als je alleen maar wilt kijken hoe er gereageerd wordt op je (traditionele) push-marketing activiteiten dan is dat mooi maar ik mis de “social” component dan nog een beetje.

    Het is trouwens wel belangrijk dat je vermeldt dat de resultaten worden weergegeven door een andere tool: data van social media monitoring mag niet los staan van de data die je uit je “traditionele” kanalen vergaart. Tooling die het mogelijk maakt om data te delen (dmv api’s) heeft dan ook veel voor op gesloten systemen die een nieuwe silo bouwen binnen een organisatie.


    28 juni 2010 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!