De stand van zaken onder Nederlandse webwinkels

1 juli 2010, 08:29

Wat is belangrijk voor een webwinkel? Wat vinden de webwinkeliers en wat zeggen de experts? Dat is wat mijn collega René Stuifzand in zijn onderzoek naar voren heeft gehaald.Het onderzoek begint met de volgende tekst: “Hoe kunnen webwinkeliers met behulp van zoekmachine- en conversie optimalisatie het aantal bestellingen verhogen? Voor het beantwoorden van deze vraag zijn elf experts gevraagd, hun kennis en ervaring te delen tijdens een interview. Daarnaast is er onder webwinkeliers een online enquête gehouden die 113 keer is ingevuld. Dit heeft gezorgd voor meer inzicht in de webwinkelier van Nederland.”

Hieronder wil ik alvast een aantal leuke inzagen met jullie delen, het volledige onderzoek is gratis aan te vragen via deze pagina en extra info op ons blog.

Veel potentie, weinig prioriteit

Een eerste interessante uitkomst is dat veel webwinkeliers grote potentie zien voor hun winkel op het gebied van zoekmachine- en conversieoptimalisatie. Toch gebruikt de helft maar een specialist om ze hier bij te helpen. Dat kan zijn omdat er simpelweg nog niet genoeg budget is, of dat men ondanks de potentie toch niet durft te investeren. Ook een aantal webwinkeliers zeggen het zelf te doen: dat is prima, al doende leert men. Maar zou een specialist je niet sneller op gang kunnen helpen?

De gebruikte kanalen

Een beetje een open deur, maar veel webwinkels maken in eerste instantie gebruik van de mogelijkheden van zoekmachine marketing:

Interessant zijn de daaropvolgende kanalen: email haakt goed aan en wordt veel gebruikt, en met ruime afstand volgen affiliate marketing en bannering. De overige kanalen (offline) worden lang niet door iedereen gebruikt. Vaak ook logisch omdat deze vaak meer tijd en dus geld kosten om in te zetten.

Sociaal of niet?

Hoe worden de diverse sociale kanalen al gebruikt:

Duidelijk is dat Twitter verreweg het meest gebruikt wordt. Dit heeft te maken met de relatief lage instapdrempel ten opzichte van de andere kanalen. Daarna volgt Hyves met een dikke 40% gebruik en daarna de overige kanalen. Volgens een Amerikaans onderzoek naar het verband tussen het succes, design en de onderdelen van een site spelen de social-bookmark knoppen een belangrijke een rol in het aankoopproces:

(bron: Revolutionizing Website Design)

Het wekt vertrouwen bij de consument wanneer een webshop op de sociale kanalen aanwezig is. De site zelf is dan niet het enige online kenmerk van de betreffende winkel, de site lijkt breder vertegenwoordigt.

Overige onderwerpen

Naast de genoemde aspecten komen ook de volgende zaken aan bod (een willekeurige greep):

  • Welke betalingsmogelijkheden worden gehanteerd
  • Welk deel van de winkels verplichten tot het registreren voor een aankoop
  • Via welke kanalen zijn de meeste winkels te bereiken
  • Welke elementen zoals plaatjes, video, tekst, reviews, enz. worden veel gebruikt op de productinformatie pagina’s.
  • Wat is belangrijk voor een optimale inrichting voor de zoekmachines
  • Diverse handige tips vanuit de experts

En nog vele andere onderwerpen die te maken hebben met een webwinkel.

Tot slot

We willen alle webwinkeliers die meegewerkt hebben aan het onderzoek bedanken. Alsmede de experts van Onetomarket, OrangeValley, Online Dialogue, Concept7 en Prénatal. Iedereen die het volledige onderzoek wil lezen kan een PDF aanvragen op deze pagina.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

5 Reacties

    barteichhorn

    Leuk artikel! Er is de komende tijd nog genoeg werk aan de winkel voor de webshops. Hoop dat ze ook veel meer met 2.0 gaan doen zoals reviews, korte filmpjes etc.. om het allemaal interactief te maken.


    1 juli 2010 om 10:27
    Marco Dekkers

    Complimenten met dit onderzoek. Over een ding verbaas ik me. WordPress wordt in een van de grafieken genoemd als sociaal netwerk. In mijn beleving is het een tool om online te publiceren / te bloggen.

    Blijkbaar zien de onderzoekers dit anders. Wat is de reden om WordPress in het rijtje van sociale netwerken zoals Twitter, Hyves, Facebook e.d. op te nemen?


    3 juli 2010 om 14:08
    André Scholten

    @Marco: zowel Blogger als WordPress zijn meegenomen om te onderzoeken of winkels van deze diensten gebruik maken. Het zijn plekken waar gedeeld wordt en waar interactie plaatsvindt. Het contact met de klant kan er gelegd worden.


    4 juli 2010 om 17:52
    Martijn Reintjes

    Interessante stats om mee te nemen bij de ontwikkeling van m’n nieuwe webshop!


    4 juli 2010 om 18:00
    renestuifzand

    Bedankt voor de positieve reacties die ik hier via Twitter maar ook via e-mail heb gehad. Ondertussen is er veel interesse getoond voor het onderzoeksrapport en hebben veel mensen het al gelezen. Nog dagelijks krijg ik e-mails met de vraag voor dit rapport.

    De toekomst van webwinkels is nog open voor allerlei nieuwe ontwikkelingen. Ik ben dan ook benieuwd waar dit naartoe leidt.


    14 september 2010 om 07:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!