Welke boeken neem jij mee op vakantie?
Net als in 2006, 2007, 2008 en 2009 heb ik ook dit jaar weer een lijstje met boeken klaarliggen die ik deze zomervakantie wil gaan lezen of al heb gelezen en iedereen kan aanraden:
- Een boek dat vorig jaar al op mijn verlanglijst stond maar pas later werd gepubliceerd is het Business Model Innovation Book van Alex Osterwalder. Ik volg Alex al een aantal jaren en heb hem vorig jaar mogen ontmoeten tijdens een workshop in Utrecht. Het boek is prachtig vormgegeven en eigenlijk te zwaar om mee te nemen in de koffer, maar desalnietemin een aanrader!
- Het boek Engage van Brian Solis heb ik op aanraden van Jos Govaart besteld en gaat zeker mee in de koffer. Als ik de recensies moet geloven dan biedt het boek me een raamwerk waarmee bedrijven aan de slag kunnen met sociale media.
- Al wat langer op de markt maar ook het boek The New Rules of Marketing & PR (tweede druk) van David Meerman Scott gaat zeker mee de koffer in. David maakte indruk op me als spreker tijdens Marketing Pionieers 2010 begin dit jaar in Amsterdam.
- Ook De Conversation Manager van Steven van Belleghem staat al een tijd op de verlanglijst om te lezen. Het boek zwerft ergens op kantoor rond, maar ik hoop dat ik het op tijd kan terugvinden om het in mijn koffer te stoppen.
- Een boek dat regelmatig voorbij komt op Twitter is Anywhere van Emily Nagle Green. Consumenten en burgers zijn altijd en overal connected en hebben daardoor direct toegang tot vrijwel alles wat hij of zij wil. Green zet in het boek Anywhere uiteen wat dit betekent voor organisaties en hoe ze daarop kunnen inspelen.
- En alhoewel ik er nog niemand over heb gehoord, heb ik in het verlengde van die toenemende connectiviteit het boek Connected: The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives van Nicholas Christakis en James Fowler besteld. Volgens de recensies laat het boek op fascinerende, onderhoudende en soms provocatieve wijze zien dat sociale netwerken ten grondslag liggen aan bijna elk aspect van ons leven.
Dit jaar ook weer een stapel boeken geschreven door collega-bloggers die ik iedereen kan aanraden:
- Als eerste het boek Bloghelden over 10 jaar webloggen in Nederlnd van Frank Meeuwsen.
- Ook het Handboek Communities van Erwin Blom is een aanrader. Erwin beschrijft in het boek uit eigen ervaring en aan de hand van best practices wat valkuilen en succesfactoren zijn bij de inzet van social media. Daarnaast onder meer aandacht voor social media voorbeelden als iPhoneClub, Marketingfacts, Ambtenaar 2.0, Sara Lee en Seats2Meet.
- In het boek Connect! beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap.
- Het boek Werken nieuwe stijl van Bas van de Haterd biedt tal van voorbeelden en tips over het nieuwe werken en is gebaseerd op interviews met experts uit zowel het bedrijfsleven als de overheid van Nederland en België.
- Contact! Kinderen en nieuwe media van Jos de Haan en Remco Pijpers moet ik nog steeds bestellen, maar het staat al een tijdje op mijn verlanglijst om te lezen.
- Tot slot een aantal algemene (online) marketingboeken van een aantal collegabloggers die ik jullie niet wil onthouden zoals Online marketing van Jeroen Betrams, Handboek Online Marketing van Patrick Petersen, Laat de klant naar jou komen van Erno Hannink en uiteraard ons eigen Marketingfacts Jaarboek 2010
Iemand nog aanvullende tips voor boeken die ik absoluut moet lezen deze zomer?
Ik raad Rework van Jason Fried en David Heinemeier Hansson aan. De mannen van 37 Signals en Basecamp, Highrise etc geven hun prikkelende visie op ondernemen. Inspirerend en irriterend, ze kunnen het allebei 😉 Korte bondige stukken. Ook prima zappend te lezen, dus ideaal voor op vakantie.
Niet de allernieuwste titel maar een van mijn favorieten:
Trust Agents van Chris Brogan en Julien Smith.
Quote uit de flap: “Trust Agents aren’t necessarily marketers or salespeople; they’re the digitally savvy people who use the Web to humanize businesses using transparancy, honesty and genuine relationships. As a result, the wield enough online influence to build up or bring down a business’s reputation. This book will show you how to build profitable relationships with trust agents, or become one yourself.
@Erwin: dank voor de tip, zet ‘m meteen op het lijstje van nog te bestellen boeken. Straks maar eens een selectie maken van boeken die ook echt meegaan in de koffer!
@Jos: is er niet veel overlap tussen het boek van Brogan en bijvoorbeeld het boek van Solis en Meerman Scott? Zet ‘m in ieder geval op de lijst, thx!
Naast de obligate opmerking dat een ereader of ipad ‘best wel’ handig zijn om het gewicht terug te dringen, ook 2 tips naar aanleiding van de genoemde boeken:
als Connected er op staat, dan zou ook Linked; How Everything Is Connected To Everything Else And What It Means For Business, Scince, and Everyday Life er op moeten staan. Van Albert-László Barabási. Uit 2003, maar actueel.
En een mooie ‘andere manier van kijken’: Delete; the Virtue of Forgetting in the Digital Age. Van Viktor Mayer-Schönberger. 2009
Ik neem mee: Advanced brand management van Paul Temporal voor de leuke cases. The 2020 workspace van Jeanne C. Meister & Karie WillYerd en de herziene versie van Nudge van Richard Thaler en Cass Sunstein voor inspiratie. En wat er verder nog op de iPad past 😉 (Zullen dus ook nog wel wat romans zijn)
@Hanneke: zijn de boeken uit mijn lijstje ook beschikbaar als ebook? zou het allemaal wel een stuk makkelijker maken! 😉
@Marco Ik vind hem toch wel weer heel anders..maar het valt wel binnen hetzelfde onderwerpveld, dat natuurlijk wel.
Mooi lijstje. Veel social gerelateerde boeken. Wellicht is “delivering happiness”, van de CEO van Zappos aan te raden. Gaat over hoe je een beter bedrijf wordt door het leveren van excellente service. Niet perse social, maar zal vast een onderdeel in het boek.
Volgens mij is boek van Nicholas Carr ook interessant: Shallows, what the internet is doing to our brains. Je hoeft het natuurlijk niet met hem eens te zijn, maar kan nietemin interessant zijn.
Ben momenteel zelf gedoken in twee boeken over Net Promoter Score. Voor mij een belangrijke KPI voor social gerelateerde initiatieven: Reichfeld’s The Ultimate Question: Driving Good Profits and True Growth en Answering the Ultimate Question: How Net Promoter Can Transform Your Business van Owen.
Zoveel te lezen, zo weinig tijd…
Dank voor het noemen van het Handboek Online Marketing als vakantie-boekentip. Neem vooral een iPad mee of smartphone mee om de bijbehorende video’s van het HOM te bekijken 🙂
Mijn tip is Social Media 101; een compact en goed scanbar SM boek waarin het effectief inbrengen van SM In een organisatie erg tothepoint wordt beschreven. De auteur is Chris Brogan, het boek is NY Times bestselling author
En.. in elk voorvak van de vakantietas hoor het Marketingfacts! Jaarboek 2010
@Marco. Vooruit dan, omdat je het zo lief vraagt op Twitter. 😉 Ik check mijn Kindle Ff:
The Shallows van Nicholas Carr over hoe technologie ons leven/brein heeft veranderd. Carr vindt overigens ten slechte.Als je deze hebt gelezen, moet je direct het nieuwe boek van Shirky lezen: Cognitive Surplus. Hoe het Internet ons ten positieve heeft veranderd.
The Facebook Effect van David Kirkpatrick is aardig. Het geeft goed weer hoe Zuckerberg een miljardenbedrijf heeft gemaakt. Het boek maakt zijn visie op de lange termijn duidelijk. En geeft tevens een fascinerend blik op het innerlijk van Zuckerberg zelf. Nadeel is wel dat de auteur erg pro Facebook is.
You Are Not A Gadget van Jaron Larnier over Digitaal Maoisme.
The Power of Pull van John Hagel
Bursts van Alberto-Laszlo Barabasi over het feit dat ons gedrag niet willekeurig is, maar een bepaald (verborgen) patroon volgt. Interessant boek, maar wel heel veel (voor mij onbekende) geschiedenis over zijn vaderland Hongarije, hetgeen het boek minder leesbaar maakt.
The Age of Empathy van Frans de Waal. MAG NIET ONTBREKEN.
Freedom van Daniel Suarez. De opvolger van Deamon. Puur voor de fun.
Het Einstein Enigma van Mark Alpert over de Theorie van Alles. Was voor mij nog redelijk verbluffend. Soort van Singularity maar dan anders. Het zou nog kunnen ook!
En het schijnt dat Frank Schatzing, auteur van de Zwerm een nieuw boek uit heeft: “De Limiet”. Heb ik nog niet gelezen.
@Sander opnieuw dank voor je bijdrage, ieder jaar weer een prachtlijst! Frank Schatzing heeft inderdaad weer een nieuwe ecothriller, eens kijken of die er nog bij past in de koffer 😉
Niet nieuw, wel favoriet:
Presence – Peter Senge
Theory U – Otto Scharmer
De Broedfactor – Peter Camp
De vertraagde Tijd – Arnold Cornelis
Romans:
Dimitri Verhulst – Godverdomse dagen op een godverdomse bol
Haruki Murakami – De opwindvogelkronieken
Steve Tolz – A fraction of the whole
@Gerjanne: dank voor de tips! Broedfactor heb ik hier al liggen; Theory U schijnt een nieuwe druk van te zijn verschenen!
In mijn koffer gaat mee (het boek wat ik van mijn dochter kreeg) ‘De 8ste eigenschap. Van effectiviteit naar inspiratie’ (Franklin Covey, 10e dr. 2010). Ook hoop ik in deze vakantie te lezen ’15 praktijkverhalen over kennismanagement’ Depasse/la Roi, 2009 en daarnaast wil ik me verdiepen in het Jaarboek Parlementaire Geschiedenis 2009. In tijden van crisis.
@Marco in maart is de NL vertaling van Theory U verschenen, dat zal het zijn.
@Gerjanne: je hebt gelijk, dat was het!
@Richard: da’s waar ook, Handboek Crossmediale Journalistiek en Redactie van Dasselaar is ook hier nog onderweg. Dat wordt nog moeilijk om te beslissen welke boeken wel en niet meemogen op vakantie! 😉
Ik heb vorig jaar op advies van een collega het boek De Plakfactor van Dan en Chip Heath gelezen. Over het geheim van een goed verhaal of urban legend en welke succesfactoren dat aan moet voldoen. Zeer lezenswaardig. Waarschijnlijk hier wel bekend, maar ik noem het toch: Raving Fans van Ken Blenchard en Sheldon Bowles. Over het belang van de klant en waarom uitmuntende klantenservice wel werkt.
Ik ben maar een weekje weg, dan probeer ik FTW van Cory Doctorow te lezen. Op de lijst staat nog: You are not a gadget van Lanier, de nieuwe Shirky, de oude Shirky weer eens herlezen en ik wil Linchpin van Seth Godin nog steeds lezen…
Al aan het lezen en onder de indruk van Start With Why van Simon Sinek
Rework goed boek!
Dank je wel voor je lijst Marco
Op mijn lijstje:
– Ga vreemd van Rob Adams, over jezelf onderscheiden van de concurrent
– The back of The Napkin van Dan Roam, over visual problem solving
– Wikinomics, Don Tapscott
Niet echt social media, maar wel heel interessant!
Aangezien vakliteratuur niet aan mij besteed is beperk ik mijn keuze tot ‘klassiekers”. Werken van James A Michener (Caribbean/Hawaii/The Source), Stephen King of John Grisham. Deel 1 en 2 van de Stieg Larsson trilogie zijn ook wel een aanrader.
Tijdens mijn laatste bezoek aan Hijman vond ik The glass books of the dreameaters van G W Dahlquist. Een fascinerend boek en ik heb nog geen idee waar het precies heen gaat.
Dank voor de lijst! Heb Rework, Engage en Social Media 1010 op de lijst gezet.
Ben nu zelf bezig met Linchpin; Are You Indispensable? van Seth Godin. Ook leuk en makkelijk te lezen is SuperFreakonomics: Global Cooling, Patriotic Prostitutes, and Why Suicide Bombers Should Buy Life Insurance. Het ‘vervolg’ op Freakonomics. Uiteraard ook Outliers: The Story of Success van Malcolm Gladwell en als je hem echt heel leuk vindt; What the Dog Saw: And Other Adventures van Malcolm Gladwell: verschillende stukken die in de New Yorker hebben gestaan.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!