5 manieren om je Twitter strategie te verbeteren
Twitter is als seks: iedereen hééft het er meer over dan dat men er daadwerkelijk mee bezig is. Nu iedereen het erover heeft, is het ook goed om te kijken naar wát je eigenlijk met of op Twitter doet als bedrijf en naar hoe je dat kunt verbeteren. Op iMediaConnection schreef Steve Mulder begin deze week een interessante aanzet hoe je als bedrijf relevant kunt zijn op Twitter en hoe je ervoor kunt zorgen dat je meer haalt uit de mogelijkheden die Twitter je biedt als platform. 5 tips over exclusieve content, het belonen van brand advocates, en over micro targeting:
1 Het moet leuk zijn
“Don’t put your followers to sleep with marketing speak. If your Twitter voice sounds like a robot with no distinct personality, you’re not being true to your brand, and you’re not getting the attention of your audience,” schrijft Mulder. Humor is prima te gebruiken om jezelf als merk aan de buitenwereld te tonen en je merkwaarden te onderstrepen.
2 Geef exlusieve content weg via Twitter
Mulder: “You have followers because they want to be associated with your brand. To ensure that they feel connected and special, give them access to exclusive content. In addition to providing special offers (which are quite effective), you could also post inside information, behind-the-scenes stories, and even first dibs on special events.”
3 Micro-target je aanbiedingen
Mulder noemt het voorbeeld van TwitterMoms, een groep van duizenden actieve moeders op Twitter. Bedrijven gebruiken dit platform voor specifieke, op deze doelgroep gerichte acties. Ander voorbeeld van Mulder is via Twitter monitoren op bepaalde consumenten met bepaalde interesses die voor jou interessant zijn en deze groep vervolgens te bedienen met aanbiedingen.
4 Beloon je ambassadeurs
“This one is simple but often forgotten: When your followers speak or act in support of your brand, give them a treat.”
5 Zet je followers op een voetstuk
“It’s commonly recognized that your followers are your most promising advocates, and that you’ve succeeded when they transform from listeners to talkers about your brand. For many followers, feeling like they’re part of your brand is a key factor in whether they’ll advocate for you. And one of the best ways to make followers feel like part of the family is to embrace them publicly.”
Deze laatste tip lijkt overlap te hebben met tip 4. Maar Mulder bedoelt het echt zo: “You could honor one follower each day—or one great tweet—and create a hall of fame. You could create a Twitter List of your most vocal and supportive followers. You could use your followers and their words in your marketing materials.”
Boeiend lijstje dat je misschien wel kunt doortrekken naar een top 20 met tips. Authenticiteit, snelheid, 24/7 aanwezigheid zijn misschien door Mulder als standaard aangenomen en vormen misschien de basis voor deze vijf tips om je Twitter-strategie te verbeteren.
Interessant. Maar… is Twitter een strategie? Is het niet een middel uit je (digitale) marketing strategie, dus vooral uitvoering, dus tactisch? Net als dat boek van vroeger “Internet Strategie” en dingen als telemarketing strategie. Volgens mij bepaal je de strategie vanuit je marketingdoelen, ‘modern’ te vertalen naar klantdoelen en daarna dus de middelenkeuze (mix).
Of is het wat semantisch geneuzel van me?