Nieuwe verdienmodellen Twitter onder de loep: EarlyBird en NameSearch
Ok, helemaal nieuw zijn ze niet, maar volgens eConsultancy zijn @EarlyBird en ook NameSearch van Twitter nu wel volledig live en up and running. Twitter lanceerde de afgelopen tijd twee nieuwe verdienmodellen: EarlyBird en NameSearch. Met die laatste gebeurt weinig, misschien wel veel te weinig. EarlyBird (lees ook: “EarlyBird: Ready to Fly”) is een feed met kortingen waarop je je kunt abonneren (nu 55.000 followers). Disney is het eerste merk dat de samenwerking met Twitter is aangegaan. De ‘monitization strategy’ van Twitter zoals dat in kek Engels klinkt lijkt volgens datzelfde eConsultancy erg veel op trial and error: het ene na het andere verdienmodel wordt de lucht in geslingerd in de hoop dat er iets blijft ‘plakken’.
Op het Twitter blog schrijft men over @EarlyBird:
“We’re just getting started—we’ve got an amazing lineup of deals to share in the coming days and weeks with people following @earlybird. Several times a week, @earlybird will help consumers discover Twitter-exclusive deals in entertainment, fashion, technology, beauty, travel and more. These deals will come directly from our advertising partners and from other companies (including Groupon and Gilt Groupe) that already deliver valuable deals to consumers via Twitter. Follow @earlybird so you don’t miss out.”
NameSearch zou in potentie een mooie context bieden voor gerelateerde advertising (zie ook: “Twitter’s New Name Search Isn’t For Buying Followers — At Least Not Yet”). Het is niet alleen een tool voor leuk zoeken naar vrienden of interessante mensen om te volgen, het kan ook aan je zoekterm gerelateerde advertising of aanbiedingen tonen. “Is this a bidding war waiting to happen?” vraag ReadWriteWeb zich af.
Earlybird mist alleen de basis van marketing, targeting!
55.000 followers leuk, 100.000 followers straks is ook leuk, maar kennen ze de doelgroep?
Zijn twitteraars überhaupt wel koopjesjagers etc etc…