Tien jaar Independer: Het roer gaat om
Independer.nl bestaat tien jaar en het is tijd voor een koerswijziging. De vergelijkingssite voor financiële producten doet het goed, ze maken winst, maar als je de concurrentie aanwilt, dan moet je doorgroeien. De ‘gewone’ man die al die financiële heisa eigenlijk niet boeit, is een nieuwe doelgroep. De site wordt nu zó ingericht, dat je je met minimale moeite geen buil kunt vallen aan een financieel product. Independer is de weg naar deze koerswijziging, geheel in lijn met het transparantie-ideaal, aan het bloggen in een feuilleton op het company weblog. Een tv-commercial (vanaf 2 augustus) luidt het begin in van een nieuw tijdperk Independer.nl. Mieke van Os is marketingdirecteur bij Independer (al tien jaar bij het bedrijf); we spraken elkaar in Hilversumse kantoor van Independer. Over ‘lekkage’, over conversie, over tv-reclame, over de concurrentie, over nieuwe doelgroepen, over gemakszoekers en specialisten.
Traditionele tv
Independer heeft in deze relaunch een tamelijk traditionele route genomen met een mediabureau en een reclamebureau. Het lijkt op wat grote corporates doen, en deze zet is daarmee wel boeiend. Want tien jaar lang heeft Independer nooit reclame gemaakt in massamedia. Van Os: “De ontwikkeling van onze spontane en geholpen naamsbekendheid stabiliseert. Met 5 tot 6 miljoen bezoekers per jaar en stabilisatie: dan moet je iets anders gaan doen. Het kost verschrikkelijk veel geld en je weet eigenlijk niet of je het terugverdient. We meten, en hebben in ieder geval gezegd dat we een lange adem moeten hebben. Het is heel spannend.”
Van Os vergelijkt met Ditzo en AllSecur. Die bedrijven hebben in korte tijd de bekendheid verworven die gelijk staat aan die van Independer, en daarvoor hebben ze zwaar ingezet op tv-reclame. Van Os: “Wij hebben altijd geredeneerd: Wat ik ’s ochtends uitgeef moet ik ’s avonds terugverdiend hebben. Dat wil ik eigenlijk nog steeds het liefst. Ik vind het jammer dat het niet iets originelers is geworden [dan tv-reclame, MvdB].”
2011
De doelstelling is om in 2 jaar de productie voor autoverzekeringen te verdubbelen. Of Independer nog tien jaar mee kan? Van Os: “Er is nog veel te doen. Eigenlijk moeten we alles nog gemakzoeker proof maken. Dat vergt veel meer, vooral bij andere productgroepen. Denk aan koopsommen en overlijdensrisico verzekeringen. Gezien de groeicijfers kunnen we zeker nog tien jaar mee.”
Feuilleton
In de roadmap naar de tv-reclame is Van Os aan het bloggen over het proces, de overwegingen. Heel transparant allemaal en leuk om te lezen (denk ik). Hieronder de afleveringen. De beginpagina van het feuilleton met alle links naar artikelen en de uitleg vind je hier: “The making of Indy: een nieuw avontuur”. Hieronder de afleveringen tot nu toe:
Aflevering 1: Willen we verder groeien
Aflevering 2: De inspecteur en de gemakzoeker
Aflevering 3: Van thinking naar feeling
Aflevering 4: Project gemakkelijk
Aflevering 5: Een campagne kunnen we dit zelf of niet
@Annelies: Ja, daar moest ik ook aan denken. Morgen komt deel 2!
Toeval of niet. Ook http://www.eyeOpen.nl richt zich op de ‘gewone man’. Het wordt nog spannend in het land van onafhankelijke prijsvergelijkers en intermediairs.
Hulde voor dit initiatief. Leesvoer voor de hele branche.
Mevrouw Van Os klinkt niet heel erg zelfverzekerd over de nieuwe koers. Dat siert aar overigens maar het komt wel over als een sprong in het duister.
Wat me altijd fascineert is dat Independer wordt gezien als een onafhankelijke vergelijkinggsite in plaats van een verzekeringstussenpersoon met een vergelijkingswebsite.
Diepe buiging voor Independer om dit zo aan te pakken. Ik heb de hele reeks gelezen en kan niet anders zeggen dat Independer dit erg grondig aangepakt heeft.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!