Topcreativiteit powered by Levi’s: Guy Walks Across America

28 juli 2010, 04:52

Opvallend. Creatief. Nieuw. Inspirerend. Mooi. Stijlvol. Kunst. Stop motion en timelapse gecombineerd. Een team van 6 jonge designers en een camper. Een Canon EOS 5D Mark II en een een reis van New York naar San Francisco, dwars door Amerika. 2770 afzonderlijke stillframes in één filmpje. Het resultaat op YouTube mag er zijn: “Guy Walks Across America” genereerde meer dan een miljoen views in een week. Peter Cote, regisseur Sam Griffith en het Conscious Minds Productions team benaderden Levi’s jeans om te sponsoren. Dat is te zien in het laatste shot van het filmpje:

Levi’s

Ergens halverwege de film begin je je af te vragen waar dit eigenlijk toe leidt. Het ziet er mooi uit, de beelden zijn prachtig, maar je ziet de tijd minder worden en bent benieuwd naar de twist. Die komt helemaal aan het einde, met een iets te lang shot van een Levi’s spijkerbroek. Hadden ze dat nodig, die broek en de shirts? Nee. Is het cool, dat Levi’s ja heeft gezegd tegen dit wilde plan en ook met een zak(je) met geld over de brug kwam? Natuurlijk. De makers schrijven er dit over:

“We (Conscious Minds Productions) and the Director, Sam Griffith, pitched the idea to Levis and they thought the idea was really cool and they provided us with free product (jeans, shirts, etc) as well as some money as a sponsorship.”

Rocky Mountain National Park

De hele reis, met de details en plaatsbepalingen, is ook inzichtelijk gemaakt op Google Maps. Ik ben geen Amerika kenner, maar meende tóch ergens een doorgaande weg te herkennen (flitste in een split second voorbij). Dat klopte, de route gaat dwars door Rocky Mountain National Park, daar hebben we vorig jaar gekampeerd. Zag ik pas later.

Over de reis, het proces en het het hoe en wat schrijven ze bij Conscious Minds Production:

“We (Conscious Minds Productions) and the Director, Sam Griffith, pitched the idea to Levis and they thought the idea was really cool and they provided us with free product (jeans, shirts, etc) as well as some money as a sponsorship. Everything happened very quickly. We pretty much got the green light to do the project in the first week of June and we flew out to New York on June 17. We had to do six test shoots in advance, because honestly we hadn’t fully tested the idea before bringing it to Levis. We finished in San Francisco on July 1, so it was long hours the whole way. I brought my whole editing bay into the RV so that whenever we weren’t shooting we were able to edit and assess our progress. Gaff tape was a big help there because it prevented all my hard drives and monitor from falling off the table while the RV was moving.”

Making of filmpje

Meer lezen over de techniek en het hoe en wat kun je heel goed hier doen op Planet5d.

Idee

Is dit reclame? Is dit marketing? Is dit een ‘viral’? Vast, allemaal. Voor mij is dit een geweldig idee, gecombineerd met een dikke lading technische kennis, doorzettingsvermogen, creativiteit en durf. Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Jean-Paul

    Doet me denken aan een ander (beter) filmpje waar een vrouw op wereldreis gaat en je langzaam de slijtage ziet van de jeans. Iemand weet vast wel de link ….


    28 juli 2010 om 05:38
    mgvandenbroek

    @Jean-Paul: Was daar dezelfde techniek gebruikt? Zal toch niet? Ook voor Levi’s of een ander merk?


    28 juli 2010 om 05:41
    Jean-Paul

    @Matthijs, het zou leuk zijn als ik het filmpje voor zich kan laten spreken, ik ga even speuren!


    28 juli 2010 om 06:44
    wimwoning

    Misschien dat er in het idee overeenkomsten zitten met de twee andere genoemde filmpjes, maar technisch zit heel, heel veel beter in elkaar. Prachtig gemaakt!

    “Voor mij is dit een geweldig idee, gecombineerd met een dikke lading technische kennis, doorzettingsvermogen, creativiteit en durf.” Totally agree! Of het marketingtechnisch zoden aan de dijk zet, betwijfel ik.


    28 juli 2010 om 09:23
    Jean-Paul

    @Matthijs Ik bekeek het filmpje eerst op een oude trage computer zonder geluidskaart nu ik deze goed heb bekeken inderdaad briljant :-)!


    28 juli 2010 om 09:53
    Matthijs

    Nu Ikea dit liedje heeft “ingepikt” schiet het in mijn hoofd heen en weer tussen Billy en Colorado. 🙂


    14 maart 2012 om 12:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!