ReclameReview: Ben strijdt met KesselsKramer tegen bannerformaten

4 augustus 2010, 09:47

In een online campagne van KesselsKramer voor telecomaanbieder Ben zitten abonnees vast in de kleine advertentieruimtes op internet. Ze zijn duidelijk niet op hun gemak, omdat ze in de ongelukkige verhoudingen van een banner vast zitten. Gelukkig zitten ze niet met een contract van 1 of 2 jaar vast aan Ben. Opvallend details: KesselsKramer vraagt met deze campagne aandacht voor de inhumane formaten van banners. Terwijl er tegelijkertijd ook een klantboodschap wordt gecommuniceerd. Ben is dus weer eens opvallend ‘anders’.

Bekijk hier alle banners

Credits:

Bureau: KesselsKramer

Art-director: Gijs van den Berg

Copywriter: Niek Eijsbouts

Strategie: Olaf Kampman

Productie: Noor van Geloven

Verantwoordelijk bij Ben: Noortje Bakker, Lisette Brederode, Jaco Hamel

Fotografie: Thomas Mailaender

Bouw levensgrote banners: Frank Visser

Technische realisatie: Noise

Geluid: The Park Studio

De doelstelling:

Communiceren dat je bij Ben nooit vast zit aan een contract van 1 of 2 jaar. En tegelijkertijd aandacht vragen voor de inhumane formaten van banners.

De uitwerking:

In een online campagne van KesselsKramer voor telecomaanbieder Ben zitten abonnees vast in de kleine advertentieruimtes op internet. Ze zijn duidelijk niet op hun gemak, omdat ze in de ongelukkige verhoudingen van een banner vast zitten. Gelukkig zitten ze niet vast aan Ben waardoor er een grote grijns op hun gezichten komt. De campagne laat hiermee zien dat je bij Ben nooit vast zit aan een contract van 1 of 2 jaar.

KesselsKramer vraagt met deze campagne aandacht voor de inhumane formaten van banners. Om de mensen nog enigszins menselijk in de vreemde verhoudingen te kunnen fotograferen moesten de advertentieruimtes op ware grootte nagebouwd worden. Voor het kleinste formaat was echter nog steeds een slangenmens nodig.

De campagne is ook op de radio te horen. In een van de radiospots schreeuwt een man om hulp omdat hij vast zit in een diepe put en in een andere spot zit een man vast in zichzelf. In een aantal landelijke dagbladen verschijnen ook mensen opgesloten in advertentieruimtes.

Het oordeel:

Campagnes van KesselsKramer zijn vaak geniaal en soms ook onbegrepen. Hoe dan ook, ze zijn altijd ‘anders’. Een bekende campagne uit hun stal is die van telecomprovider Ben die ze in 1999 lanceerden. Het merk Ben is even weggeweest, maar kwam in 2008 terug. Uiteraard met een toepasselijke campagne van KesselsKramer. Ook de bannercampagne die het bureau nu lanceert is ‘anders’. De makers schoppen namelijk tegen het medium dat ze inzetten. Hun pleidooi is logisch: ze willen meer creatieve ruimte om hun ideeën in kwijt te kunnen. Denk ook aan de actie “Ik wil meer kb’s” van enkele jaren geleden. Wat wel opvallend is, is dat er nu actie wordt gevoerd terwijl er ook een klantboodschap wordt gecommuniceerd. De gebruikte modellen/Ben-abonnees zitten immers vast in de bannerformaten, maar ze zitten niet vast aan Ben. Vergezocht of creatief? Jullie mogen het zeggen. Ik vind het in ieder geval erg gaaf dat Ben zijn goedkeuring geeft aan een dergelijke campagne. En van KesselsKramer zijn we eigenlijk wel gewend dat ze sterk en verrassend uit de hoek komen. Zij maken hun reputatie dus nog maar weer eens waar.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Daan

    Inderdaad Mike. Daarbij zit er verder ook geen enkele slimmigheid in; het is heel plat een gedachte uitgewerkt.


    4 augustus 2010 om 10:48
    Hardcopy

    KesselsKramer gebruikt vaak sterke beelden, ook al zijn die soms inderdaad een platte uitwerking van een gedachte. De slimmigheid hier is natuurlijk de dubbele boodschap van de campagne.


    4 augustus 2010 om 11:46
    Phileas

    Leuk gedaan, ookal is het wellicht eerder bedacht de banner als kleine ruimte te zien. Zou zelfs leuk zijn als meer afgeleidden rond dit concept komen. Ik denk dat het effect er wel is en daarmee doeltreffend.


    4 augustus 2010 om 18:18
    Marck van Dooren

    Ben het niet met je eens David. Blijft slappe hap. De Axion campagne gebruikte banners om beginnende bandjes een platform te bieden, de Ben Campagne is louter een gimmick. Waar blijft de authenticiteit? Nog belangrijker: wat is de relevantie? Boodschap: mensen die met Ben bellen kruipen in (te) kleine hokjes en zijn dus eigenlijk niet goed bij hun hoofd, laat staan dat ze zo lekker kunnen bellen. Fijn dat ze niet aan Ben vastzitten, kunnen ze gelukkig uit die benauwde ruimte weg, lekker naar KPN of Vodafone. Detail: Truus zit niet in een banner, ze zit in een nis. Dus de exucutie zuigt ook nog eens.


    25 augustus 2010 om 10:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!