Waar gaat de Search markt heen volgens Forrester?

13 augustus 2010, 12:27

Google heeft onlangs aangekondigd dat de bestedingen in zoekmachine marketing minder hard groeien dan voorheen. Dat heeft te maken met het feit dat mensen tegenwoordig steeds meer via andere manieren zoeken dan via Google alleen. Er zijn specialistische sites die zoekdiensten aanbieden (OV info, vliegtickets, etc.) die beter zijn dan Google. Er zijn communities die veel specialistische info hebben: forums en Twitter. Daarnaast kan die data via allerlei manieren zoals bijvoorbeeld een iPhone app benaderd worden. Het begrip ‘search’ slaat dus niet meer alleen op SEO, SEA en SEM, maar ook op al die andere plaatsen waar mensen informatie of diensten zoeken. Er komen ook steeds meer en meer vormen van content online die niet meer alleen simpelweg door tekstuele resultaten te presenteren zijn. Bing, Yahoo en Google laten daarom ook steeds meer non-tekst informatie zien in de resultaten. Hierdoor worden allerlei vormen van content (images, video) samengebracht in het resultatenscherm.

Het vindbaar zijn online betekent dus tegenwoordig niet dat je op de gangbare zoekmachines te vinden bent. Maar dat hetgeen je te bieden hebt op alle plaatsen te vinden is waar mensen die gaan zoeken. Bied je bijvoorbeeld OV informatie, dan zou je die aan kunnen bieden op de hotelkamer-detail-pagina’s en bedanktpagina van een hotelboekingssite. Op die plekken zijn mensen op zoek naar dat soort info. Heb je gespecialiseerde diensten in een niche markt? Zorg dan dat je op de fora die daar over gaan aanwezig / vindbaar bent.

3 adviezen die Forrester geeft over het aanpassen van je “search” strategie zijn als volgt:

  • Zorg dat je weet op welke plekken, apparaten, enz mensen je zouden kunnen zoeken
  • Analyseer de behoefte van de zoekers
  • Optimaliseer alle kanalen die een persoon aandoet voor de conversie.

Meer informatie over deze uitspraken zijn te lezen in het naar buiten gebracht onderzoek van Forrester. De meest opvallende ontwikkelingen zijn als volgt:

  • Meer content en manieren om te zoeken
  • Informatierijkere zoekmachineschermen en advertenties
  • Overlap tussen social en mobiel
  • Meer automatisering
  • Verbeterde Analytics

Zoekmachine marketeers worden meer en meer gedwongen om anders na te denken over hoe hun product/dienst/etc vindbaar zou moeten zijn.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Gerrit

    Biedt je?

    Verder interessant artikel. SEO wordt steeds minder belangrijk.

    Waar ik me vaak aan erger zijn de landingspagina’s die niet kloppen met de advertentie.

    Als ik al een keer op een advertentie klik.


    13 augustus 2010 om 14:50
    Peter

    De kwaliteit van Google is echt slecht aan het worden. Ads die niet aansluiten, alleen geautomatiseerde landingspagina’s of tonnen vergelijkingsites als je iets zoekt….Google is niet meer dan een platte navigatietool wat Startpagina 8 jaar geleden was…de geschiedenis leert dat als je de kwaliteit niet hoog kunt houden, mensen gaan shoppen of hun gedrag gaan aanpassen… bye bye Google (hoop ik 😉


    14 augustus 2010 om 07:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!