Engelse kortingscode regulering naar Nederland

18 augustus 2010, 04:20

Imbull (eigenaar van o.a. kortingscode.nl, actiecode.nl en kortingscode.net) en wij bij Daisycon hebben samen gekeken hoe de markt voor kortingscodes verder geprofessionaliseerd kan worden. Besloten is om een code of conduct op te stellen. De code of conduct komt overeen met de gedragslijnen die eerder zijn opgesteld door het IAB in het Verenigd Koninkrijk. Binnen de affiliate marketing branche is er al tijden discussie over de zogenaamde kortingscode-websites. Deze websites zijn naar buitenlands voorbeeld naar Nederland gekomen en bieden kortingscodes bij consumenten aan. Met kortingscodes kunnen consumenten tijdens het aankoopproces kortingen verkrijgen bij webshops. Het aanbod van kortingscodes groeit sterk. In Nederland bedient Imbull het gros van de markt en de daarmee verbonden sociale media groepen. Imbull zal zich vanaf 1 oktober volledig aan de code of conduct committeren.

De toegevoegde waarde van kortingscodes

Binnen de affiliate branche is de groei in het gebruik van kortingscodes goed waarneembaar. Bij ons worden kortingscodes al door veel adverteerders met redelijk succes ingezet om aan upselling te doen. Door bestaande klanten na hun aankoop een kortingscode aan te bieden krijgt de klant een extra prikkel om snel weer een aankoop bij deze shop te doen. Daarnaast kunnen kortingscodes nieuwe klanten over de streep trekken om een eerste aankoop te doen, bijvoorbeeld door een keer geen verzendkosten te rekenen. Hieruit blijkt, denken wij, de toegevoegde waarde van kortingscode-websites. Websites als kortingscode.nl kunnen tot de grotere en best gevonden websites van Nederland worden gerekend. Het heeft absoluut toegevoegde waarde voor adverteerders om hier tussen te staan, maar uiteindelijk bepaalt de adverteerder zelf natuurlijk of hij dit wil.

Waarom de Engelse code of conduct?

Consumenten worden zich meer en meer bewust dat het mogelijk is om kortingscodes te gebruiken bij online aankopen. Mede om die redenen hebben wij besloten snel deze stap te maken, echter wat oudere sites moeten worden opgeschoond, dit gaat volgens Imbull in de maand september gebeuren. Waar kortingscodes in Nederland ‘nieuw’ zijn voor adverteerders en hierdoor de juiste strategie nog gevonden moet worden, zijn ze in Engeland en de grotere landen om ons heen al aan de orde van de dag. Dit geeft op het gebied van regulering een groot voordeel: In Engeland is er door alle partijen gezamenlijk al een sterke code of conduct opgesteld. Deze code of conduct is onlangs in opdracht van Imbull letterlijk vertaald naar het Nederlands (je vindt hem hieronder). Volgens Imbull zal de code of conduct op korte termijn alle eventuele onduidelijkheden kunnen voorkomen.

Hoe zet je kortingscodes in?

Hoe kortingscodes het best ingezet kunnen worden is iets dat veel webshops nog als een uitdaging beschouwen. Bezoekers haken regelmatig tijdens het bestelproces af om op zoek te gaan naar een kortingscode. Of dit opweegt tegen de nieuwe bezoekers en de mogelijkheid tot upselling is aan de adverteerder om te bepalen. De adverteerder bepaalt immers zelf of hij een kortingscode uitgeeft. De adverteerder bepaalt uiteindelijk wat wel of niet mag. Deze code of conduct is een aanvulling hierop. Als extra middel om meer duidelijkheid te verschaffen zijn wij van plan om binnenkort met een feed komen met hierin alle kortingscodes die gebruikt mogen worden voor affiliate marketing. Als publishers deze feed aanhouden weten ze zeker dat de code gedistribueerd mag worden.

Handhaving

De belangen van alle betrokken partijen moeten worden gewaarborgd. Kortingscode-websites zitten vaak aan het eind van het aankoopproces. De publisher die als laatste de bezoeker doorstuurt naar de adverteerder krijgt uiteindelijk de commissie, zo werkt dat (nog) vaak bij affiliate marketing. Dit is dus vaak de kortingscode-website, misschien ten koste van een andere publisher die eerder in het bestelproces een bezoeker heeft doorgestuurd. Of dit ook echt zo is valt moeilijk te bewijzen. Wat wel een feit is, is dat sommige kortingcode-websites bezoekers niet genoeg duidelijkheid verschaffen aan de bezoekers. Dit is ook een van de redenen waarom dit initiatief van Imbull tot regulatie steun verdient. Kortingscode-websites zijn geen probleem, maar bezoekers mogen niet worden misleid. Of dit nu ten koste koste gaat van adverteerders of van anderen publishers. Regelgeving is een eerste stap naar verdere professionalisering, maar ook qua techniek zullen de komende jaren nog ontwikkelingen volgen.

Duizenden online shoppers zijn per dag op zoek naar deze kortingscodes en volgens Jochem Vroom van Imbull.com (zie ook dit interview) zal dit in de nabije toekomst zeker niet afnemen. Het is een markt die zal blijven groeien door de toenemende positieve ervaringen bij de consumenten, als webshop-houder is er op verschillende manieren creatief mee om te springen. Webshops als Dell.nl, Bol.com, Just-eat.nl, Zooplus.nl en Travelbags.nl zijn enkele voorbeelden van bedrijven die extra sales genereren door kortingscodes op de juiste manier in te zetten.

Bronnen:

Kevin Edwards, vouchercodes – Understanding the Metrics

Website regulering IAB UK

Regelgeving letterlijk vertaald in PDF

.

Iab vouchers code of conduct kortingscodes

View more documents from Marketingfacts.

Interim CMO en projectmanager. Voormalig eigenaar van Conversational Marketing bureaus SocioMerce en Recruitment.nu. Ik heb brede interesse in (digital) marketing / strategie en schrijf hier met regelmaat over op mijn eigen websites zoals Managementgoeroes.nl en sinds kort weer op Marketingfacts.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Brons

    Deze regulering is een lachtertje als deze geschreven is door de eigenaar van de grootste kortingscode sites van Nederland en een medewerker van een affiliate netwerk. Lekker onafhankelijk. Misleiding is één ding, maar forced clicks zijn volgens mij ook niet toegestaan. Een kortingscode wordt pas vrijgegeven, nadat men heeft geklikt op een button. (men wordt gedwongen om te klikken om de kortingscode te zien). Tegelijkertijd wordt een nieuw venster geopend van de adverteerder waardoor meteen een cookie wordt gedropt en de laatste cookie wordt overschreven.

    Een koper zit al vaak in de afrekenfase en de affiliate die de koper tot een aankoop heeft weten te brengen, verliest hierdoor zijn commissie (plus kosten marketing). Een kortingscode website heeft dan totaal geen toegevoegde waarde tijdens deze aankoop. Deze strijkt echter wel de commissie op. Hetzelfde geldt overigens voor type-in traffic en vaste klanten.

    Dit valt dus niet te bewijzen zegt men en toch weet iedereen dat dit zo is. Zowel netwerk als kortingscode site eigenaar. Dit is namelijk de kracht van kortingscode sites en de volumes die ze kunnen draaien. Je moet er alleen voor zorgen dat je hoog in organic search resultaten komt. Het liefst met meerdere pagina’s, zodat de kans groter is dat een koper jouw link aanklikt.

    Het zou eerlijker zijn als kortingscodes vrij te kopieren zijn. En de gebruiker zelf de keuze geven om via een button naar een adverteerder te gaan door er op te klikken. Dit zal beter zijn voor adverteerder en affiliates. Niet voor de kortingscode site eigenaar. Ow ja, en hoe kunnen we bewijzen dat iemand een cookie gedropt heeft? Misschien kijken naar kliktijd en transactietijd? Als deze erg dicht tegen elkaar liggen, dan weet je hoe laat het is. Lijkt me dat iemand er langer over doet om een TV te bestellen dan 1 minuut? Ik in ieder geval wel.

    Just my 2 cents..


    18 augustus 2010 om 13:28
    Joop

    Dit is inderdaad echt een lachertje…Geschreven/vertaald door dezelfde boys die zich elke keer opnieuw alvast positioneren in google voor kortingscodes die nog helemaal niet bestaan..In de trant van : Wij hebben de kortingscode voor winkel x als ze deze misschien in de toekomst uitgeven, maar klik hier alvast voor de leuke aanbiedingen van deze winkel. En who made mister Vroom president anyway ? Nouja, hij staat in ieder geval voor eerlijke cookiedropping hehe..

    Just my 1 cent.


    18 augustus 2010 om 20:18
    Wouter

    Vooralsnog geen reactie. Ben wel benieuwd naar de reacties van anderen. Om daar een mail van te krijgen moest ik iets in het reactieveld neerzetten 🙂


    19 augustus 2010 om 11:38
    mgvandenbroek

    Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe de rest van de affiliate wereld op dit voorstel tot regulering reageert. Tot nu toe is het inderdaad vrij stil…

    @Wouter: Klopt. Heb jij ook nog 2 cents?


    19 augustus 2010 om 11:44
    Wouter

    Joh, ik kan 50Cent er wel bijhalen ;-). Ik wacht nog even af…


    19 augustus 2010 om 11:47
    RomanoJennekens

    (zelf)regulering in een branche is altijd wel lovenswaardig, maar ik vind het vreemd om de regulering zoals die in de UK is opgesteld 1 op 1 over te nemen zonder specifiek te kijken naar de Nederlandse omstandigheden. Een van de verschillen met de UK is dat in de UK zijn couponcodes een sinds de jaren 30 vanuit krantenadvertenties gegroeide pull market met later een vertaling naar ‘online’, hier in nederland is het (nog) push.

    Een alternatieve regulering zou ook kunnen zijn om te kiezen voor een model waar de kortingscode NIET standaard verborgen staat en de consument geen extra klik hoeft te verrichten om de kortingscode te zien, dus dat er ook geen adverteerdercookie wordt gezet enkel voor het tonen van de kortingscode. Voor de rest kan ik de argumentering van Brons wel volgen. Nogmaals, eigenlijk hadden meer alternatieven onderzocht moeten worden. Nu is lijkt het nog teveel op Wij van wc eend adviseren wc eend ?


    20 augustus 2010 om 09:43
    Brons

    Het tonen van de kortingscode zonder het zetten van een adverteerderscookie is inderdaad een correcte oplossing. Voor zowel adverteerder als affiliate. Ik ben het dus eens met wat Roberto zegt. Bij de invoering van deze regel zullen zowel affiliate netwerk als affiliate omzet gaan missen. Laten dit zijn nu net de twee partijen die deze zelfregulering hebben opgezet. Totaal niet onafhankelijk dus.

    Overigens blijft het akelig stil bij reacties van bovenstaande partijen. Beetje jammer vind ik.


    20 augustus 2010 om 12:29
    Fox

    Een wat late reactie wegens vakantie – kortingscode sites zijn voor ons totaal geen toegevoegde waarde. Sites van de heren in het stuk scoren op onze bedrijfsnaam icm en soms niet icm kortingscode of korting.

    Wij geven geen kortingen op deze wijze. Wat deze heren van deze zogenaamde code wel krijgen, zijn de affiliatekliks/vergoedingen zonder waarde toe te voegen binnen de buying circle die wij kennen.

    Snap ook niet dat het Google spamteam of quality team de sites van actiecode/imbull/etc. niet beter in de gaten houden. Pure misleiding mijn inziens en ook voor al die zoekers geen toegevoegde waarde.

    Tot slot, men moet klikken alvorens ze de kortingscode zien; of ze dit nu willen of niet. Soort verplicht verhaal…….?!?!


    25 augustus 2010 om 18:16
    alex

    wat een onzin artikel zeg.

    het komt op mij over alsof het eerder de marketing en zelfpromotie doeleinden van imbull en DC dient, dan dat het artikel bedoeld is om de markt wat dudielijk te maken…

    Bovendien: ik zal wel niet de eerste zijn die het opvalt dat Imbull and DC wel erg close met elkaar zijn.

    Zoals Wouter al opmerkte: er zijn betere platforms, reeds bestaande, die veel beter in staat zijn om een echte, werkbare code of conduct op te stellen in plaats van deze twee mans-actie.


    1 september 2010 om 19:12
    Wouter de Rijk

    @ Alex

    Citaat:

    Zoals Wouter al opmerkte: er zijn betere platforms, reeds bestaande, die veel beter in staat zijn om een echte, werkbare code of conduct op te stellen in plaats van deze twee mans-actie.

    Dat heb ik niet gezegd. Ik ben van mening dat een dergelijke code opgesteld moet worden door meerdere netwerken, affiliates en adverteerders. Top aanvulling van Marko om te kijken of een onafhankelijke organisatie als het IAB ook mee wil denken.


    1 september 2010 om 20:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!