Facebook lanceert locatiedienst Places

19 augustus 2010, 07:50

Sociale netwerk site Facebook heeft gisteren in haar lang verwachte announcement uit de doeken gedaan hoe zij real-time geo-locatie gaat integreren. Het antwoord is Facebook Places, en het heeft veel weg van bestaande locatiediensten als Foursquare en Gowalla. Momenteel is Facebook Places alleen nog beschikbaar in de VS. Het is mogelijk om in te checken door middel van de nieuwe iPhone app en via Facebook’s mobiele site (je telefoon moet wel een browser hebben die HTML5 en geo-locatie ondersteunt).

Met Places kan je jezelf en vrienden inchecken bij een locatie, nieuwe Places toevoegen en zien waar je vrienden zijn. Vrienden kunnen jou ook inchecken als je dat toestaat. Wanneer je bij een Place bent ingecheckt kan je zien wie van jouw vrienden in de buurt zijn. De applicatie komt met een real-time push notification wanneer vrienden in de buurt zijn.

Facebook lijkt ten opzichte van de andere locatiediensten met Places vooral in te spelen op andere incentives om in te checken. Het zien van vrienden die in de buurt zijn krijgt zeer veel waarde gezien Facebook met haar 500 miljoen leden al een enorme netwerk van vrienden die straks direct gebruik kunnen maken van de Places-dienst. Daarnaast is het de bedoeling om rondom een Place een collectief geheugen op te bouwen doordat gebruikers informatie aan locaties toeschrijven:

“Maybe one day in 20 years time your children will go to Ocean Beach and their phone thing will start to vibrate and come alive and say ‘this is where your parents had their first kiss and this is the photo their friends took right afterward.”

Facebook verschilt hiermee met ten opzichte Foursquare, waarbij “social currency” ofwel het badges en mayor systeem de voornaamste reden is om in te checken.

Met Facebook Places snoept Facebook mee met de populariteit van geo-locatie. Voor Facebook is dit dan ook een interessante markt. Locatie informatie is zeer waardevol voor adverteerders omdat aan de hand daarvan de advertenties op maat kunnen worden geserveerd. In combinatie met de profielinformatie van gebruikers kunnen de reclameboodschappen nog verder worden aangepast.

Facebook heeft Places gelanceerd samen met partners Foursquare, Gowalla, Yelp en Booyah. Deze zijn dus in plaats van concurrenten elkaar partners. Zij zullen met Facebook samenwerken door informatie over nuttige plekken uit te wisselen.

Met Places laait de discussie over privacy weer op. Nu Facebook ook de locatie van gebruikers weet heeft het nog meer data over haar leden. Het bedrijf lag al eerder onder vuur omdat de privacy instellingen erg ingewikkeld zijn. Standaard wordt de geo-locatie alleen gedeeld met je Facebook vrienden. Ook kunnen vrienden je standaard inchecken. Beide opties kunnen bij de privacy instellingen worden aangepast. Daarnaast kan je instellen dat je niet verschijnt bij de “People here now” nadat je bent ingecheckt.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ewoud

    Interessant! Maar is al bekend hoe je hier als bedrijf iets commercieels eraan kan koppelen? De kracht van Foursquare is de mogelijkheid van het aanbieden van promoties als men een X aantal keren heeft ingecheckt op jouw locatie..


    20 augustus 2010 om 16:47
    WayneMoowl

    buy cialis


    20 maart 2017 om 18:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!