Marketingfacts grootste marketingblog in Nederland?
Als je de meest recente bereikcijfers (juli 2010) van STIR mag geloven wel. Marketingfacts steek deze maand met 165 duizend bezoeken met kop en schouders boven andere blogs als Emerce, Dutchcowboys en Frankwatching uit. Grote vraag: “Kloppen deze cijfers?”.
Al eerder ontstond namelijk discussie over de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten toen Marco Derksen eind 2009 het artikel: “Hoe betrouwbaar zijn de resultaten van STIR?” schreef. Het verschil tussen de cijfers van de STIR Webmeter en Google Analytics bleek tot wel 600 procent te zijn. Opvallend genoeg zag ik geen cijfers over het bereik van Molblog staan, worden deze niet gemeten door STIR.
Goed, de resultaten over juli 2010:0
Bereik naar leeftijd en geslacht
Op Marketingfacts komen weinig vrouwen, 85 procent is man. De leeftijdscategorie 18 tot 34 is het meest vertegenwoordigd op dit weblog. Nou vind ik deze leeftijdsgroep zelf te ruim voor een marketingblog, er valt op deze manier geen onderscheid te maken tussen de leeftijdscategorie waarin over het algemeen studenten, young professionals en professionals zitten. De rode cijfers bij de andere blogs betekenen dat er te weinig metingen zijn verricht om een betrouwbaar onderzoeksresultaat te geven.
Bereik naar sociale klasse en opleiding
Het opleidingsniveau op Marketingfacts is hoog. Helaas zijn de onderzoeksresultaten niet uitgedrukt als percentage van het eigen bereik, waardoor de verschillen met andere blogs groter lijken te zijn. Een snelle rekensom laat zien dat van de bezoekers op Marketingfacts meer dan 75 procent een hoge opleiding heeft afgerond. Op Emerce is dit 59 procent, op Dutchcowboys ongeveer 72 procent en op Frankwatching 68 procent.
Google Trends
Met Google Trends kan je het bereik van websites onderling vergelijken. De grafiek beeld het aantal unieke bezoekers per dag uit, helaas ontbreken de cijfers op de y-as. Zoals je kan zien verschilt het bereik van de marketingweblogs minder dan de STIR doet vermoeden.
Meting STIR Webmeter
STIR legt op de eigen website uit hoe de meting wordt verricht:
“De Webmeter is het kloppende hart van STIR. Op basis van de Webmeter wordt het internetgedrag van tienduizend Nederlanders van 13 jaar of ouder in kaart gebracht. Op basis van hun internetgedrag wordt het bereik en het aantal bezoeken van websites gerapporteerd. Alleen websites die aangesloten zijn bij STIR -via VINEX- worden gemeten In 2010 zijn dat ruim 450 websites.
Op het moment dat panelleden op het internet gaan, loggen zij in op de Webmeter website. De websites die worden gemeten, plaatsen cookies met informatie die Nedstat in staat stelt om het panellid te herkennen. Deze methode wordt ook wel omschreven als ‘Tracking through Portal’. De wijze van registreren wordt uitgevoerd in overeenstemming met de ABCe richtlijnen, die gelden als de wereldwijde standaard voor Webstatistieken.
Het grote voordeel van de Webmeter ten opzichte van andere online bereiksonderzoeken is dat er geen speciale software nodig is die panelleden eerst moeten installeren. Dat neemt de drempel weg om bijvoorbeeld het internetgedrag op het werk goed te kunnen meten. De Webmeter meet alle bezoeken vanaf elke locatie (thuis, werk, school, onderweg etc.).
De resultaten worden maandelijks gepubliceerd op de website van STIR en via speciaal ontwikkelde software van diverse softwarebureaus.”
Is Marketingfacts het grootste marketingweblog in Nederland?
Opnieuw stel ik hier de vraag of de onderzoeksresultaten kloppen. Zien Emerce, Dutchcowboys, Frankwatching en andere blogs verschillen tussen de resultaten van de STIR en Google Analytics?
Bram, wat zijn nu de bereikcijfers? die mis ik en vind ik eerlijk gezegd interessanter! STIR-cijfers vwb aantal bezoeken liggen overigens bij Google Analytics hoger.
De STIR-cijfers moet je vergelijken met de kijkcijfers van televisieprogramma’s: een redelijk nauwkeurige steekproef om te kunnen vaststellen hoe de verhoudingen tussen ‘publicaties’ liggen, maar beide zullen nooit het absolute bereik kunnen geven.
Je eigen statistiekenpakket zal beter zijn in het meten van het exacte aantal bezoekers, maar omdat niet alle websites dezelfde statistiekensoftware gebruiken is STIR vooral geschikt om onderling te vergelijken.
Ook de cijfers van Google Trends geven een interessant inzicht, maar ook deze zul je altijd met een korreltje zout moeten nemen zolang niet letterlijk elke bezoeker van een website geteld kan worden.
Als je inlogt in Google krijg je wel cijfers op de Y-as te zien. Bij bovenstaande meting staat er 15k op de eerste lijn en 30k op de tweede.
Klopt dat met jullie gegevens?
Volgens Google Analytics heeft Hyves een bereik van ruim 25 miljoen mensen, hoef niet uit te leggen dat dit niet klopt;-) Eigen cijfers, ComScore en STIR geven allemaal om en nabij 1/3 van dat getal als bereik aan. Google Trends komt nergens mee overeen, zou ik nooit als bron gebruiken voor een analyse van het bereik van websites.
Ik heb de tabellen met het bereik in percentages toegevoegd. Universum van het STIR onderzoek is 13.753.140. Marketingfacts heeft een bereik van afgerond 0.07 procent, wat neerkomt op 96.032 absoluut.
Emerce: 30.519
Dutchcowboys: 42.319
Frankwatching: 39.202
Grote verschillen. Ik weet dat dit slecht één maand is, maar ik ben benieuwd naar de reactie van de andere blogs en wellicht ook wel STIR.
Opvallend dat er zo weinig vrouwen zijn (15%), terwijl over het algemeen de verhouding mannen-vrouwen in de marketing professie toch andersom verdeeld is.
Oftewel, als Marketingfacts iets vrouwvriendelijker zou worden (hoe??) dan is het volgens mij sky-high.
Misschien een oproep doen voor meer vrouwelijke bloggers?
Wacht even. Wij Marketingfacts-bloggers zijn dus gorilla’s? Nu moet ik zeggen dat er vaak primair gereageerd word op M!, soms zelfs door primaten. Maar dit gaat mij te ver. Denk ik.
@paulusveltman: Jij vat hem, Paulus, dus misschien kun jij het mij uitleggen?
Ik ben vooral benieuwd wat Mariette Stok hiervan vindt… #vrouwtjesgorilla
Sorry, maar beetje onzinnige discussie?! Om Richard Brandson maar te citeren over zijn grootste zakelijke les. ‘Ook al is de omzet (lees bezoek) nog zo hoog, het enige wat telt is de winstmarge’ 😉
De STIR cijfers van Mfacts liggen in lijn wat wij zien in dart, de ad server die we hier gebruiken voor de advertising op Marketingfacts.
Maarrrr, wat ik ook weet is dat zogenaamde ‘cookie verbranding’ en surfen op het werk kan zorgen voor een verschil van factor 2-3. Cookie dumpen en weer gemeten worden zorgt bij WA software voor dubbeltelling, meerdere werkplekken zorgen ook voor dubbeltelling tov het STIR panel, dat echt unieke mensen meet via een login.
Gezien marketingfacts een site is voor professionals had ik dus een groter verschil verwacht tussen STIR (panel) en Dart/web analytics (dat meet cookies/browsers). Dat zou kunnen wijzen op een oververtegenwoordiging van marketeers in het panel van Intomart, maar ik ben geen onderzoeker.
Ik ben in ieder geval blij dat we Marketingfacts aan de STIR meting hebben toegevoegd.
@Phil
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar tijd door de dag heen…..
wat jij zegt zou namelijk ook kunnen komen doordat maar bar weinig mensen buiten werktijd op M!Facts komen…. aantal impressies per tijdseenheid (door de dag heen) kan standaard uit DART gehaald worden en zou hier een goeie toevoeging kunnen zijn.
Sure koningwoning; 25% van de traffic zit s’avonds of in het weekend. en absolute piek op ma-vrij tussen 9 en 16h. Vrijdag is iets minder druk dan de ma-do. Dus dat dubbelsurfen lijkt inderdaad mee te vallen!
@Bramkoster: die Mariette Stok heeft echt een plaatsje verdiend op de #apenrots ;-).
@Frankwatching Frank, die hebben we al een keer gedeeld waarna Marco er een post over heeft gemaakt. Wij passen even om 3 keer per jaar deze wc-eend discussie te moeten voeren. Ik vind het daarbij te treurig voor woorden dat we steeds terugkomen op STIR cijfers.
Onze autoriteit bij DC, wij kijken intern overigens naar ons netwerk met Mobilecowboys, Dutchcowgirls, Stylecowboys en nog in beta Gamecowboys, is buiten de site en Google !!! wellicht groter dan de site zelf. Denk aan Mobile Apps, Sociale Netwerken en alle andere kanalen.
Vwb Google Analytics, ook die cijfers zijn allang niet zuiver meer. Alle inkomende verkeer van desktopapplicaties als bijv. Hootsuite en Seesmic wordt niet gezien.
@Yme Google Trends is inderdaad nada. Lang hebben we gedacht dat ze koppelingen zouden maken met Anaylytics maar dat is geblokkeerd vanwege privacy. Ze zouden een vinkje in Analytics moeten maken met publiceer in Trends, heeft iedereen in ieder geval een keuze.
@Marco On the same page.
@Bram Mobilecowboys is al jaren een groot succes en heeft meer bezoek dan vrijwel alle bekende bekende “marketing” blogs. Dat zien we nooit terug in welke cijfers dan ook.
Ik bezoek M! met 5 devices verspreid over de dag: laptop, iPhone, iPad, pc op het werk. Ik gok dat dit voor meer bezoekers geldt…
Meet STIR dit bezoek met m’n iPhone/iPad ook? Daar werken cookies niet toch?
Met de superopkomst van mobiele devices lijken alle bovenstaande cijfers allemaal wat onnauwkeurig.
@Henk Hoeveel bezoekers meten jullie zelf op jullie verschillende cowboy sites?
Vergeet ook deze Gorilla niet 😉
Namens STIR meng ik mij graag in de discussie. Een discussie over het verschil tussen appels en peren. STIR meet personen (consumer centric) en WA software meet browsers, PC’s, smartphones, iPads etc (site centric) zonder rekening te houden met de persoon erachter. ALs iemand binnen STIR thuis en op zijn werk surft, dan meet STIR 1 persoon (met 2 visits). Een WA pakket zal 2 personen noteren met 2 visits. Dat is dus al een wezenlijk verschil. Dat verschil wordt versterkt door de cookieverbrandingsfactor, zoals Phil al terecht opmerkt. Gemiddeld genomen verslijt iemand 2,4 cookies per maand. Dat is een gemiddelde over alle doelgroepen en websites heen. Per doelgroep, website, periode zal dit gemiddelde aanzienlijk kunnen verschillen. STIR houdt daar rekening mee en weet bij elke meting wie er op de website komt. Een WA pakket zal na het deleten van cookies weer opnieuw gaan tellen en doen alsof de persoon die mogelijk al eerder op de website is geweest, weer een nieuwe bezoeker is.
Dan nog het punt van Bram voor wat betreft het profiel van de M!Facts bezoeker. Bram gaat hier de mist in door het bereiksprofiel te baseren op visits. Dan kom je inderdaad uit op 15% vrouwen. Wat je dan echter moet concluderen is dat 15% van alle bezoeken/visits door vrouwen zijn gerealiseerd. Maar dat is wat anders dan 15% van het bereik. Je moet rekenen met bereik i.p.v. visits. Dan kom je uit op circa 25%: een kwart van het bereik van M!Facts in de maand juli 2010 bestaat uit vrouwen.
Diezelfde misser maakt hij bij het analyseren van Google Trends door te stellen dat je hier het bereik van websites onderling vergelijkt. Als je niet kunt analyseren op personen, maar alleen op browsers, dan kun je niets zeggen over het aantal bereikte personen.
Het is overigens een vurige wens van STIR om ook totaalmetingen te gaan leveren aan de markt, ongefilterd buiten het panel om. Wij gaan daar volgend jaar mee experimenteren.
@frankwatching, @henkey terechte opmerkingen en vraag me dan ook wel eens af waarom we STIR onze statistieken nog laten meten als ze zo grillig zijn en in geen verhouding blijken te staan tot de werkelijke bezoekcijfers. Of STIR moet panel verbeteren zodat ze ook geschikt zijn voor B2B-sites met laag bereik, of we moeten naar een andere meting die het mogelijk maakt B2B-sites met elkaar te kunnen vergelijken.
@mdebruijn muchos meer 😉 maar zoals ik al heb aangegeven is dat niet een cijfer wat we nog langer belangrijk vinden. Bereik lijkt me veel meer relevant. Wat betekent het om 33K followers te hebben ed.. Hoe zit het met je mobiele presence ..
@marco @henkey @frankwatching Jongens, jullie hebben een enorme luxe boven de Moerdijk om zoveel steengoede blogs aan te kunnen bieden. Los van het cijferdebat, dat we in dit landje ook kennen, interesseert het me om te weten waar alle marketingblogs in Nederland zichzelf (willen) positioneren. Nou ja, da’s een groot woord, uiteindelijk bepaalt de content en de blogcommunity dat grotendeels, maar waar liggen de klemtonen en doelstellingen. Welk Nederlands blog gaat meer voor nieuws, welk voor lokale stuff en waar kan de “lezer” terecht voor tips, adviezen,…?
Een inhoudelijke vraag dus die mij als semi-Nederlander en vriend van @marco en @henkey (ik hoop na deze comment nog) bijzonder interesseert 🙂
Want de titel van deze post bevat uiteindelijk het woord “marketingblog” en nou wil ik wel eens weten wanneer je een marketingblog bent 🙂
Grootste blog of niet: Google indexeerde het eerder deze avond via mijn iPhone aangemaakte Marketingfacts profiel, binnen 18 minuten. De SEO van Marketingfacts lijkt dus aardig op orde.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!