De beste wervingssites van Nederland?
De wervingssite van een bedrijf is één van de belangrijkste onderdelen van het binnenhalen van kandidaten. Recent deden we vanuit Digitaal-Werven al een onderzoekje samen met de Multiscope Marktpeiler naar de vraag ‘Wat is de eerste actie na het zien van een leuke vacature’. Bijna 70% gaf aan ‘het bezoeken van de website van het bedrijf’. Het afgelopen jaar hebben veel organisaties hier, eindelijk, in geïnvesteerd. Veelal was de wervingssite, of het wervingsdeel van de website, een ondergeschoven kindje bij de organisatie. De crisis heeft blijkbaar tijd vrij gemaakt om dit nu wel serieus op te pakken, wat heeft geresulteerd in vijf nominaties voor de beste digitale sollicitatie-ervaring die vorig jaar niet genomineerd waren (in alfabetische volgorde): ASR, ConQuaestor, Deloitte, Eiffel en Eneco.
Het gaat echter om meer dan alleen een goede website. Immers, al is je site nog zo goed, als een organisatie niet reageert op een sollicitatie heb je er weinig aan. Ook dit is dus meegenomen in het onderzoek. Een mystery sollicitatie was onderdeel van het proces en ook is er gekeken naar aanwezigheid in sociale media.
Een dergelijk onderzoek is echter volgens mij niet te vangen in enkel objectief meetbare criteria. Het gevoel dat een site overbrengt kan niet worden weergegeven in harde vragen. Daarom is na het ‘objectieve’ nominatieproces ook een jury die uiteindelijk de winnaar kiest. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld internetbureau Tam Tam, die volgens de jury het beste inzicht gaf in hoe het echt was om bij Tam Tam te werken.
Opvallend is dat dit jaar, voor het eerst, geen IT-bedrijf is genomineerd. Hoewel deze organisaties traditioneel weten hoe belangrijk de website is en al jaren in een krappe markt acteren is hier nauwelijks iets verbetert aan de websites, terwijl veel andere bedrijven hier dus wel in geïnvesteerd hebben. Ook al jaren opvallend is dat de meeste reclame- en internetbureaus matig scoren. Blijkbaar zijn iets voor klanten doen en voor jezelf doen toch twee verschillende werelden. Wel scoren enkele bureaus, waaronder uiteraard oud winnaar TamTam, een ruime voldoende natuurlijk. Voor het eerst was overigens ook het gemiddelde cijfer van alle organisaties een voldoende (een 5,6).
De winnaar zal bekend gemaakt worden op het Digitaal-Werven even op 6 oktober. Mogelijk dat Matthew Jeffery, Global Director Talent Brand van Electronic Arts, de aanwezigen daar kan inspireren om in 2011 het nog beter te doen.