Tips om een goede bedrijfs- of productnaam te bedenken en vast te leggen
Het is afgelopen tijd een aantal maal gebeurd dat ik ben gevraagd mee te denken over een product- of bedrijfsnaam. Erg leuk om te doen, maar vaak lastig om inspiratie te krijgen en tot goede ingevingen te komen. Daarom heb ik voor mijzelf een aantal typen bedrijfs- of productnamen benoemd die volgens mij de meeste soorten namen wel dekken. Vanuit dat vertrekpunt kan ik dan per ‘categorie’ bepalen of deze geschikt is om vervolgens daadwerkelijk namen te bedenken. Ook moeten de verzonnen namen gecontroleerd worden op beschikbaarheid in allerlei systemen. Het is tegenwoordig immers niet meer genoeg om ‘gewoon’ een passende naam te hebben, hij moet ook nog eens communiceerbaar zonder technische moeilijkheden of juridische consequenties.
Typen namen
Er zijn meerdere typen bedrijfs- en productnamen te onderscheiden, allen met hun eigen kenmerken en associaties.
De familienaam
De familienaam is meestal voorbehouden aan, logischerwijze, familiebedrijfen. Dit type bedrijven zijn vaak begonnen vanuit een zelfstandige (kleine) opzet en al dan niet uitgegroeid tot grotere onderneming. De naam is echter altijd gehandhaafd. De naam kan ook samengesteld zijn; soms is er sprake van een partnership waarbij de naam van meerdere partners in de bedrijfsnaam vormt. We zien dit regelmatig bij advocatenfirma’s. Het probleem hierbij is veelal dat als er 1 firmant de organisatie verlaat, de gehele bedrijfsnaam ‘niet meer klopt’.
Voorbeelden: Albert Heijn, Schouten & Nelissen
De beschrijving
De beschrijvende naam heeft in zich een omschrijving van de type dienstverlening of product. Het zijn voor de hand liggende namen, die niets aan de verbeelding overlaten. Duidelijker kan bijna niet!
Voorbeelden: The Consulting Company, Schoenmaker ‘De Hak’
De afkorting
Dit kan een afkorting van van alles zijn. Vaak zien we afkortingen van persoonsnamen, of van een kreet. Ook kan de afkorting slaan op een combinatie van beschrijvende elementen zoals GGD (Gemeentelijke Gezondheids Dienst). Veelal gebruikt bij wat oudere bedrijven, omdat de trend tegenwoordig toch is dat de naam wel een associatie of emotie oproept. Bedrijven zoals KPMG die al zeer groot en bekend zijn hoeven het echter niet meer te ‘hebben’ van de associatie van hun bedrijfsnaam, kleinere en onbekendere firma’s vaak wel.
Voorbeelden: KPMG, UPC, GGD, TNO
De samenvoeging
Als er meerdere woorden zijn die gecombineerd een naam vormen spreken we van een samenvoeging tot 1 woord. De samenvoeging bestaat meestal uit een (al dan niet afgekort) bijvoeglijk naamwoord, met daarna een (al dan niet afgekort) werkwoord of zelfstandig naamwoord. Deze naamvorm zien we vaak bij dienstverlenende bedrijven, die dus inderdaad het werkwoord dat hoort bij hun dienstverlening in de samenvoeging gebruiken.
Voorbeelden: ProAssist, MultiPrint, KernConsult, Movinnio, BeerTender
Het symbool
Het betreft hier een schriftelijke omschrijving van een symbolische naam. Veelal zit het symbool ook in het logo verwerkt. Het kan ook gebeuren dat de naam daadwerkelijk een bestaand symbool betreft zonder tekst. Achter het symbool zit meestal een verhaal waaruit de bedrijfsvisie naar voren komt.
Voorbeelden: Mozilla, The Janeway, Google, Hyves
De subtiele verwijzing
Deze bedrijfsnaam lijkt enigszins op de symbolische naam, met als verschil dat de naam hier al verwijst naar de daadwerkelijke dienstverlening of product, niet naar een symbool daarvan. Het geeft stof tot nadenken, je moet als het ware even ‘doordenken’ voordat je de betekenis begrijpt. De verwijzing kan zijn naar een werkwoord of zelfstandig naamwoord, zoals het voorbeeld van ‘Hydron’ wat verwijst naar ‘Hydro’, een woord dat ‘vloeistof’ betekent. Ook Griekse en Latijnse namen worden hier veelvuldig gebruikt.
Voorbeelden: Hydron, Denk Producties, XS4ALL
De fantasynaam
De fantasynaam is een bedrijfsnaam die meestal verzonnen is vanuit een puur emotionele en visuele associatie. Er is geen verwijzing naar de activiteiten van het bedrijf en ook afkortingen worden niet gebruikt. Het is een vaak ‘lekker bekkende’ naam die ofwel heel goed blijft hangen ofwel zeer lastig onthoudbaar is.
Voorbeelden: Oxxio, NING, Ziggo, Hyves
Mixvormen
In de praktijk kom je ook wel mixvormen tegen. Veel bedrijven proberen een fantasynaam te creeeren vanuit een samengevoegde- of symbolische naam. Dit omdat in hun ogen de fantasynaam ‘lekker bekt’ of ‘hip’ klinkt. En vaak is dat ook het geval. Een voorbeeld is ‘Movinnio’, wat een combinatie van de subtiele verwijzing met fantasynaam is. De naam is opgebouwd uit de worden ‘Move’ en ‘Innovatie’, welk zijn samengesmolten tot een enkel woord dat makkelijk uitgesproken kan worden en ’sticky’ is.
Stap-voor-stap
Als je nu zelf voor de uitdaging staat om een bedrijfsnaam te bedenken, waar begin je dan?
1. Beantwoord eerst onderstaande vragen:
- Wat is je bedrijf?
- Wie is je bedrijf?
- Waar staat je bedrijf voor?
- Wat is je waardepropositie?
- Wat zijn de USP’s van de product of dienst?
- Wat voor type uitstraling/imago zou je willen hebben?
- Welke markt/doelgroep bedien je?
2. Brainstorm
Neem al deze antwoorden mee in een brainstormsessie waarin je bepaalt wat voor type bedrijfsnaam het beste past bij je bedrijf. Ga vervolgens spelen met woorden, samenvoegingen etc totdat je een longlist van zo’n 15 namen bedacht hebt. Je kunt hierbij ook allerlei online tools gebruiken die namen genereren met bijvoorbeeld dezelfde eerste twee lettergrepen.
3. Check
Controleer al deze namen op beschikbaarheid van domeinnamen met de door jou gewenste extenties (bv .nl .com .biz). Gebruik hiervoor bijvoorbeeld SIDN of TransIP
Controleer ook bij de Kamer van Koophandel en merkenbureaus BBIE (Benelux) en OHIM (Europa)
4. Feedback
Leg je nu ontstane schortlist voor aan een aantal klanten (indien je die al hebt), relaties, vrienden en vraag hen wat voor associatie en gevoel ze erbij krijgen; Gebruik bijvoorbeeld een Google Docs formulier of Surveymonkey om respons te verzamelen
5. Besluit
Bepaald op basis van deze informatie, gecombineerd met je eigen gevoel en inzicht, welke naam het gaat worden.
6. Actie
Onderneem nu vervolgacties:
- Leg de domeinnamen vast (ook met typefouten en verschillende extenties)
- Voeg de handelsnaam toe aan de registratie bij de Kamer van Koophandel
- Registreer eventueel bij BBIE
- Ontwerp een logo en huisstijl
Tot slot
Weten jullie nog andere type namen, methodieken, stappen of tools die dit artikel aanvullen? Graag in de comments!
Perfecte timing, Mischa. Had ik net nodig zo’n post. Even Evernoten 😉
Een tip nog over het vastleggen van productnamen: die mogen niet “zuiver beschrijvend” zijn. Bespaar je dus de moeite om “SchoenPoetsPlus” als merk te deponeren voor je nieuwe schoenpoets. Dit kan een afweging zijn als je verschillende namen hebt voor je product.
Bedrijfsnamen mogen wel zuiver beschrijvend zijn.
Mijn vrouw is vandaag live gegaan met haar webshop. Ik was begin dit jaar verbaasd dat de winkelnaam nog vrij was (dan bedoel ik de domeinnaam). Zeker met het verhaal van Carolina in je achterhoofd. Wil maar zeggen dat je blijkbaar toch altijd ook die namen moet checken waarvan je zeker denkt te weten dat ze allang weg zijn. En dan maar met de billen bloot: Mischa, heb ik het helemaal mis en is haakt.nl gewoon een vreselijk domme naam voor een haakshop?
@Remco Ja daar heb ik wel gevoel voor 🙂
@Arnoud Goede aanvulling, bedankt! Dit geldt volgens mij ook voor domeinnamen, die te ‘algemeen’ zijn…
@Carolina Tja domeinnamen zijn schaars… Je beste kans is als je een ‘fantasynaam’ hebt bedacht, omdat dat waarschijnlijk een woord is wat nog niet bestaat…
@Karel: Inderdaad, altijd checken. Je hebt in veel registratieprogramma’s zogenaamde multi-domeincheck tools. Je maakt in Excel een lijst met bedrijfs/productnamen, bedenkt daar domeinen bij en kopieert de hele lijst in zo’n tool.
Wat beteft haakt.nl vind ik niet zo heel dom. Hij blijft wel ‘hangen’ en is beschrijven en actief (werkwoordvorm). En al je hem nog even plugt in een comment bij marketingfacts.nl gaat het vast sneller hahaha
Hi Mischa, leuk artikel. Ik ben zelf niet zo’n fan van de automatische generatoren om namen te bedenken. Sterker nog – ik denk dat ouderwets papier+pen een stuk beter werkt. Wij doen dit soort dingen vrij vaak met klanten en de ervaring is dat ondanks alle brainstorm technieken en trucs sommige mensen net een lekkerder en breder taalgevoel hebben. Een klein clubje (3 tot 4 mensen) werkt in het geval van namen bedenken een stuk sneller en beter dan een grotere groep (bij andere soorten brainstorms is dit overigens weer anders).
Namen bedenken is vooral hard werk. Heel hard werk. Soms kost het meerdere sessies om een naam helemaal door te zagen – soms valt ie binnen vijf minuten, maar dan nog moet je door veel opties heen gefantaseerd hebben.
Ook in je eentje kan je redelijk goed ‘brainstormen’ – de truc is om ergens op het midden van je blad te beginnen met een woord (bijvoorbeeld ‘helder’) en daar zonder veel na te denken heel veel worden om heen te schrijven – bijven schrijven, associëren en variëren en niet te veel oordelen. Een a3-tje kalk ik binnen een half uur helemaal vol – en dan lekker zoeken naar klanken, woorden of delen van woorden die fijn klinken – op die manier werk je naar één of meerdere namen toe.
Heb nog een heel lijstje tips voor dingen waar je rekening mee moet houden – wellicht dat ik maar ’s een blogpostje schrijf – dan stuur ik de link wel. 🙂
@Bastiaan Goeie tips! Lijkt me een erg interessante blogpost, ook relevant! Ik zie ernaar uit…
Mooi artikel Mischa ik zou er nog aan toe willen voegen doe een check wat de naam in andere talen zou kunnen betekenen of lijkt het misschien op een woord in een andere taal waar je niet mee geassocieerd wil worden.
@Bastiaan Coole post! Ik zie uit naar #2 en #3!
@ Mischa, belofte maakt schuld. Dat wordt druk schrijven dan dit weekeinde – er liggen nog wat forse andere klussen op mijn bureau.
Ik denk dat na de bedrijfsnaam, de logo en reclame ook van belang is.
Ik heb de domeinnaam http://www.pianocursus.com in mijn bezit.
Ik wil hm graag verkopen. Waar kan dat het beste?
Iemand toevallig interesse?
Erg goede post, veel nuttige informatie!
Via http://www.sculptaal.nl kun je een gratis vragenlijst voor houvast en inspiratie downloaden.
Ook kun je daar terecht voor tips, advies en professionele naamcreatie. Hoogste kwaliteit, en erg scherpe prijzen.
Succes!
Wow! This could be one particular of the most useful blogs We’ve ever arrive across on this subject. Actually Excellent. I’m also an expert in this topic so I can understand your hard work. dbgekcdgdbdggeef
Hey very nice website!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds alsoI’m happy to find numerous useful information here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . . becdedcekadebfgf
jowjowjow ik vind dit lit yeye hmu ik zoek een bf -> niet vertellen aan chiandro tho jaja.
ik ben minder cool dan kaat en dat is een feit
Het verzinnen van een nieuwe naam voor je bedrijf of je product is leuk, maar ook best lastig. Commercieel gezien, is een naam die je product of dienst omschrijft wel handig. Maar juridisch gezien heeft een naam meer nodig om daadwerkelijk als merk te kunnen fungeren.
Om een merk in de Benelux te registreren, moet het aan een aantal eisen voldoen. De belangrijkste is dat het merk onderscheidend vermogen moet hebben. Het mag niet te beschrijvend zijn voor de producten of diensten waarvoor het gebruikt wordt. Zo is EURO RENT A CAR te beschrijvend om als merk te kunnen fungeren voor een autoverhuurbedrijf. Over het algemeen geldt, hoe fantasierijker de naam, hoe (juridisch) sterker de naam is.
Om een goede merknaam te bedenken, heb ik de service van Onel gebruikt, erg fijn. Ze kunnen je tijdens deze fase al adviseren over de registreerbaarheid van het merk.
Succes met deze tips!
Met vriendelijke groet,
Joost
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!