‘Het komt goed met Windows op mobiel’
“Ik kan natuurlijk niet voor Apple praten. Maar er werd een claim gemaakt door de wereld dat het [ontvangst iPhone 4, MvdB] niet goed werkt en Apple heeft het nodig gevonden om daarop te reageren. Dan zal er wel iets aan de hand zijn.” Mark Moons, regional director HTC Benelux reageert op de heisa rondom Apple’s antennagate. Als concurrent van Apple met smartphones op Android gaat het goed met HTC; de marktaandelen van Android schieten omhoog en dat is goed voor het merk en de verkoop. Een gesprek (video-interview) over Antennagate en het design van telefoons, over Windows mobile, over het merk HTC en de payoff ,over te late updates en gebruikers die wachten, en over waarom iPhone-gebruikers meer seks hebben dan Android-gebruikers.
Interview Mark Moons, regional director HTC Benelux, directe vimeo link.
Antennagate
Moons: “Er zijn veel dingen die de ontvangst van een device beïnvloeden. Inderdaad, ook de manier waarop de antenne verwerkt is. Heel veel komt terug, ook in design. Het lijkt erop, dat ze dat bij Apple een beetje onderschat hebben. In de ontwikkeling van je toestel moet je af en toe keuzes maken, en die zijn niet altijd dezelfde. Het lijkt er toch op, dat er niet de juiste keuze gemaakt is.”
Dat zegt Moons omdat Apple het duidelijk nodig vond om te reageren op alle kritiek en omdat er iemand die verantwoordelijk is voor het hardware design bij Apple ontslagen is. “Maar ik heb het zelf niet getest en ik gebruik het device zelf ook niet.”
Marktaandeel Android
Het gaat goed met het marktaandeel van Android, en dan drukken we ons voorzichtig uit. Omdat er bij HTC nogal wat devices draaien op dit open source platform van Google, is het een bijna té logische vraag om aan Moons voor te leggen. Hoe kijkt hij aan tegen de enorme groei in gebruik van Android? Moons: “We mogen bij HTC onze CEO op onze blote knieën danken. Hij heeft in 2005 al samen met Google gekeken naar een operating system met de naam Android. HTC was onder de founding partners de enige hardwareleverancier die betrokken was. Dat heeft ons technisch gezien een grote voorsprong gegeven die we vandaag de dag nog steeds uitbuiten. Dat is toch wel een hele goede keuze geweest van hem.”
Als je verder kijkt naar de ontwikkeling van Android, dan vindt Moons het in alle eerlijkheid steeds meer een verhaal worden van juiste tijd, juiste plaats. “Wat je nu ziet in de meer ontwikkelde mobiele markten is de enorme convergentie tussen gewone mobiele telefoons en smartphones. Je ziet dat mensen bewust of onbewust steeds vaker een smartphone nemen.” Tegelijkertijd, analyseert Moons, weet Google de ontwikkelaarscommunity erg goed aan te spreken. Iedereen kan meedoen, niemand wordt uitgesloten. Die openheid komt nu naar buiten, juist op het moment dat het smartphonegebruik enorm aantrekt in West Europa en de VS.
Het komt goed met Windows
HTC levert ook toestellen die draaien op Windows mobile. Ik heb er elke dag last van; het is traag, kan niet multitasken en het loopt om de haverklap vast. Wanneer stopt HTC met Windows? Moons: “Daar gaan we niet mee stoppen. Juist nu we ons merk aan het bouwen zijn kijken we goed naar de experience. In die zin zijn we juist erg gelukkig met Microsoft op dit moment omdat ze eigenlijk iets gedaan hebben wat enorm moedig is.”
De legacy waarop Microsoft aan het bouwen was, analyseert Moons, is niet featureproof. Windows mobile 6.1 en 6.5 zijn niet goed genoeg om op door te bouwen. Dus moet de reset knop in en moest er een hele nieuwe basis gebouwd worden. Dat is wat Windows Mobile 7 straks gaat brengen (er wordt een aardige zak met geld tegenaan gegooid om het te laten slagen). “Moedig,” vindt Moons, “want dat betekent dat je gedag zegt tegen wat je hebt opgebouwd, en dat levert schade op.”
In de tussentijd zijn we aan het wachten…. Het komt nog vóór december, weet Moons. In de tussentijd gaan de concurrenten keihard en zelf ben ik sceptisch. Moons: “Als HTC zien wij Android en Windows Mobile als de grote kanshebbers voor de smartphonemarkt. Eigenlijk zijn zij de enigen die het echt goed kunnen doen. Ik zie het goed komen. We weten dat er een inhaalslag gemaakt moet worden. Voor datgene wat ik tot nu toe gezien heb ben ik erg enthousiast.”
Merk HTC
De meerderheid van de mensen denkt dat HTC een Amerikaans merk is. Is HTC niet te high-tech, niet te Aziatisch? Moons: “Uit de onderzoeken die wij zelf doen blijkt dat HTC gezien wordt als premium, als een merk waar je iets meer voor moet betalen.” En die pay-off, quitetly briljant. Is dat valse bescheidenheid gezien de stijgende marktaandelen? Moons: “We willen graag, dingen beter maken, iets goeds neer zetten. We doen daar niet schreeuwerig over.”
Nieuwe toestellen
In de toekomst (2012) wil HTC in de top 3 van producenten staan in Nederland. Welk toestel gaat die positie veilig stellen? Zelf hoor ik veel buzz over de HTC Desire. Moons: “Wij lanceren ieder jaar ongeveer tien toestellen. We hebben een redelijk gefocust portfolio, dat is veel minder dan een Samsung of een Nokia doet. Ik denk dat we momenteel niet veel meer hoeven te doen dan dat. Ik denk niet dat het mogelijk is om te zeggen dat een toestel die top 3 positie gaat brengen. De HTC Desire levert op dit moment nog geen 50 procent van de totale verkopen. Ook de Legend en de HD2 doen het erg goed.”
iPhone = Meer seks
Uit een onderzoek van een paar weken geleden van datingsite OkCupid bleek dat iPhone-gebruikers twee keer zoveel seks hebben als Android-gebruikers. Moons: “Ik weet niet of we die relatie mogen trekken. ” Het is onderzocht, dus is het waar, echt…. Moons: “Lijkt me een voorbarige conclusie. Ik denk dat ze het onderzoek nog maar eens over moeten doen. Android verkoopt vandaag de dag vele malen meer dan de iPhone, maar anderhalf jaar geleden was er nog geen Android. Wellicht dat de installbase onder online daters wat meer iPhones heeft op dit moment…”
Gisteren heb ik een kijkje in de keuken mogen nemen bij de nieuwe toestellen van HTC en de roadmap. Ik was daarbij ook zeer verrast dat ze naast het, in mijn ogen zeer succesvolle Android, toch weer Windows Mobile gaan leveren.
Windows Mobile 7 wordt niet backwards compatible, dus alle oude apps zijn onbruikbaar geworden, en zal pas volgend eind volgend jaar in een gelokaliseerde NL versie komen. De app-base van iPhone en Android hebben tegen die tijd zo’n grote installed base dat een derde partij, die vaker steken laat vallen, er moeilijk tussen kan komen.
HTC kan goed scoren met het bewezen betrouwbare Android en dat doen ze momenteel ook. Om dan de nieuwe verworven positie op het spel te zetten door ook in te zetten op een potentieel risico OS van Microsoft vind ik een verkeerde keuze.
@JW: Volgens Moons is dat nieuwe 7 dus zó goed dat het het verleden doet vergeten. HTC gokt gewoon op meerdere paarden en dat doen ze slim denk ik. Meerdere toestellen voor meerdere doelgroepen met meerdere OS’s.
Uiteraard ken ik vanuit mijn functie bij Tweakers.net Mark Moons vrij goed: hij is immers aanspreekpunt voor een van de populairste merken onder tweakers: HTC.
Ik denk dat HTC zich gelukkig mag prijzen met iemand als Moons. Hij is ambitieus, weet exact waar hij mee bezig is en is altijd goed geïnformeerd.
Ik vind het des te interessanter om Moons en HTC te volgen, omdat het dezelfde ontwikkeling doormaakt als Tweakers.net: het publiek, dat traditioneel bestond uit powerusers, wordt uitgebreid met een groep, die we een paar jaar geleden ‘gewone consumenten’ hadden genoemd.
Toch denk ik dat Moons de rol van HTC voor de huidige gewone consument te groot ziet: HTC heeft de nodige naamsbekendheid, maar kan de komende vijf jaar nooit het appeal krijgen van een Nokia, Samsung of Sony Ericsson: daarvoor kan HTC nooit genoeg aanwezig zijn op de markt, zolang het zich niet ook een sterke positie verwerft op de grote markt voor goedkope telefoons.
Toch heeft HTC nog veel te winnen – en ironisch genoeg zit de groei volgens mij in de groep mensen, die nu nog Walkman-telefoons, goedkopere Blackberry’s en LG Chocolates hebben: die mensen zijn geïnteresseerd geraakt in smartphones en ze oriënteren zich daar: Android is momenteel een logische keuze. Het zijn wat ik noem ‘nieuwe tweakers’: ze weten nauwelijks wat overklokken is (een van de dingen waar het bij Tweakers.net in het begin om draaide), maar gadgetgerichte media als Bright zijn te oppervlakkig voor ze – en daardoor komen ze onder meer bij ons terecht.
Ik zie dat terug in de lezersaantallen van de reviews: deed een nieuwe HTC in 2008 nog maximaal een kwart miljoen pageviews, nu haalde de hierboven ook genoemde Desire ruim een half miljoen: een duidelijk teken van gestegen interesse voor zowel HTC als smartphones op Tweakers.net in het algemeen.
Wordt HTC in 2012 de nummer 3 van NL? Lijkt me onwaarschijnlijk – en ik denk ook niet dat het is waar HTC zich op moet richten. BlackBerry en Apple tonen al een paar jaar aan dat je met relatief geringe verkopen toch een hoop buzz en winst kan genereren: het lijkt me dat de weg is die HTC zou moeten bewandelen 🙂
Het is alleen jammer van het FUD gehalte van Moons en de schrijver over de antenne van de iPhone 4. De iPhone 4 is nu geruime tijd in Europa te koop en wat zie je? Nagenoeg geen klachten over de antenne en bereik. Achter de schermen – produkt revisies – wordt de antenne ook nog verbeterd. Iets dat je bij HTC zelden ziet. HTC schiet met grof hagel en ieder jaar zie ik de afgedankte HTC’s bij menig bedrijf in de kast liggen. Dat is lekker iets om trots op te zijn. Je Chinese troep uitstorten over de markt, niets supporten en maar nieuwe modellen uitbrengen. Alle computerbedrijven incl. Apple doen hier aan mee, maar HTC (High Tech Computer, what’s in a name?) is toch wel een grote IT dumper in plaats van een innovatieve partij.
De reactie van Arne vind ik persoonlijk te kort door de bocht. Je zou dan ook kunnen zeggen: Wat gebeurt er met alle iPphone 3 toestellen van al die mensen die zonodig de iPhone 4 hebben gekocht? Over de antenna gate wordt relatief weinig gesproken in dit interview.
De HTC Desire is toch nog steeds een gewaardeerde smartphone die het ook nog steeds goed doet in alle reviews.
kan ik van 6.5 upgraden naar 7 ?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!