ReclameReview: Vodafone

8 september 2010, 11:33

Vodafone laat mensen zien die via hun netwerk iets starten op hun smartphone of laptop. Dit jaar ligt de focus van Vodafone op mobiel internet en een meer mainstream publiek. Hierop hebben ze ook de communicatie aangepast. Vanaf nu zie je campagnes vanuit een ander perspectief: door de ogen van de gebruikers. Met het nieuwe merkconcept worden alle smartphones, netbooks, laptops en tablets neergezet als de ‘Power to you’ tools van Vodafone.

Credits:

Creatie: They

RTV: Marcel Ossendrijver

Regie: Maurice Heesen / Unit (TVC Stargazer), Wouter Stoter / Comrad (Zweefmolen en Fietsen)

Fotografie: Maurice Heesen

D.O.P.: Rutger Storm

Offline editor: Teun Rietveld

Online editor: Julik Tarkhanov / Hectic Electric

Muziek: Geert van Gaalen (Stargazer), Accordéon Melancolique – Tarantella (Zweefmolen), Tommy Ebben – She won’t tell (Fietsen)

Geluid: Geert van Gaalen / Studio de Keuken

Klant: Bart de Beucker, Suzanne Bouwes, Joyce van den Bergh (Vodafone Nederland)

De doelstelling:

Communiceren dat het netwerk van Vodafone klaar is voor de vele toepassingen van mobiel internet.

De uitwerking:

Even op je mobiel checken hoe lang die regenbui blijft hangen. Een online game spelen met iemand naast je of juist aan de andere kant van de wereld. Of de foto’s die je net hebt gemaakt direct delen met je vrienden… Met een smartphone in je hand of een laptop op schoot open je een wereld aan mogelijkheden. Als je tenminste een netwerk hebt dat er klaar voor is, zoals dat van Vodafone. Het enige dat je verder nodig hebt om iets te starten is een beetje initiatief. En dat is precies wat de telecomprovider in deze campagnes duidelijk wil maken: ze laten mensen zien die via hun netwerk iets starten op hun smartphone of laptop. Dit jaar ligt de focus van Vodafone op mobiel internet en een meer mainstream publiek. Hierop hebben ze ook de communicatie aangepast. Vanaf nu zie je campagnes vanuit een ander perspectief: door de ogen van de gebruikers. Met het nieuwe merkconcept worden alle smartphones, netbooks, laptops en tablets neergezet als ‘Power to you’ tools van Vodafone.

Het oordeel:

Mijn eerste reactie op deze commercials (check hier de andere filmpjes): goed dat Vodafone die fantasiebeesten aan de kant gooit en meer richting hun eigen doelgroep gaat. Dat zorgt ongetwijfeld voor meer herkenbaarheid en likeability. Ook de pay-off ‘Power to you’ (werd al langer gebruikt) vind ik goed. Daarmee geef je aan dat je als provider je klant alle mogelijkheden biedt. Over het motto ‘Start met…’ ben ik niet helemaal positief. In één commercial wordt gezegd ‘Start met fietsen’; alsof je daar Vodafone voor nodig hebt. Ook ‘Start de zon’ vind ik niet echt geslaagd. In andere gevallen (‘Start de verwondering’ en ‘Start met delen’) vind ik het wel goed passen. Bovenstaande commercial met de zweefmolen heb ik overigens bewust als voorbeeld gepakt, omdat het me opviel dat hier de telefoon veel minder op de voorgrond wordt gezet dan in de andere commercials. Daardoor wordt de boodschap meteen een stuk minder duidelijk, vind ik. Bij de andere drie commercials is het vanaf het begin duidelijk dat de mobiele telefoon (en wat je er allemaal mee kunt doen) centraal staat. Over het algemeen vind ik het echter een goede campagne, op de genoemde punten na.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Antonio Thonis

    Zoals ik al op twitter schreef. Ik vind de slogan “Ons netwerk is er klaar voor” echt goed en een smack richting T-mobile. Ik denk ook dat dit de kracht is van Vodafone (niet de prijs). De mogelijkheden van (nieuwe) toekpassingen is weer een mooie slap richting Generatie KPN. Eindelijk echt eindelijk weer eens een goede campagne van Vodafone.


    8 september 2010 om 16:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!