Boekrecensie: Identiteitsmarketing (Kaj Morel)
Identiteitsmarketing ligt op tafel als een salontafelboek: groot, vierkant, zware kwaliteit papier, kleurrijk, geurige drukinkt en een harde kaft. Gaat het om het jezelf in de markt zetten, het ontdekken van je ik en dat uitdragen, corporate communicatie of internal branding? De kern van het verhaal van Kaj Morel is een model voor identiteitsmarketing gebaseerd op de piramide van Maslow over de basisbehoeften van de mens. Deze vertaalt hij naar een tweede piramide met de behoeften of ontwikkelingsstadia van een organisatie. Stadia als overlevingsbewustzijn, relatiebewustzijn en verder naar boven de transformatie die uiteindelijk leidt naar betekenisvol willen zijn. Marketing, zegt hij, houdt op vóór die transformatie. Zodra de fysieke en emotionele behoeften van de consument of de medewerker zijn vervuld, denken we klaar te zijn. Identiteitsmarketing draait de piramide om.
Als je een spirituele missie hebt, als organisatie, als medewerker, kortom, als je betekenis hebt voor je omgeving, voor anderen dan jezelf en weet hoe je het verschil kunt maken, dan komt de rest vanzelf. En dat leidt dan weer tot succesvoller organisaties en medewerkers die werken als vervulling zien. Morel is gepromoveerd op consumentenbehoeften, adviseert vanuit De Betekenisfabriek en heeft een lectoraat rondom identiteitsmarketing aan de Saxion Hogescholen. In het boek staan cases van Gulpener, Salland Verzekeringen en de Gemeente Deventer ter illustratie.
Identiteitsmarketing
Waarom wij bestaan
Kaj Morel
Scriptum 2010
168 pagina’s
ISBN 9789055947652