Google presenteert de toekomst van display advertising

29 september 2010, 19:01

Tijdens het jaarlijkse IAB MIXX-congres deze week in New York, gaven Neal Mohan en Barry Salzman van Google een keynote-presentatie getiteld Display 2015: Smart and Sexy (video) waarin de toekomst van display advertising werd geschetst.

Volgens Mohan en Salzman zal display advertising de komende jaren een revolutie ondergaan waarbij ze voor 2015 de volgende voorspellingen doen:

Kort samengevat doet Google de volgende 7 voorspellingen:

  • 50 procent van de campagnes zullen video-advertenties bevatten die worden afgerekend op basis van cost-per-view (CPV). Dat betekent dat de gebruiker kan kiezen of hij de advertentie wel of niet wil bekijken. De adverteerder betaald alleen als de gebruiker de advertentie ook daadwerkelijk heeft bekeken.
  • Advertenties zijn in toenemende mate afgestemd op een specifieke groep gebruikers (target advertising) waarbij adverteerders steeds vaker gebruik zullen maken van real-time bidding (RTB). Real-time bidding maakt het voor een adverteerder mogelijk om real-time te bepalen op welke individuele impressie een advertentie wordt getoond en welk bedrag daarvoor wordt geboden. In 2015 zal 50 procent van deze advertentieruimte worden ingekocht via real-time biddingtechnologie.
  • Met de toenemende populariteit van smartphones zal de mobiele telefoon het belangrijkste scherm worden waarop gebruikers worden bereikt door de adverteerder.
  • Het succes van display advertising wordt op dit moment vooral gemeten op basis van doorkliks. Deze maat mag dan geschikt zijn voor zoekmachine advertenties, voor display advertenties is deze minder geschikt. In 2015 gebruiken we minimaal 5 nieuwe (branding) metrics die beter inzicht geven in het succes van display advertising.
  • Het gebruik van sociale componenten als het plaatsen van een reactie, het abonneren op en het delen van kennen we voor veel online publicaties (zoals artikelen en video). In 2015 zal 75 procent van alle display advertenties ook een sociale component bevatten.
  • Het gebruik van rich media advertenties zal de komende vijf jaar toenemen van ca. 6 tot 50 procent in branding campagnes.
  • Door bovenstaande ontwikkelingen zal display advertsing slimmer en sexier zijn waardoor de omzet de komende vijf jaar zal toenemen tot 50 miljard dollar.

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste ontwikkelingen op gebied van display advertising in de komende jaren? Heeft Google gelijk en ondergaat display advertising inderdaad een revolutie of zullen we juist een verschuiving zien naar andere advertentieformaten?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Cas Toeset

    Om heel eerlijk te zijn: het staat nog wat ver bij me vandaan. Wat me zeer aanspreekt is dat de adverteerder steeds beter in staat wordt gesteld om de juiste boodschap, op het juiste moment, bij het juiste persoon te communiceren. Maar ben het volledig met Marco eens, men zoekt wel weer de irritatie grens op bij de bezoekers.

    Daarnaast zal goed over de inhoud nagedacht moeten worden. Wordt het wederom een monoloog of een dialoog? “Whats in it for me?” Volgens mij ligt nu juist daar de uitdaging voor de ontwerpers en makers van display advertising.


    30 september 2010 om 05:02
    Lucas Vroemen

    Adverteren is niet meer het met bakken over het publiek uitstrooien van oninteressante, enkel op de massa-verkoop van het product gerichte adds. Als adverteren niet een hoog what’s-in-it-for-me gehalte gaat krijgen haken mensen af. Interactie, relevantie, uitdaging, interceptie (door bv urban screens) dat zijn belangrijke factoren. Urban screens kunnen daarbij helpen door het publiek een virtueel venster te bieden in een interceptiemodel (push) en vervolgens te verleiden naar de virtuele wereld waar meer interactieve mogelijkheden zijn en dus ’n een-op-een relatie met de klant kan worden opgezet. Daar komt vervolgens de mobiele telefoon als belangrijkste kanaal opzetten. Ook in adverteren gaat het one-to-many model niet meer op. Dus ja, Google heeft gedeeltelijk gelijk, maar ik denk dat het niet beperkt kan blijven tot de online wereld, maar juist de mix van alle outlets met een scherm, niet enkel de online kanalen.


    30 september 2010 om 05:03
    media

    @Cas: ik verwacht dat de sociale componenten in toekomstige display ads ook meer de interactie met de gebruiker zal opzoeken (je ziet het nu al in sommige rich media ads).

    @Lucas: ben benieuwd wat jij vindt van de manier waarop YouTube nu en in de toekomst de advertenties voor en tijdens het afspelen van online video’s toont. Ik word er zelf in ieder geval helemaal gek van en zou liever zien dat ik de keuze heb tussen een betaald abonnement (zonder ads) of gratis gebruik (met target ads als pre-roll).


    30 september 2010 om 05:11
    ssmeding

    Ik geloof niet zo in voorspellingen over dé toekomst. Dat deze ontwikkelingen meer en meer een rol zullen gaan spelen geloof ik zeker. Toekomst is echter een relatief begrip dat je niet kunt afbakenen, zeker niet als individuele partij. Er zullen zeker nog meer nieuwe ontwikkelingen komen, naast of als opvolging van de zaken die hier worden genoemd.


    30 september 2010 om 05:34
    Ido Sharon

    Display Advertising zal push marketing blijven. Interactie is nu het toverwoord natuurlijk, en terecht, maar via display ads zal dit niet plaatsvinden denk ik. Relevantie zal in elke vorm van reclame maken doorslaggevend worden, zeker online.

    Targeting is dus een voorwaarde. Er zal betaald moeten gaan worden voor creativiteit. Adverteerders zullen kritischer worden betreffende platform waar wordt geadverteerd. Volume zal plaats maken voor kwaliteit van contactmoment, nieuwe meet methodes zijn hier heel belangrijk. Door het terugschroeven van volume, targeting, focus op kwaliteit en originaliteit, zal de irritatie factor afnemen denk ik. Adverteerders zullen toevoegen aan de online ervaring, in plaat van onderbreken. Dat hoop ik dan tenminste….


    30 september 2010 om 07:05
    Lucas Vroemen

    @marketingfacts ik geloof wel dat, als het publiek weloverwogen kiest voor advertenties, de irritatiegraad omlaag gaat. Ik geloof daar wel in.


    30 september 2010 om 09:00
    media

    @Wouter: dank voor de aanvulling! Zie jij contentintegratie ook als display advertising? zou het eerder in de categorie sponsored content plaatsen. Wel mooie voorbeelden!


    30 september 2010 om 11:28
    media

    @Wouter: inderdaad een mooi voorbeeld; gaat dat automatisch of is dit handmatig? als het automatisch gaat, welk systeem wordt daarvoor gebruikt?


    30 september 2010 om 12:12
    wilph

    @marco Dat Google Behavioral targetting niet noemt is niet helemaal vreemd. Ze bieden het met Interest Based Advertising en Remarketing nu al volop aan, maar de regelgeving is hier een potentiele bedreiging voor hun methodiek. Niet te zwaar op inzetten tijdens communicatie nu dus.

    Verder zie ik dat Google ontzettend hard bezig is met het verder ontwikkelen van Youtube en de verschillende mogelijkheden daar. Wij zijn nu al met klanten die voorheen nooit inzetten op branding, bezig met kanalen encampagnes op Youtube. Ook regionaal denk ik dat Display veel mogelijkheden gaat bieden. Door geografisch te targetten kunnen locale en regionale partijen heel goed gebruik maken van de diverse Display mogelijkheden.

    Kortom: ik geloof wel dat Display een enorme vlucht gaat nemen de komende jaren en dat Google voor een redelijk deel gelijk heeft met hun aannames.


    4 oktober 2010 om 10:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!