Forrester’s European Social Technographics 2010
Deze week bracht Forrester het rapport “European Social Technographics 2010” uit dat inzicht geeft in de adoptie van social technologies in Europa. In deze blogposting door Forrester lees en zie je al de bekende verdeling van Inactievelingen tot Creators voor Noord-Amerika. Maar liefst 79% van de online Nederlanders blijkt minimaal 1x per maand social media te gebruiken, wat ons na Italië een tweede plek oplevert in Europa. Hieronder vind je na de klik iets meer inzicht in de verdeling voor Europa:
Wat allereerst opvalt is de nieuwe categorie “Conversationalists” in de alweer 3,5 jaar geleden geïntroduceerde Social Technographics indeling. In de groep Conversationalists vallen de social media gebruikers die participeren in de conversaties via tweets en de status updates van Facebook. Momenteel behoort bijna een derde van de Europese volwassenen online tot deze categorie en is dit in twee jaar tijd uitgegroeid tot een van de populairste online sociale activiteiten. Hoewel echter maar 2% van de Europese online gebruikers twitteren voeren Nederlanders wel de boventoon wat twitter betreft; 4% van de gebruikers twitteren minimaal 1x per week.
Maar liefst 79% van de online Nederlanders blijkt minimaal 1x per maand social media te gebruiken, hetgeen ons na Italië op een tweede plek plaatst. Aardig detail in het rapport:
“the Dutch are five times more likely to use the local site Hyves than they are to use Facebook.”
Hoewel het aantal social media spectators met 54% hoger is dan ooit te voren, lijkt het er op dat we een natuurlijk plafond hebben bereikt in het percentage creators dat nu al drie jaar lang rond de 15% schommelt. Vermoed dat mede door de eenvoud van Twitter en status updates via Facebook de groep creators komende jaren inderdaad niet veel zal groeien en veel gebruikers zullen blijven hangen in de nieuwe categorie Conversationalist. Op het Forrester blog schrijft Jackie Rousseau-Anderson:
“The story behind the data is pretty clear. The initial wave of consumers using social technologies in the US has halted. Companies will now need to devise strategies to extend social applications past the early adopters. This means that you need to understand how your consumers use social media.”