GadgetReview: Spits mobile powered by kooaba Paperboy
Het spanningsveld tussen de aloude krant en online nieuws blijft zich ontwikkelen. Terwijl velen menen dat de krant dood is, blijken de cijfers mee te vallen. Wat wel zeker is, is dat de toekomst van de krant onzeker is en dat er een grote discussie gaande is waar dit alles heengaat. Ook op PICNIC10 werd er veel over dit onderwerp gesproken. Voorlopig worden de kranten in ieder geval nog goed gelezen. In 2009 lazen 9,4 miljoen Nederlanders dagelijks een krant.
Kranten worstelen met een succesvolle integratie van internet en de krant. Crossmediaal Dagblad DAG moest het bijltje erbij neergooien en kranten zijn er nog niet uit of nieuws online gratis of betaald beschikbaar moet zijn.
Hier willen Spits en Kooaba een einde aan maken. Op 1 oktober introduceren zij Kooaba Paperboy voor de Sp!ts. Om hier meer over te weten te komen, had ik afgelopen week een interview met Jan van Seijen, Salesmanager van Kooaba Nederland.
Hoe werkt het?
Met de gratis te downloaden applicatie Paperboy maak je met je mobiel een foto van een willekeurige pagina. De applicatie herkent de advertenties en de redactionele inhoud, en geeft vervolgens drie mogelijkheden. Allereerst de “Share” mogelijkheden. Paperboy biedt de mogelijkheid om de content direct te delen via Facebook en Twitter. Zo kan je je Facebook- en Twitter netwerk laten weten wat je leest of wat je een interessant artikel of advertentie vindt. De content wordt meegestuurd door middel van een link naar een PDF bestand met de bewuste content. Dat ziet er zo uit.
Daarnaast kent de applicatie een bewaarfunctie. Hiermee is het mogelijk content te bookmarken in de mediatheek van Kooaba en/of in Evernote. Zo kan je het artikel later nogmaals of verder lezen.
De laatste, maar meest interessante functie is dat het programma relevante content biedt: extra achtergrondinformatie, foto’s, productinformatie en/of zaken voor directe interactie zoals het aanvragen van een brochure of proefrit.
Interactie en verrijking
Van Seijen legt uit dat Paperboy de krant interactief maakt. Daarnaast prikkelt het de consument op een leuke manier. De applicatie koppelt het gebruiksmoment van het lezen van de krant en de mogelijkheden van (mobiel) internet aan elkaar. Hij vertelt dat er al veel over kranten online wordt gesproken op Facebook en Twitter, maar dat het vaak lastig is aan te geven over welke content er precies gesproken wordt. Paperboy maakt dit nu mogelijk doordat de content in een bericht aan Facebook en Twitter mee kan worden gegeven. Maar het mooiste van de applicatie is dat er extra online content kan worden toegevoegd aan print. “En dan zijn de mogelijkheden in feite eindeloos.”
De applicatie is ontwikkeld vanuit de gedachte dat de consument moe is van alle informatie en advertenties om hem heen. Hij sluit zich af van pushmarketing met het Bel-me-niet register, adblockers, of door weg te zappen. Als de consument iets wil, dan doet hij dat zelf wel. Om dat te faciliteren, maakt Paperboy de opt-in conversie voor de consument zo gemakkelijk mogelijk.
Eerste indruk
Tijdens het interview testen we de Spits van 23 september. De applicatie is overzichtelijk en werkt snel en doelmatig. Ook worden de gefotografeerde pagina’s snel herkend. Ook toen ik de krant op een later moment verfrommelde en de foto vanuit een kleine hoek nam, werd de pagina nog herkend.
Aan dit artikel over overlast van zwijnen, is een YouTube filmpje gekoppeld waarbij iemand zwijnen heeft gefilmd terwijl die een veldje aan het omploegen waren. “Videobeelden zeggen de consumenten veel meer dan print.” zegt Van Seijen. “Tevens is dit een vorm van fact checking voor de lezer.” Wanneer je op het filmpje klikt, wordt het filmpje in-app op YouTube vertoond. Dit gebeurt ook wanneer ik het artikel doorstuur naar Twitter. De link die je doorstuurt ziet er zo uit. Vanaf 1 oktober zullen alle pagina’s uit de Spits beschikbaar zijn op Paperboy. De artikelen en advertenties die extra content online bevatten gekenmerkt worden door een speciaal logo, zodat de lezer hiervan op de hoogte is.
Doelgroep
Over de doelgroep van de applicatie zegt Van Seijen: “De applicatie is gericht op de ‘smartphone generatie’. Deze groep is altijd overal online met hun smartphone. Ze vinden het leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Deze mensen lezen ook de krant, met name onderweg naar werk of school. De jonge snelle reiziger.”
Partners & concurrentie
Om die reden is er gekozen voor een samenwerking met de Spits, aangezien de doelgroep het meest overeenkomt met die van Paperboy. Spits publiceert veel entertainment, sport en cultuur, welk zeer geschikt om content aan te koppelen. Voorlopig zal Paperboy alleen voor de Spits beschikbaar zijn, dit vanwege de investering die zij doen om het platform uit te testen. De verwachting is dat er in december 5.000 tot 10.000 mensen actief gebruik maken van de applicatie. In Zwitserland, de thuisbasis van Kooaba, is Paperboy inmiddels beschikbaar voor alle uitgevers. Als spin-off van de Technische Universiteit van Zürich is Kooaba gespecialiseerd in beeldherkenning en augmented reality. Naast Paperboy is er een applicatie onder de eigen naam uitgebracht waarmee landmarks, cd’s/dvd’s en advertenties worden herkend.
Kooaba kent één concurrent, maar dat is er wel één van een reus, Google Goggles. Google Goggles herkent objecten en producten, evenals logo’s en tekst. Daarbij worden relevante resultaten in Google weergeven. Google Goggles past deze technologie echter niet toe op print.
What’s the gain?
Consumenten
De voornaamste incentive is de contentverrijking van de krant. Bij een interessant artikel kan je relevante content bekijken. “Denk bijvoorbeeld aan als je maandag in de krant zit en je leest over een voetbalwedstrijd die je van ’t weekend gemist hebt. Door een foto van het artikel te maken kan je dan de hoogtepunten van de wedstrijd bekijken.”…”En als je een interessante advertentie van een nieuwe Adidas sneaker ziet, hoef je de advertentie niet uit te scheuren, maar biedt Paperboy een link om deze direct bij de Wehkamp te bestellen.” Daarnaast kan je je sociale netwerk laten weten welk artikel je interessant vindt of welke schoen je zojuist hebt besteld. Ten derde de bewaarfunctie om zo content later te lezen.
Uitgevers
Allereerst natuurlijk een verbetering van hun product, de consument kan nu ook mobiel en online worden aangesproken. Middels het CMS systeem kan zij zelf relevante content aan content toevoegen. Aan online artikelen kunnen relevante advertenties worden gekoppeld, die vanwege opt-in en de relevantie erg krachtig zijn. Daarnaast is alles volledig meetbaar. De uitgever heeft inzicht in welke artikelen het populairst zijn op basis van de uitgevoerde zoekopdrachten.
Ook kunnen de zoekopdrachten op een kaart worden geplot (zie bovenstaande afbeelding). Zo is er geografisch inzicht in waar de zoekopdrachten worden uitgevoerd (lees: de krant gelezen wordt). Tevens is het voor uitgevers mogelijk om in de marketplace van Kooaba producten en/of diensten aan te bieden, zoals digitale of print abonnementen.
Adverteerders
Door de online mogelijkheden te koppelen aan een offline advertentie zijn de mogelijkheden eindeloos. Advertenties worden effectiever doordat nuttige en interessante acties en/of content aan de advertentie kan worden gekoppeld. Door de digitale koppeling is de conversie tevens makkelijk meetbaar. Een voorbeeld van additionele online content is bijvoorbeeld deze Zwitserse advertentie over een filmfestival. Via Paperboy wordt relevantie informatie getoond zoals het de speellijst, de route, het lokale weer en hotels in de buurt. Een ander leuk voorbeeld van interactie is een advertentie in Zwitserland van een reclame met een kind van twee met de tekst: wie ben ik? Door een foto te maken zie je via Paperboy welke beroemdheid dit is, welke natuurlijk een gezicht is van het merk.
Daarnaast kan er directe actie plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld aan wanneer lezers enthousiast zijn over een DVD waarvan ze in de Spits lezen. Door middel van Paperboy kunnen lezers direct de DVD bestellen. Omdat op het moment van interesse van de lezers direct actie kan plaatsvinden, is deze koppeling zeer krachtig. Normaliter zou de lezer de naam van de DVD moeten onthouden, en deze op een later tijdstip aanschaffen. Of handmatig via internet opzoeken waar je deze kan kopen. Wat zal resulteren in minder aankopen dan wanneer de lezer direct tot aanschaf over kan gaan.
Tevens kan de merkbeleving worden versterkt. Denk bijvoorbeeld aan een advertentie van de reclamecampagne van “Write Your Future” van Nike. Leuk zo’n print advertentie, maar het gaat pas echt leven als je het filmpje kan zien. Daarnaast kan er een game element aangekoppeld worden, zoals Nike’s Master Your Game app. Om een kookboek bekendheid te geven op sociale media, plaatste een Zwitserse uitgever gerechten met recepten als advertenties. Via Paperboy konden deze worden verstuurd naar sociale netwerken.
QR 2.0?
Voor Paperboy was er natuurlijk al een technologie om middels fotoherkenning offline & online te verbinden: de QR-code. Hoewel deze technologie in Japan zeer succesvol is, heeft de hype het hier niet waargemaakt. Mijn vraag aan Jan van Seijen was dan ook: Wat doet Kooaba om niet in dezelfde val te lopen? Wat hebben jullie van de QR-code geleerd? Van Seijen: “Dat is lastig te beantwoorden. In ieder geval dient er een goed eco-systeem te zijn. Wat je zag in Japan is dat deze infrastructuur erg goed was.” Zo werden QR lezers standaard op mobieltjes geleverd. “Het belangrijkste voor ons zal het leerproces zijn. De acceptatie en adoptie van de consument zijn daarbij essentieel.”…”Wij willen dit bereiken door veel te communiceren en leuke content aan te bieden. Daarnaast willen we met een aantal launchpartners bij de introductie aandacht trekken voor Paperboy.” In Zwitserland blijkt uit objectieve tests tussen Paperboy en QR-codes dat de Paperboy vaker dan de QR-code gebruikt werd.
Print vs. online
Er zijn ongetwijfeld mensen die zich afvragen of de smartphone generatie nieuws niet vooral online leest. Dit legde ik voor aan Jan van Seijen. Hij zei hierover: “Er is altijd veel kritisch geluid tegen de papieren krant. Je kan altijd kritisch zijn, maar als je niets doet en niet doorontwikkeld dan blijf je hangen.”…”En als je ziet dat adverteerders en uitgevers het interessant vinden, dan ben je vind ik goed bezig.”…”Het aantal actieve gebruikers stijgt nog steeds en we krijgen zeer positieve reacties.”
Ontwikkelingen & toekomst
Op dit moment is de applicatie beschikbaar voor iOS en Android. Op korte termijn zal de applicatie ook te downloaden zijn in de Ovi Store van Nokia. Ook Hyves zal binnenkort worden geïntegreerd in de applicatie, zodat content ook met je Hyves netwerk kan worden gedeeld. Tevens is Kooaba bezig om content middels XML aan te bieden. Zo kunnen straks artikelen los worden aangeboden. Nu is worden pagina’s nog als geheel aangeboden.
Conclusie
Na vooraf wat sceptisch te zijn ben ik toch wel positief over Paperboy. De applicatie werkt lekker en goed, en de extra content (mits goed en leuk aanbod) en de mogelijkheid om content online te delen hebben wat mij betreft echt meerwaarde. Ook biedt het platform potentie voor adverteerders omdat het moment van interesse of buying intention en point of sale dicht bij elkaar komen te liggen. Actie is direct mogelijk. Dat interessante boek uit die boekrecensie direct bestellen op Bol.com. Top.
Daarnaast denk ik dat Kooaba de digitale regels goed hebben begrepen. In plaats van veel functies zelf te integreren, wordt er gebruikt gemaakt van populaire platforms als Twitter, Facebook en Evernote. Daarnaast is registratie op de website van Kooaba alleen nodig om content online te bewaren. Verder zijn alle functies toegankelijk zonder registratie. De registratie zelf is zeer eenvoudig, alleen een emailadres en wachtwoord hoeven te worden ingevoerd.
Een minpunt vind ik dat je voorlopig alleen nog een pagina als geheel kunt delen, en niet specifiek een artikel. Als je een artikel deelt verwijs je het liefst direct naar dat artikel. Mij lijkt het persoonlijk mooi als artikelen ook als webpagina kunnen worden gedeeld, zodat applicaties als Flipboard deze kunnen opnemen. Daarnaast zal het kritieke punt vooral de mate van acceptatie en adoptie zijn. Het is in dat kader een nadeel dat het voorlopig alleen in de Spits wordt toegepast. Zelf lees ik het nieuws voornamelijk online, maar als ik met de trein onderweg ben lees ik ook graag een gratis dagblad. De communicatie en de meerwaarde die het platform biedt zijn cruciaal voor de adoptie. De tijd zal het leren. Een gratis krant uit Zwitserland die het meest lijkt op Spits, 20 Minuten, kent vergeleken met de andere Zwitserse kranten goede resultaten. Gemiddeld wordt er per editie 2.000-4.000 keer gebruik gemaakt van de applicatie, afhankelijk van hoe interactief het artikel is. De krant heeft 1,9 miljoen lezers.