Niek Veendrick (CCO Greetz) over online in de organisatie, co-creatie en social media
‘Alles wat er gebeurt rondom co-creatie, is interessant om te volgen’. Niek Veendrick (CCO Greetz) legt in onderstaand video-interview (de tweede in deze NEWPEOPLE-reeks op Marketingfacts, zie de aankondiging) uit wat voor Greetz de speerpunten zijn in de online en offline strategie, maar ook waar zijn eigen interesses liggen. In het interview hebben we het onder anderen met Veendrick over retargeting, de inzet van social media en wat dat oplevert en over offline communicatie.
Wie is Niek Veendrick
Veendrick werkt ruim een jaar bij Greetz en is in dienst getreden om de commerciële afdeling te managen. Bij Greetz – www.greetz.nl – kun je online een kaart bestellen, die fysiek worden verstuurd. Ze bestaan al sinds 2004 en afgelopen jaar hebben ze het 10 miljoenste kaartje verstuurd. De verwachting is dat Greetz dit jaar zo’n 4 miljoen kaarten verstuurd en dan is er nog ontzettend veel te winnen. Alleen in Nederland worden er per jaar ruim 400 miljoen wenskaarten verstuurd.
Waar ben je mee bezig?
Veendrick is vooral bezig met ‘Klantgedrag veranderen’ en het doorbreken van gewoontes. Van offline gedrag naar online. De vraag daarbij is hoe je de consumenten online krijgt. Veendrick: ‘Het eerste moment is de uitdaging en als de mensen eenmaal om zijn, dan zijn ze echt om’. De vraag is hoe je dan die doelgroep vindt. Volgens Veendrick is de doelgroep zeker niet de early adopter die je wel op Marketingfacts vindt. Daarom maakt Greetz nog gebruik van het volledige palet aan communicatie middelen. Veendrick zaait via massa communicatie en oogst online via Google, affiliates en het directe kanaal. Crossmediaal opereren: bij Greetz werkt het echt, volgens het schoolboekje.
Lange adem
De strategie van Greetz is er wel een van de lange adem. Kaarten zijn een emotie product: mensen kopen emotie en dat vertrouwen ze toe aan een stukje papier. End-to-end mag er geen fout in zitten. Je hebt daarvoor een merk nodig, is de overtuiging van Veendrick.
Social media
Is social media belangrijk voor een organisatie als Greetz? ‘Belangrijk, maar zeker niet het belangrijkste kanaal,’ zegt Veendrick. Social media worden bij Greetz met name ingezet om beter te begrijpen wat de doelgroep/consument wil. Er wordt gevraagd naar onderwerpen die ze willen zien op het Greetz blog, ideeën over productaanpassingen komen er vandaan. En door veel productpolls te houden, weten ze wat de doelgroep wil en wat er leeft.
Is social media vooral een brandingtool of kan het ook een saleskanaal zijn? In beperkte mate is het een saleskanaal voor Greetz, maar het is vooral een virale tool, het retweeten van een boodschap. Als je kijkt hoeveel aandacht er is voor social en wat het voor Greetz in het hele palet van middelen doet, vindt Veendrick het wel erg overhyped. Er wordt geschreven dat je vooral niet meer in traditionele media moet gaan, dat is ‘so 90’s: stop daarmee. Maar Veendrick ziet juist heel veel waarde in de online en offline mix.
Must-follow ontwikkeling
Eigenlijk is het niet eens heel nieuw, maar alles wat er gebeurt rondom co-creatie is interessant denkt Veendrick. Threadless is volgens hem een fantastische case. Elke week laat Threadless de community stemmen welke T-shirts in productie gaan. Het ‘marktonderzoek’ is daarmee helemaal in het productieprocess verweven. ‘Je keert echt de markt op z’n kop,’ analyseert Veendrick. Daarnaast vindt Veendrick de actuele discussie rondom privacy en retargeting interessant; hoever kan en wil je online gaan. Wanneer wordt het irritant en wanneer zegt de wetgever tot hier en niet verder? Als je werkzaam bent in e-business moet je ergens je verantwoordelijkheid nemen, denkt Veendrick. Greetz wil niet te generiek communiceren, maar wil ook niet een consument blijven achtervolgen met het “te laat” kaartje waar die consument naar heeft gekeken. Je moet terughoudend zijn, maar tegelijkertijd ook relevant.
Contact
www.newpeople.nl
Telefoon: 020-5702030
Ben.holewijn@newpeople.nl
Evelyn.steenbergen@newpeople.nl
Lees hier het eerste interview in deze reeks: ‘Antoine Brouwer (Directeur Web UPC Nederland) over online in de organisatie’.
Leuk idee, het interviewen van topmanagers. Maar denk wel goed na over het format. Dit interview is meer een sollicitatiegesprek waarbij de interviewer heel erg onder de indruk is van Greetz.nl en vervolgens een kritische vraag achterwege laat. Dat is alleen wel hetgene wat we willen laten zien. Anders wordt het een commercial voor Greetz.nl van 14:51 minuten.
Idee: 8 Uitvoering: kan nog wel wat beter
@Hendrik-Jan Staal: Goede opmerking en de lat ligt hoog dus de uitvoering kan ALTIJD beter ;).
Ik snap niet helemaal hoe je komt bij “sollicitatiegesprek”. Dat had ik er nog niet in gezien en een video-interview is voor mij echt volledig iets anders. Welke kritische vragen zou jij gesteld hebben, nu we hebben vastgesteld dat het nóg beter kan?
Ja, ik deel helemaal je mening. Dit soort content altijd blijven maken omdat het zeker de moeite waard is. Ik vind de verslaggeefster wat te lief. Ze gaat wat mee in de antwoorden die de kandidaten geven terwijl je als interviewer volgens mij altijd kritisch moet zijn en niet zomaar wat moet aannemen. Moet idd ook zeggen dat het horen van haar reactie mijn mening wat wordt gevormd. Wellicht een tip omdat geluid weg te knippen.
Wat ik zou willen weten van de CEO van Greetz is bijv. waarom zij beter zijn dan Kaartjemaken, wat uiteindelijk de reden is om een blog te starten. Maar ook wat minder de standaardvragen zoals: wat doet Greetz om ouderen te helpen met het versturen van een kaart, wat is het stukje wat Greetz.nl geeft aan de samenleving, op wat ben je het meest trots bij Greetz.nl enz.
Nogmaals, ga door want ik kijk alle afleveringen maar ik zou het tof vinden als ik na het zien enthousiast ben geraakt, inspiratie heb opgedaan en een mooi beeld van het bedrijf heb gekregen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!