Mobile Advertising: A sleeping giant!

6 oktober 2010, 06:46

Mobiel internet zit al geruime tijd in de lift. Het aantal zoekopdrachten vanaf een mobiel apparaat is afgelopen 2 jaar met +500% toegenomen. En deze trend zet zich door. Voor adverteerders ligt hier een mooie uitdaging. Hoe kun je als adverteerder deze doelgroep goed bereiken en kun je mobiele campagnes rendabel maken? Er zijn weinig successen bekend, maar ze zijn er wel! Een update vanaf de SMX East in New York.

Al lange tijd zijn de verwachtingen van mobilesearch hoog gespannen. Het wordt groter dan desktop search. Maar is mobile search gearriveerd? Ondanks de explosieve toename is mobile search nog steeds niet geland. Op de SMX East wordt duidelijk dat bedrijven die successen hebben behaald met Mobile Advertising, dit nog niet graag van de daken schreeuwen. Waarom zou je de concurrentie wijzer maken dan deze al is? Tijdens een interessante sessie hebben een aantal experts hun ervaringen gedeeld.

Yelp.com

Een succesverhaal is Yelp.com, een “social networking, user review and local search website” die gefaseerd de oversteek naar Europa maakt. In september alleen heeft Yelp 3 miljoen unieke mobiele bezoekers mogen verwelkomen. En dit aantal neemt elke maand toe. Waarom trekt Yelp zoveel bezoekers? Er zijn een aantal factoren die in alle sessies terugkomen: Lokaal, Social (reviews) en een goede site of applicatie.

Mobiel internet staat op zich

De toename van mobiel internet blijkt nauwelijks te kannibaliseren op het ‘reguliere’ internetgebruik. Het aantal mobiele zoekopdrachten piekt wanneer mensen niet achter PC of laptop zitten, namelijk tijdens de lunch, ’s avonds en in het weekend. Dat met mobiel internet geld te verdienen is bewijst Amazon. In 2010 verwachten zij via hum mobiele kanaal liefst $1,5 miljard omzet te behalen.

Mobile search is geen desktop search!

Er zijn adverteerders die hun search advertising campagnes kopiëren naar een mobiele advertentiecampagne. Hiermee worden kansen niet benut. Kerrie Smith: “Je gebruikt een audiotrack van een TV reclame toch ook niet voor je radiospotje?”. Als je start met mobiel adverteren, zorg dat het vanaf de basis goed staat. Hou rekening dat je bezoekers zoeken via een telefoon. De basis:

  • Zorg voor een mobiele website of landingspagina!
  • Start met nieuwe, voor mobiel relevante zoekwoorden.
  • Richt je op positie 1 en 2. Onderaan de pagina wordt je niet opgemerkt.

‘Mobiliseer’ je advertentieteksten

Het aanpassen van bestaande advertentieteksten naar advertentieteksten die zijn gericht op mobiele gebruikers, resulteert in een explosieve verbetering van de resultaten. Daniel Ruby (online insights) noemt voorbeelden waarbij de CTR met gemiddeld 46% toeneemt en het succespercentage met liefst 119%.

Longtail werkt niet

Voor de search campagnes ligt het succespercentage voor longtail zoekwoorden hoger dan bij generieke zoekwoorden. Bij mobiel adverteren is dit precies andersom en blijkt dat het succespercentage bij longtail zoekwoorden juist lager ligt. Bij een mobiele zoekopdracht worden maximaal 3 woorden gebruikt, uitzonderingen daar gelaten. Een beproefde methode om voor search campagnes nieuwe zoekwoorden te achterhalen, is het instellen van broad, phrase & exact campagnes.

Lokaal scoort!

Dat mobiel search een andere aanpak nodig heeft mag duidelijk zijn. Interessant is dat 1 op de 3 mobiele zoekopdrachten lokaal gericht zijn. Er wordt gezocht naar zaken als maps, winkels, restaurants, telefoonnummer of adressen, etc. Dit is belangrijk informatie voor adverteerders: Speel hier op in! Combineer je zoekwoorden met plaatsnamen en zorg voor dat je locaties extensies bij je advertenties worden vertoond.

Conclusie

Alle experts zijn het er over eens dat het mobile search groter zal worden dan desktop search. Dat is een kwestie van tijd. Wanneer is het juiste moment om een mobiele site te lanceren? Als bedrijf ontkomt je er niet aan om (uiteindelijk) een mobiele website te lanceren. Je wilt je klanten immers zo goed mogelijk bedienen. Waarom zou je dan de bouw van een mobiele site vooruitschuiven op de agenda ? Waarom niet naar voren halen op de agenda en je concurrenten hiermee voorblijven?

Lennart Moes
Digital Marketing Specialist bij Rocket Digital

Wij zijn Rocket Digital. Een landelijk opererend digital marketing bureau met noordelijke roots en dito mentaliteit. De rol van technologie wordt steeds groter, maar menselijke interactie blijft van levensbelang. Betrokkenheid, transparantie en toewijding, dat kun je van ons verwachten.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Gerron Mulder

    Is een leuk artikel geworden lennart. Sprekende titel en ook een leuke afbeelding 😉 Zo heb ik mobile op de SMX ook ervaren. Gerron


    7 oktober 2010 om 01:44
    media

    Dank voor de update Lennart! Mobile search is inderdaad al jaren een belofte en om de een of andere reden breekt het niet door. Wat is daarvan nu de reden? Zelf ben ik al vanaf het begin een aktieve gebruiker van mobiel internet maar gebruik zelden tot nooit search op mijn mobiel. Het blijft toch vooral een apparaat om snel contact te hebben met mijn netwerk (social networks) en nieuws te scannen. Wanneer ben ik namelijk op zoek? Bijv. als ik werk aan een presentatie of een artikel, en dan zit ik aan mijn bureau achter een pc. Ik vraag me dan ook steeds meer af of mobile search wel echt zo graat gaat worden als de analisten verwachten.


    7 oktober 2010 om 03:15
    Lennart Moes

    Search via een mobiel apparaat wordt inderdaad anders gebruikt dan search van achter een bureau. Echter zijn hier maar weinig websites goed op ingericht, iets wat niet bijdraagt aan het ‘boosten’ van mobile search. Het is gewoon niet praktisch. Zoeken via bepaalde applicaties werkt beter, maar deze zijn vaak gericht op een specifiek interesse gebied.

    Steeds meer bedrijven zullen hun sites echter wel moeten ‘mobiliseren’. De verkoop van het aantal smartphones en tablets blijft toenemen en daarmee ook het mobiel internet verkeer. De (potentiele) klanten zullen vroeg of laat mobiel gaan en als je concurrent goed vindbaar is, zul jij dit ook willen zijn.

    Ondanks dat er steeds meer applicaties komen waarmee je mobiel kunt betalen, zal de winst niet voor adverteerders niet direct zitten in omzet via mobiel. Vooral het lokale aspect maakt mobile search interessant. Via mobile wordt er veel gezocht naar o.a. restaurants, winkels, maps, etc. en veelal niet naar diepgaande artikelen. Een van de praktijk voorbeelden die op de SMX is toegelicht betreft een winkelketen die via coupons korting gaf. Deze actie werd alleen gecommuniceerd via AdWords, dat was ingesteld voor mobiele applicaties en getarget op een straal van 15km rond een winkelfiliaal. Het aantal klanten dat de winkel tijdens deze acties bezocht, nam daadwerkelijk toe. Net als het aantal verkopen en de omzet.

    Zowel bedrijven als consumenten zullen mobile search anders moeten benaderen. Daar liggen volop kansen om als bedrijf te pionieren. Als deze wedloop echt gaat beginnen zal de belofte, naar mijn vermoeden, zeker worden ingelost.


    8 oktober 2010 om 02:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!