Automatische direct messages op Twitter: Een no-go?

11 oktober 2010, 12:16

Het is 05.45 in de ochtend en ik draai me net om voor een extra uurtje slaap. Dan hoor ik mijn Twitter-riedeltje. Een nieuwe mention of een DM. (En ja, ik slaap met mijn telefoon naast me ’s nachts. Ik ben een Addict). Dus ik ga toch even spieken. Oh een DM! Ik open ‘m en wat staat er: “Welkom, leuk dat je me volgt. Ik twitter over xx, xx en xx. Je kunt me ook volgen op deze accounts…” Oh boy, wat een gemiste kans. De toon is toch een beetje gezet voor dit account. En dat is jammer. Want de tweets van deze specifieke tweep zijn ongetwijfeld interessant, qua niveau en thema’s.

Voor mij bestaat Twitter uit 2 communicatielagen. De publieke lijn, voor de openbare discussies en de eerste kennismakingen. Het DM-niveau is meer privé en bedoeld voor persoonlijke gesprekken of zaken die niet interessant genoeg zijn, zoals agendadetails of andere timeline-vervuilende info. Achter-de-schermen communicatie, dus. Voor techies met Twitter API’s zijn de DM’s overigens gewoon toegankelijk, dus privé is ook betrekkelijk.

Via mijn DM box, twitter ik met mensen die ik (iets) beter ken. Dus dit “persoonlijke” welkom, dat volautomatisch wordt verstuurd op een onmogelijk tijdstip, door iemand die ik niet ken, is voor mij geen warme binnenkomer. Integendeel, meer een koude douche. Ok, waarom zou iemand dit als instrument gebruiken? De illusie, dat je iemand echt verwelkomt? Dat je via een DM meer informatie geeft? En dat die info te privé is voor de publieke TL? Mensen, het werkt niet.

@mdebruin heeft hierover een discussie aangezwengeld in de LinkedIn Groep “SocialeMediaNL”:

“Via @mennohordijk kreeg ik de vraag waarom er een autorespons met SocialOomph staat op @SocialeMediaNL. Wat vinden jullie: Wel of geen autoresponder bij nieuwe volgers?”

Daaruit bleek, dat een reden kan zijn, dat je aan een nieuwe volger meer info kwijt wilt en dat je TL-spam krijgt, als je datbij elke nieuwe volger gaat doen. Mijn mening (ook gepost als comment in diezelfde groep):

Mijn idee is inderdaad, dat je aanvullende bedrijfsinformatie in je bio zet. Daarmee bedoel ik extra twitter accounts en de tweets, die volgers ongeveer kunnen verwachten. Basically datgene wat je in 140 characters in je auto-DM zou willen zetten. En dan heb je nog 20 posities over 😉 Bio’s veranderen en ik blijf ze lezen, vooral als ik via web twitter. Daar is het direct zichtbaar. Wil je veel meer info kwijt aan je volgers, zoals LI groepen, verpak dat dan in wisselende tweets op je timeline. Koppel meteen een actuele discussie aan de url van de groep die je wilt promoten. En RT interessante tweets van je andere accounts. Dan vinden volgers die accounts zèlf wel. Of zet af en toe ‘s een ander account in de spotlights. Dat gecombineerd met actuele info over relevante topics én discussie met je volgers is volgens mij de content, waar je twitter-account ook voor is bedoeld.

Kortom: een automatische DM is, wat mij betreft, een no go. Maar wat vinden jullie? Of zijn er andere briljante manieren te bedenken om je aanvullende info te communiceren?

Fatima de Vos
Strategy & Branding bij MountainFox BV

MountainFox BV is een multidisciplinair bureau dat marketing bedenkt, ontwerpt en uitvoert. Een eerlijke en soms eigenwijze, maar altijd samenwerkende partner met slechts één doel: een succesvolle propositie neerzetten door een haarscherpe marketing strategie.

Categorie
Tags

22 Reacties

    @LindaMiriam

    No go, inderdaad. Waarom zou je een automatische DM sturen, er is niets persoonlijks aan. En dat breekt dan meteen het imago af. Denk ik.


    11 oktober 2010 om 12:36
    Nick Kreuze

    Wat je zegt. No Go.

    Het is onpersoonlijk en je zet jezelf al in een bepaald hokje. Daarnaast wanneer je andere accounts aanraadt is het altijd maar de vraag hoe groot de relevantie is voor jou als volger. Vaak zijn het sub accounts waar je niet direct wat mee hebt. En zoals Fatima ook zegt, als je regelmatig retweet of verwijst naar deze andere accounts zal er vanzelf interesse ontstaan. Sommige dingen kun je niet afdwingen. 😉


    11 oktober 2010 om 12:43
    Nina

    Zeker een No Go! Heel irritant. Eigenlijk ben ik dan direct tot staan om ze weer te ontvolgen.


    11 oktober 2010 om 12:45
    Petra de Boevere

    Als ik een auto DM krijg als ik ga volgen ontvolg ik altijd direct weer.

    Mijn DM-box is voor interactie die niet in de openbare timeline past. Telefoonnummers, mailadressen, afsprakenen vette roddels. Ik ervaar onpersoonlijke auto-DM als spam.

    Als ik een account wel wil volgen maar geen DM wil volg ik het account via een list, dan kunnen ze niet DM’en 🙂


    11 oktober 2010 om 12:56
    Leon Keemer

    Wat mij betreft ook een no go. Opvallend vind ik wel dat met name Amerikanen er veel gebruik van maken. Bij veel Amerikanen die ik met Lifebrander volg kreeg ik een DM die gebruikt werd als een extra aanvulling op hun bio. Bij Nederlandse twitteraars kreeg ik vrijwel geen één. Zou het een ‘cultuurdingetje’ kunnen zijn?


    11 oktober 2010 om 12:58
    André Scholten

    Absoluut no-go, het is zo onpersoonlijk. Zo, ongemeend en onpersoonlijk, en dan bedoeld als ‘warm’ welkom…


    11 oktober 2010 om 13:07
    jeroenmirck

    Het tragische is dat ik automatische DM’s vooral van zelfbenoemde ‘social media experts’ krijg. Die adviseren hun klanten dus waarschijnlijk om dit vooral wél te doen…


    11 oktober 2010 om 13:26
    fatimadevos

    @ Slijterijmeisje Goeie tip, volgen via list en dan geen last van DM’s. Bij sommige accounts kan dat idd heel handig zijn.

    @ Leon Keemer Mijn ervaring is redelijk 50/50. Ik vind het wél een typische Amerikaanse manier. Die zijn – even generaliserend gezegd – altijd een beetje “in your face”..


    11 oktober 2010 om 13:27
    Peter Ros

    Een Absolute NOGO. Helaas vergeten mensen nog weleens dat het niet voor niets “Social” Media is. Een van te voren gedefinieerd berichtje is weinig persoonlijk en daardoor weinig sociaal. Bovendien bekruipt mij bij de DM’s met allerlei voor mij (nog niet) relevante informatie toch het gevoel dat diegene mij zijn overige account en informatie wil verkopen.


    11 oktober 2010 om 13:34
    Martijn ten Caat

    Ik heb liever dat mensen helemaal niets zeggen als ik ze volg dan auto DM`s sturen.


    11 oktober 2010 om 13:37
    Mark de Bruin

    Leuk dat je mijn discussie live hebt gezet, je bent mij net voor 😉

    Ik vind dat jullie erg primair reageren. Veel van jullie zijn volger van verschillende van m’n accounts waar ik tot bovenstaand genoemde discussie inderdaad via SocialOomph automatische welkomst DMs verstuurde als servicebericht. En als ik in m’n followerslijsten kijk dan zie ik een aantal van jullie nog steeds staan dus zo no go is het dus niet altijd 😉

    Ook merk ik weinig verschil in de aanwas van aantal nieuwe followers nadat ik alle welkomstboodschappen heb uitgeschakeld. Wel mis ik nu “conversie” naar andere kanalen.

    Ik denk dat de conclusie op je vraag niet simpel te vangen is in goed/fout. Het antwoord is (net als op de vraag #wietrektdekar): het hangt er vanaf.


    11 oktober 2010 om 17:29
    Mark de Bruin

    Leuk dat je mijn discussie live hebt gezet, je bent mij net voor 😉

    Ik vind dat jullie erg primair reageren. Veel van jullie zijn volger van verschillende van m’n accounts waar ik tot bovenstaand genoemde discussie inderdaad via SocialOomph automatische welkomst DMs verstuurde als servicebericht. En als ik in m’n followerslijsten kijk dan zie ik een aantal van jullie nog steeds staan dus zo no go is het dus niet altijd 😉

    Ook merk ik weinig verschil in de aanwas van aantal nieuwe followers nadat ik alle welkomstboodschappen heb uitgeschakeld. Wel mis ik nu “conversie” naar andere kanalen.

    Ik denk dat de conclusie op je vraag niet simpel te vangen is in goed/fout. Het antwoord is (net als op de vraag #wietrektdekar): het hangt er vanaf.


    11 oktober 2010 om 17:29
    fatimadevos

    @ mark Voor mij is een auto-dm niet per se een reden tot ontvolging. Daar is meer voor nodig. Dat geldt ongetwijfeld voor meer van de commenters. Dan is er wellicht ook nog verschil tussen een account van iemand die je wellicht irl “kent” zoals dat bij jou zou kunnen zijn en een USA account.Zo’n laatste “anoniem” acount ontvolg je makkelijker.

    Dat je weinig verschil merkt, komt denk ik omdat alleen het uitschakelen van je autodm niet voldoende is om volgers te genereren. Het gaat toch ook om de content? Die conversie naar andere kanalen kun je juist mooi via je tweets opbouwen. Mijn conclusie op deze vraag blijft een simpele “fout”, precies om de redenen, die ik in mijn stukje al heb neergezet. Ik kan me geen situatie bedenken, waarin het wèl een go zou zijn. Jij wel, dus?


    11 oktober 2010 om 17:51
    Sebas

    No go!!


    11 oktober 2010 om 19:59
    Ralph

    Ik maakte zelf ook altijd gebruik van Socialoomph om een direct message te sturen en die aan mijn linkedin was gekoppeld. Onder het ” zo maken we de wereld nog kleiner” idee.

    Dit werkte prima moet ik zeggen en gebruikte het ook veel om veel mensen te vermijden. (mensen uit India, Amerika als ik in het Nederlands twitter heb ik niet zo veel mee..)

    Ook het gebruik voor keywoorden werkt prima via Socialoomp.com maargoed..

    Inmiddels de DM uitgeschakeld en ben benieuwd… @ralphkooi is de naam, aangenaam 🙂


    11 oktober 2010 om 21:09
    Marco

    Heb niet zo’n moeite met automatische DM’s. Juist als deze DM’s mijn nieuwsgierigheid weet te wekken, werkt het voor mij positief.


    12 oktober 2010 om 05:16
    boezeman

    Absolute no go! Iemand die dat doet daalt enorm in mijn achting. Ouderwetse pushmarketingtruc wat mij betreft. Als je echt iets zinnigs te zeggen hebt, blijkt dat wel uit je tweets, inderdaad aangevuld met andere accounts en/of URL’s in je bio.


    12 oktober 2010 om 07:07
    Koopman

    Absolute GO!

    Ben het helemaal eens dat je als bedrijf minder authentiek bent, maar laten we eerlijk zijn, als bedrijf zoek je toch altijd de klant op om er uiteindelijk handel uit te halen? De hele essentie van marketing moet toch uiteindelijk zijn dat iedereen van jouw geweldige product gebruik kan maken? Weet niet in welke branche iedereen werkt maar puur een florerend bedrijf opbouwen op basis van mond tot mond reclame is vrij uitdagend.

    Ben het dan ook met Marco eens dat er soms best interessante zaken in automatische DM’s staat. Heb zelf de eer gehad om voor verschillende bedrijven twitter te mogen inzetten en kan uit eigen ervaring vertellen dat deze tweets commercieel erg interessant zijn.

    Timo heeft ook overigens ook helemaal gelijk, het is ouderwetse push-marketing, maar er is een reden dat deze vorm van marketing ook met de komst van het internet nog lang niet verdwenen is…


    12 oktober 2010 om 07:20
    Ralph Kooi

    Nu hebben 2 mensen mij toegevoegd op Twitter waaronder Fatima. Ik netjes een @mention geschreven , persoonlijk en wel. En de reactie moet nog komen denk ik…. m.a.w. verschil in DM is dat er in ieder geval een reactie krijgt. 🙂


    13 oktober 2010 om 03:55
    fatimadevos

    @ Ralph Uiteraard komt de reactie nog. Dit soort mentions antwoord ik meestal wel. Maar ben gisteren heel weinig op Twitter geweest. Ja. Zelfs IK heb dat soort dagen 😉


    13 oktober 2010 om 04:03
    Erik van Ginkel

    Zeker een NO-GO! Dit heeft niks met ‘sociaal’ te maken, je verdiepen in iemand, je interesse tonen. Dit is puur zenden, deze mensen adviseer ik een bezoekje aan Beter Horen in Doesburg. Neemt een terechte nummer 2 plek in bij ‘De tien grootste irritaties op Twitter’ van @jwalphenaar


    13 oktober 2010 om 06:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!