ReclameReview: Cordaid Memisa
Aanstaande moeder Geno laat een boodschap achter aan haar ongeboren kind. Omdat zij in Bangladesh woont, is de kans immers levensgroot dat zij haar bevalling niet overleeft. Als ambassadeur van Cordaid Memisa vraagt Leontine Borsato on- en offline aandacht voor het feit dat er élke minuut ergens ter wereld een vrouw sterft aan de gevolgen van haar zwangerschap of bevalling. Om dat sterftecijfer terug te dringen, zijn heel veel nieuwe donateurs nodig. Goede doelen en het appeleren aan emotie horen bij elkaar. De manier waarop dat gebeurt is echter verschillend. Er is een groot verschil tussen het daadwerkelijk laten zien van ellende en de doelgroep zelf laten nadenken over de situatie van degene die geholpen moet worden. Cordaid Memisa pakt het met deze campagne in twee stappen aan.
Credits:
Bureau: NO TOMATO
Account: Anouk Benner
Creatie: Jacqueline Bastiaansen, Sven-Erik Kruijff
Klant: Vivian Haas, Henriëtte Verbeem
Regie: Eelko Ferwerda
Productie: Radio 10 Gold, Revolver Media
Online: LUKKIEN
De doelstelling:
Nieuwe donateurs werven en naamsbekendheid verhogen.
De uitwerking:
Aanstaande moeder Geno laat een boodschap achter aan haar ongeboren kind. Omdat zij in Bangladesh woont, is de kans immers levensgroot dat zij haar bevalling niet overleeft. Als ambassadeur van Cordaid Memisa vraagt Leontine Borsato on- en offline aandacht voor het feit dat er élke minuut ergens ter wereld een vrouw sterft aan de gevolgen van haar zwangerschap of bevalling. Om dat sterftecijfer terug te dringen, zijn heel veel nieuwe donateurs nodig.
Het oordeel:
Goede doelen en het appeleren aan emoties horen bij elkaar. De manier waarop dat gebeurt is echter verschillend. Er is een groot verschil tussen het daadwerkelijk laten zien van ellende en de doelgroep zelf laten nadenken over de situatie van degene die geholpen moet worden. Cordaid Memisa pakt het met deze campagne in twee stappen aan. Eerst zien we een oproep van een aanstaande moeder. Op zich niet hartverscheurend, maar de implicaties zijn wel heftig. Daarna komt Leontine Borsato in beeld, die vertelt over de noodzaak om vrouwen als Geno te helpen. Pas in dit tweede deel van de commercial komen de harde feiten op tafel: elke minuut sterft er een vrouw aan haar zwangerschap of bevalling. Dat is heel veel, realiseer je je dan ineens. En dan krijgt het eerste deel van de commercial ineens een veel zwaardere lading.