Studie bevestigt belang van opinies van anderen: kansen en gevaren
Dit is een opvolgpost naar aanleiding van feedback op één van m’n twee posts op MF gisteren. Het belang dat mensen hechten aan de opinies van anderen is bekend. We hechten zelfs veel belang aan de mening van volslagen vreemden de zogeheten “peers”, “influencers” etc. Ook de mening van familieleden, vrienden, zakelijke contacten is natuurlijk belangrijk. Het is een normaal menselijk psychologisch fenomeen dat echter steeds meer op de voorgrond treedt en zelfs groeit in social media tijden. Voor marketeers een enorme opportuniteit en de reden waarom ze massaal vissen naar beïnvloeders, word-of-mouth, reviews etc.
Harris Interactive vond in een recente studie dat 60% van de respondenten “de opinies die anderen delen op sociale media waardevol vinden”, slechts 25% vond dat niet. Het is opmerkelijk dat mensen (in casu de bevraagde Amerikaanse consumenten) doorgaans ook liever naar de meningen van anderen luisteren dan hun eigen opinies te geven: 53% antwoordde hier bevestigend op, slechts 31% van de respondenten was hier niet meer akkoord.
De subjectiviteit van meningen versus de gepercipieerde objectiviteit
Er is een duidelijk onevenwicht tussen mensen die opinies hebben en delen en anderzijds en mensen die ze raadplegen anderzijds. Aangezien de meningen van anderen (customer reviews, posts van zogeheten “thought leaders, etc.) zo belangrijk is in de eigen opinievorming, ook in het kader van commerciële beslissingen, ontstaat hiermee dus een opportuniteit voor merken om volop aan influencer marketing te doen.
Maar er schuilen ook enorme gevaren in. Een opinie is per definitie zeer subjectief. Zelfs als ze van zogeheten “influencers” komt. Iemand wordt immers aanzien als een betrouwbare bron in functie van verschillende elementen: het feit dat hij of zijn z’n opinie verkondigt, de gepercipieerde waarde van die opinie maar ook de “exposure” die de bewuste persoon krijgt. Er zijn heel wat opinieleiders, in de marketingsector bijvoorbeeld, die op handen worden gedragen terwijl ze soms nonsens verkondigen. In mijn opinie. Subjectief dus.
Exporteer dit gerust naar andere sectoren, zoals de medische. “Aangezien een studie door professor X van universiteit Y heeft aangetoond dat er een verband is tussen A en B, moeten we nu massaal geneesmiddel C kopen”. De autoriteiten hebben het immers gezegd en de media hebben het overgenomen. Dat de studie of de afdeling van professor X gefinancierd wordt door de fabrikant van geneesmiddel C of dat professor X wel eens zou kunnen verkeerde conclusies trekken, vergeten we gemakshalve.
Vinden we de mening van anderen belangrijker dan onze eigen mening?
Het feit dat consumenten zo door anderen beïnvloed worden, is een gevaar en tegelijkertijd waarschijnlijk een uiting van de sociologische vaststelling dat we minder beroep doen op onze eigen opinie dan voorheen. Hoe kan het ook anders in een wereld die bulkt van de informatie en opinies? In de bedrijfswereld zie je trouwens het zelfde: kennis die intern zou kunnen worden opgebouwd door zelf, eventueel in samenwerking met consulenten, de nodige experimenten te doen, bijvoorbeeld op het vlak van marketing, worden liever uitbesteed. Het risico wordt verschoven, net als de verantwoordelijkheid.
Ondertussen viert de influencer marketing hoogtij, net als word-of-mouth marketing. Hoewel er ethische normen bestaan, zijn er geen echt afdwingbare regels en steeds meer bedrijven specialiseren zich in het identificeren en engageren van de opiniemakers. Op zich is daar niets mis mee. De vraag is welke tactieken bedrijven gebruiken om al die influencers en opiniemakers in te zetten voor hun marketingdoeleinden, wetende welke enorme invloed opinies hebben…
Tip voor bedrijven: hoe verleidelijk ook, speel het spel eerlijk. Want vroeg of laat spreek je toch iemand aan die van openheid houdt en dan krijg je je dubieuze influencer-pogingen keihard in je gezicht terug. Tip voor consumenten: denk zelf ook, niet alles wat je leest is “waar”, je ziet niet eens het stukje van de influencer marketing ijsberg dat boven water uitsteekt.
Meer data uit de studie van Harris Interactive, die trouwens vooral gaat over de – wat trieste – vaststelling dat mensen zich dankzij social media meer verbonden voelen maar steeds minder face-to-face contacten hebben vind je hier.
Vrij vertaald naar deze Engelstalige post van gisteren.
@stenkate Het is opmerkelijk in die zin dat het inzake marketing tot een discrepantie leidt waarbij er een nieuwe “kaste” onstaat van zogezegde influencers. Deze post gaat trouwens verder dat dit onderzoek maar is voor mij een bevestiging van wat ik al langer merk. De oorspronkelijke post was trouwens veel langer en cynischer maar ik weet niet of de MF-lezer klaar is voor het soort cynisme dat ik nogal eens durf tentoon spreiden in de VS (met alle gevolgen vandien natuurlijk). De studie is een kapstok om dat daar aan op te hangen: er is te veel te doen over influence en opinie en er wordt in marketing misbruik van gemaakt. De impact van een opinie is inderdaad een normaal fenomeen maar hoe het vandaag evolueert in social media is niet meer normaal (er zijn toestanden die het “publiek” niet ziet maar die schrijvennd zijn).
Als je meer wilt weten over de verschillende sociale online invloeden en de essentie van online invloed kan ik daarover wat bestaand wetenschappelijk onderzoek sturen uit de VS. Het is een complex geheel van psychologie, perceptie, waarde, manipulatie en sociologische factoren. Zal ze eens samenvatten en dan verduidelijken wat ik bedoel met deze post, die echt wel bedoeld is voor marketers en bedrijven om na te denken over influencer marketing. Wat betreft de sociologisch vaststelling dat we minder zelf denken: niet kort door de bocht. Lees ondermeer het werk van Frank Furedi.
@conversionation Bedankt voor je reactie: zet deze post ook gelijk wat meer in perspectief. Overigens ben ik het volkomen met het ‘cynisme’ eens dat men te snel opinies overneemt, daarom doe ik daar dan ook zelf wetenschappelijk onderzoek naar (en weet ik dat het een complex geheel is).
Toch blijf ik er bij dat de stelling ‘When using social media, I prefer to listen to others share their opinions rather than give my own.’ eigenlijk geen juiste is om het verschil tussen het overnemen van opinies enerzijds, en het delen van eigen opinie anderzijds goed te onderbouwen: die twee concepten hebben immers ook een veel complexere achtergrond. Er zijn bijvoorbeeld genoeg studies te vinden waar het delen binnen ‘virtual communities of practice’ onderzocht wordt, en alleen daaral spelen de nodige factoren. Hetzelfde geldt voor invloed: de ene invloed is de andere niet in termen van impact, duur en context.
Kortom: ik deel je mening, kijk met een beetje scheef oog naar dit onderzoek en zie je volgende posts graag tegemoet.
@stenkate Agree. Onderzoeken worden trouwens best altijd een beetje met een scheef oog bekeken, ervaring van een oude rat 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!