Hyves overgenomen: TMG gelooft in local heroes
“Een belangrijke stap in de toekomst van de organisatie.” Marc de Vries, CEO van Hyves, trapte om 11.00 vanmorgen de persbijeenkomst op het Hyves hoofdkantoor in Amsterdam af. Onderwerp: de verkoop van Hyves aan TMG, waarbij die laatste 100 procent van de aandelen van Hyves in handen heeft gekregen. Een persconferentie over de aandelen, de samenwerkingsvorm, sales, Hyves Mobile, concrete quik wins en slagvaardige slagschepen. UPDATE: Nu met integrale video:
Persconferentie Hyves – verkoop aan TMG (1-11-2010) from OKGO. on Vimeo
.
Ondanks het geweld op internationaal terrein heeft Hyves mooie stappen kunnen maken in de lokale Nederlandse markt, vond De Vries. “We zijn heel blij dat we per vandaag onderdeel zijn van het grootste crossmediale uitgeefplatform van Nederland, Telegraaf Media Groep.” Patrick Worley is COO van TMG en souffleerde De Vries tijdens de persconferentie:
“Wij zien dit als een hele grote stap in het verwezenlijken van onze internetambities. We hebben al wat bewegingen gedaan, maar dit is de eerste grote stap in Nederland op het gebied van social media. Het past goed binnen de verzameling bedrijven bij TMG. Denk daarbij aan Habbo.nl, Relatieplanet. We geloven in deze verzameling waarin iedereen zijn eigen identiteit kan behouden. Ieder onderdeel binnen Telegraaf Media Groep bedient een eigen segment. We geloven in ilocal heroes. We zijn ervan overtuigd dat we met de creativiteit en de passie de opgebouwde positie kunnen verdedigen en uitbouwen.” .
Samenwerking vorm
Hyves wordt een zelfstandige onderneming binnen TMG, benadrukt Morley. De gebruikers gaan daar niet veel van merken. Of er ook een nieuwsportal komt op de Hyvespagina? “Niet ondenkbaar,” zegt Morley. Maar de onafhankelijkheid moet behouden blijven. “GeenStijl luistert ook niet naar ons als we ze vragen iets te schrijven.” Update: Dat blijkt.
Sales
Blijft Hyves een eigen salesafdeling houden, wil @johanvoets weten. Morley: “In eerste instantie verandert er niets. Ik hou zelf heel erg van onafhankelijkheid, dat iedereen zijn eigen ding kan doen.” Wat is de directe invloed van mijn gegevens op Hyves? Morley: “Relatieplanet en Habbo zijn marktleider en succesvol omdat ze erg verstandig omgaan met de gevoeligheid van gegevens. Gebruikers ervaren dat als plezierig.”
Telegraaf
Wat gaat de Telegraaf lezer merken? Morley: “Er zijn miljoenen hyvers die ons laten weten wat er in Nederland gebeurt. Hopelijk kunnen we daardoor bij Telegraaf beter inspelen op wat er leeft. We zien een hele goede bron van nieuwsgaring: we verzamelen intelligentie van alle hyvers.”
Hyves Mobile
De Vries haakt tijdens de persconferentie in op de lancering van Hyves Mobile. In de zaal was de vraag waarom TMG niet wachtte tot de mobiele plannen van Hyves uitgekristalliseerd zouden zijn, daar hebben Van den Ende en Deitmers in geïnvesteerd. De Vries: “Onze expertise ligt niet in het betaalverkeer, onze expertise zit hem in het aanbrengen van een sociale laag. Wij leggen de koppelingen.” Telegraaf en mobiel betalen? Morley: “De innovaties die gedaan worden bij Hyves zijn heel interessant voor onze bredere ambities. We zien mobiel betalen als een groeimarkt. Hyves kan zich distantiëren van de concurrentie.”
Innovatie
Er zijn een paar voorbeelden van overnames die niet zo succesvol zijn, waaronder SugaBabes. De Vries: “We blijven zelfstandig, en we blijven hier zitten. Ik heb er alle vertrouwen in dat we succesvol blijven.” Morley: “De krachten en competenties van deze onderneming is dat het lichtvoetig is in het landschap. Hyves moet snel kunnen inspelen op veranderingen. Daar hoort een zekere vrijheid bij. Dat moet natuurlijk niet te gek worden.”
Voor ons is de olifant Facebook minder groot dan voor mensen buiten dit kantoor, bezweert De Vries. Een paar jaar geleden heeft Hyves de keuze gemaakt om niet internationaal te gaan. “Dat geloofden we toen, en nu zien we dat het realiteit wordt. In ieder land is ruimte voor een lokale speler. We kiezen voor persoonlijke aandacht en voor lokale relevantie. Dat is tot op de dag van vandaag succesvol. We hebben het succesvolste jaar achter de rug, financieel gezien. Zoals we gekscherend een aantal jaren geleden zieden: ‘In Nederland is ruimte voor Facebook naast Hyves’.”
Morley: “In het begin was er een tv-zender, nu is er veel meer keuze. Wij zien een fantastisch opgebouwde positie. Het uitgangspunt van Hyves, gericht op lokaal, is goed.” Waren er ook andere partijen geïnteresseerd in de aankoop van Hyves, met welke bedrijven zijn er allemaal gesprekken gevoerd? De Vries: “Hyves is een succesvol, snel groeiend Nederlands internetbedrijf. We hebben de afgelopen jaren continu gesprekken gehad. ” Waarom dan nu TMG? De Vries: “We kenden elkaar al wat langer dan gisteren. De afgelopen maanden is de relatie geïntensiveerd.”
Ontkennen
In het FD werd melding gemaakt dat Hyves in de etalage zou staan. Volgens De Vries is er een verschil tussen jezelf in de etalage zetten en de mogelijkheid bespreken tot een verkoop. De Vries: “Ik heb het nooit ontkend. We hebben wel ontkend dat we onszelf in de etalage hebben gezet.”
Aandelen en centjes
De aandelen vallen voor 100 procent toe aan TMG. De andere aandeelhouders, waaronder Van den Ende en Deitmers, hadden een substantieel minderheidsbelang. Dat belang gaat nu ook naar TMG toe. De Vries: “We zijn winstgevend sinds 2006. Daar zijn we oprecht blij mee.”
Concrete quik wins en slagvaardig slagschip
Concrete quik wins ziet De Vries in de marktplaats van Hyves, er kan samengewerkt worden met Speurders.nl. Met de WK-poule, die ze vorig jaar deden samen met TMG, heeft Hyves gezien dat er ook bij TMG snel en slagvaardig geopereerd kan worden. Ook Morley bezweert dat TMG geen traag groot slagschip is met weinig beweging.
Tropisch eiland
Of de oprichters, aandeelhouders en de mensen rondom Hyves die vandaag veel geld hebben verdiend, gaan die op een tropisch eiland zitten? De Vries: “Nee. We blijven gewoon zo doorgaan. Daar hadden we gisteren zin in, en vandaag nog steeds.”
Het is een beetje pijnlijk dat iedereen en z’n grootmoeder snapt dat Hyves een zinkend schip is, dan wel uit het water wordt geblazen door Facebook. Toch pissen ze bij TMG vrolijk weer een paar miljoen weg voor een onderneming zonder enige potentie. Heerlijke knulligheid. Jongens, proost!
Is dit dan het officiele startschot voor de uitschrijvingsrun? Gezien de reacties overal op het web wel. Wat een miskoop.
@ noel en Estelle: Ik lees weinig onderbouwing in jullie comments. Hoe komt dat? Waar baseren jullie je op?
..Morley en DeVries vertellen elkaar hetzelfde en de rest van Nederland haalt zijn schouders op… of delete zijn hyves-account
100% vd aandelen kopen betekent 100% van de resulaten bepalen en dus zal er ‘in eerste instantie niks veranderen’ en zal er in tweede instantie een heleboel veranderen.
maar ja.. ik heb geen site met 10mio geregistreerde gebruikers dus wat weet ik er eigenlijk van 😉
Even heel iets anders: het artikel zit bomvol met spelfouten en slecht opgebouwde of helemaal niet afgemaakte zinnen.
Verder wens in de TMG veel succes met Hyves. Ikzelf zie voor Hyves wel een plekje in de ‘markt’ – niet iedereen zit te wachten op overstappen naar Facebook.
@ Jorrit: Ja. Het is live meegetypt en live gezet op moment dat persconferentie voorbij was. Heet van de naald, no time to waste. Bomvol valt mij mee. Ik heb al van @jwalphenaar een stuk met correcties doorgekregen, dus die ga ik zo doorvoeren.
@sjongsma: Laatste schatting van actieve twitter-gebruikers is 200.000 in NL dacht ik. Geen goede graadmeter 😉
Ik ben oprecht benieuwd war hyves naartoe gaat. Ik ben hyves de afgelopen maanden weer intensiever gaan volgen (+1 voor hun marketing) en ik kijk uit naaar de richting die ze ingaan. Juist nu
150 medewerkers las ik ergens. Worden zomaar met gewetensvragen opgezadeld. Kun je voor Hyves blijven werken nu het onderdeel geworden is van De Telegraaf? De Telegraaf was fout in de oorlog en nog steeds heeft die krant een dubieuze reputatie. (NRC herinnerde gisteren bijvoorbeeld aan het wegplukken van portretfoto’s van Hyves-gebruikers die bij het vliegtuigongeluk in Tripoli zijn omgekomen, om deze in de krant af te drukken.) De Telegraaf is verder uitgever van vuilnis als Privé en eigenaar van GeenStijl. Ook geen zaken om trots op te zijn of jezelf mee geasscocieerd te weten. Aan de Telegraaf kleeft hetzelfde vies-rechtse imago als aan de nieuwe regering. Zo’n bedrijf moet gewoon met zijn klauwen van andere bedrijven afblijven.
Als werkgever wordt De Telegraaf ook steeds minder fris. Topman Ad Swartjes vindt aandeelhouders belangrijker dan het personeel Er wordt dan ook flink bezuinigd daar – inclusief het verlagen van salarissen – om de zakken van aandeelhouders te kunnen vullen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!