MarketingTribune lanceert smartmag stampvol QR-codes

2 november 2010, 09:45

MarketingTribune verschijnt vandaag, dinsdag 2 november, als smartmag. De printeditie van het vakblad is bij wijze van experiment geheel voorzien van Quick Response-codes en is gemaakt om te lezen en te gebruiken met een smartphone ernaast. De redactie heeft bij ieder artikel QR-verwijzingen aangebracht naar online films, geluidsfragmenten, extra informatie, beeld, overzichten die aanvullend werken op de tekst én die goed passen in de interface van een smartphone.

Marketing Tribune 18 Smartmag

MarketingTribune schat dat ruim 80 procent van zijn lezers – marketeers, marketingdienstverleners en ondernemers – over een smartphone beschikt met internet én de mogelijkheid om QR-codes om te zetten in een link naar online. Luuk Ros,hoofdredacteur van MarketingTribune:

‘We vroegen ons af hoe het zou zijn om een smartmagazine te maken. Een link onderaan een artikel in print werkt doorgaans nauwelijks. De lezer moet een draai maken van lekker lezen of bladeren, naar een computerscherm. Met QR-codes werkt dat anders, denken we, omdat een lezer de smartphone altijd bij de hand heeft. Het voegt iets toe aan een magazine en het voegt (weer) een functie toe aan de smartphone.’

Voorlopig is het een eenmalig initiatief, al zal de redactie ook in de toekomst artikelen blijven verrijken met QR-codes die naar online bronnen verwijzen. Zie hier de inhoud van de Smartmag (MarketingTribune 18).

Hoe ziet dat er uit met zo’n barcode scanner?

Gratis het nummer opvragen kan hier (op=op).

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Erik Voogdt

    Goed nieuws dat er eindelijk vol ingezet gaat worden op QR. Zit er eigenlijk al jaren op te wachten en snap niet dat er al niet veel meer gebruik van gemaakt wordt. Een innovatieve manier om ‘print’ weer nieuw leven in te blazen na de dalende tendens van de afgelopen jaren. Biedt ook zoveel mogelijkheden voor adverteerders! Heb exemplaar besteld en wacht met spanning af op welke manier het ingezet wordt.


    3 november 2010 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!