Nielsen rommelt met cijfers web traffic

12 november 2010, 06:42

Adage kwam de afgelopen dagen met een paar ‘grote’ verhalen over de webonderzoeken van Nielsen. Klinkende koppen als: ‘Nielsen admits undercounting web traffic’ en ‘Nielsen Admits Big Problems With How Its Technology Measures Web’. Met de metingen is het de afgelopen niet best geweest: lange webadressen van met name social networks werden in de metingen niet meegenomen: de tijd die mensen online besteedden was 22 procent méér dan Nielsen rapporteerde. Het onderzoeksbedrijf, niet de minst betrouwbare in de branche, ging diep door het stof met een brief naar haar klanten (en eigenlijk naar de wereld):

Achtergrond

AdAge schrijft, heel compact over de achtergrond van dit nieuws:

“Media owners have long complained that data from their internal logs was often leagues different than the data they got from Nielsen, and to a lesser extent, Comscore. That discrepancy is usually blamed on the fact that publishers pull audience data from their logs, while Nielsen and Comscore use panels and, more recently, a hybrid panel-census approach.”

Lange url’s

De afwijking raakt de producten Nielsen’s NetView service, maar ook VideoCensus, MegaView Retail, MegaView Search, AdRelevance, WebRF en custom onderzoek. Bij url’s langer dan 2000 karakters ging het mis: volledige sessies werden genegeerd. Ook websessies in de browser van Google, Chrome, werden volledig overgeslagen. AdAge:

“But the even bigger problem is with the meters themselves. Nielsen depends on a panel of more than 200,000 people who voluntarily install a small bit of software, called a “PC meter,” on their computers, which sends activity back to Nielsen. But those meters can crash without the knowledge of the user and stop recording data until the user restarts his computer, an increasingly infrequent occurrence.”

Oplossing?

Nielsen heeft toegezegd over twee weken klanten een update te geven over de genomen oplossingen. Het onderzoeksbedrijf bezweert dat het probleem pas 3 maanden speelt. In het artikel op AdAge wordt dat betwijfeld door het hoofd research van WPP, Lyle Schwartz, die claimt dat de problemen al in het eerste kwartaal van dit jaar zijn begonnen.

Waarom we dit herkauwen op Marketingfacts? Omdat Nielsen een van de meest gerenommeerde onderzoekspartijen is in de online branche en omdat de afwijking ditmaal (waar onderzocht wordt, worden fouten gemaakt) toch wel tamelijk hoog is. Het deed me ook denken aan dit artikel: “Whitepaper Meetverschillen (WAA): Appels en peren?”.

Tip via @evr.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!