Showdown: Microsoft Kinect vs. Playstation Move
Via VGChartz zijn we deze week aan de eerste verkoopcijfers van de Microsoft Kinect gekomen. Uit deze cijfers blijkt dat vanaf 6 november Kinect Advertures als meest verkochte spel meer dan 475.000 over de toonbank ging. Dit is wel het spel dat standaard met de Kinect wordt meegeleverd. Het eerstvolgende best verkochte spel is Kinect Sports (bijna 143.000) en vervolgens Dance Central (ruim 132.000).
Kinect Week One Sales, America: (VGChartz) Kinect Adventures 479,992 Kinect Sports 142,991 Dance Central 132,554 Kinectimals 98,303 Your Shape: Fitness Evolved 61,338 Fighters Uncaged 31,939 Kinect Joyride 31,854 Sonic Free Riders 18,402 Motion Sports 16,198 Adrenalin Misfits 3,602 Dance Masters 3,459
De populairste games kunnen het best gecategoriseerd worden als sport & beweging (Kinect Sports, Dance Central, Fitness Evolved). Gezien de aard van de Kinect was dit te verwachten. Verder staan er in het lijstje nog een aantal racegames.
Microsoft Kinect vs. Sony Playstation Move
Interessant is het om deze cijfers te leggen naar de verkoopcijfers van de grote concurrent van dit moment, de Playstation Move. Van de Playstation Move zijn er in de eerste week 200.000 verscheept (Sony zelf houdt het op 1 miljoen, maar zij telt elk hardware onderdeel apart).Zo lijkt de Kinect het in de eerste week dus een stuk beter te doen, met 479.992 verkochte eenheden.
Het lijkt er dus op dat de enorme marketing investering van Microsoft zich uitbetaald. Microsoft geeft een slordige half miljard uit aan de promotie van het apparaat. Daarvoor staat de Kinect op onder andere 400 miljoen blikjes Pepsi en op 60 miljoen verpakkingen van Kellogg’s. Daarnaast heeft het betaald voor homepage-takeovers op YouTube en wordt er lekker gepusht via Nickelodeon en Disney XD. Ook wordt er reclame gemaakt tijdens de TV programma’s “Glee” en “Dancing With The Stars”.
Positionering & promotie
Ik vind de Kinect echt een gaaf apparaat. Gamen zonder controller, voice control. Ik krijg als nuchtere Hollander wel een beetje jeuk van de overdreven blije en de op het gezin (lees vrouwen en kinderen) gerichte promotiefilmpjes. Maar dat is de positionering die Microsoft heeft bepaald voor dit product. Het is in de filmpjes daarnaast duidelijk dat Microsoft zich in het bijzonder richt op dansen, iets wat zich natuurlijk erg leent voor de Kinect. Tevens is dit te zien in de commercials tijdens “Dancing With The Stars” en de ietswat genante product placement in de Hollandsche uitvoering van “So You Think You Can Dance”.
De Playstation Move ziet er veel suffer uit, maar positioneert zich juist stoerder en richt zich meer op de gamers (lees jongens & mannen). In de promotiefilmpjes zie je dan ook geen kinderen die diertjes aaien en dansen, maar vechtgames, shooters en sportgames. Wel houdt ook Sony meer dan voorheen de deur open naar het gamende gezin. De cijfers moeten met een tikkeltje zout worden genomen, omdat de bron van VGChartz niet bekend is.
We hebben hier op Marketingfacts al eerder over de Kinect geschreven. Mooi voorbeeld hoe dat ding nu in het écht werkt kun je in onderstaande video zien, die gemaakt is met @guidoz tijdens Picnic2010:
Ben het helemaal met je eens @danny over de jeukende promofilmpjes. Heeft Microsoft een keer iets echt heel cools, weten ze het weer te verpesten met een zaadreclame ;-).
Enfin: de Kinect komt morgen. Joy!
Vandaag: Microsoft has just announced it has sold more than 1 million units of Kinect for Xbox 360 worldwide in the first 10 days after the product’s launch.