Nieuws van Webanalisten (98): Conversie optimalisatie en het self-fulfilling prophecy gevaar

16 november 2010, 09:00

Veel bedrijven zijn op dit moment bezig met conversie optimalisatie. Vaak levert dit extra verkoop op of een betere gebruikerservaring. Helaas zijn er ook gevaren. Deze week verscheen er een artikel waarin het self-fulfilling prophecy gevaar, het gevaar dat je website nog maar voor één doelgroep geoptimaliseerd wordt, uitgelegd wordt. Een serieus probleem om rekening mee te houden tijdens het inrichten van experimenten. Deze experimenten hebben niet alleen impact op de bezoeker, maar ook op de interne organisatie. Hoe je de interne organisatie beter kunt informeren lees je in een ander artikel dat deze week verscheen.

Conversie optimalisatie: Self-fulfilling prophecy gevaar!

A self-fulfilling prophecy is a prediction that directly or indirectly causes itself to become true, by the very terms of the prophecy itself, due to positive feedback between belief and behavior.

Dit is wat Wikipedia aangeeft voor de zelfbevestigende voorspelling, de Self-fulfilling prophecy. In het dagelijkse werk van conversie optimalisatie van de online presence ligt dit gevaar op de loer. Ton bedoelt dan niet zozeer de menselijke drang om in de analyse van conversie test resultaten te zoeken naar het antwoord dat je vooraf had verwacht, maar het feit dat je test met een niet ideale samenstelling van de testpopulatie.

Waar ligt het gevaar? De kans bestaat dat je je site slechts voor één doelgroep aan het optimaliseren bent, zonder dat je dit zelf doorhebt. Ton Wesseling laat zien hoe dit komt en geeft tips om dit te voorkomen.

Experimenteren vereist dat je gaat informeren, maar hoe?

Experimenteren is leuk, leerzaam en levert vaak ook nog eens extra omzet en/of een betere gebruikerservaring op. Er is alleen ook een keerzijde die vaak nog onderbelicht blijft: het effect van het experiment op de rest van de organisatie en – niet te vergeten – de klant / bezoeker op je site.

Het effect is niet zo groot wanneer je weinig experimenteert of hele kleine wijzigingen op de site aanbrengt (maar dat is logisch). In eerste instantie is er dan ook niet de noodzaak om veel te communiceren over je experimenten. Sterker nog: het is ook wel leuk om met iets te experimenteren waarvan niemand op de hoogte is. Ik zie direct een professor in een witte jas voor me die in een kelder van een kasteel met allemaal buisjes en pruttelpotjes proefjes aan het doen is. Niemand weet wat hij doet, sterker nog, de meeste mensen weten niet eens dat hij daar aan het experimenteren is.

Het feit dat er niet gecommuniceerd wordt kan tot problemen leiden. Lees tot welke problemen het kan leiden en hoe je deze problemen voor kan zijn.

Regelmatig geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze regelmatige samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Edwin Waelbers

    Ik meen dat het toch verstandiger is om het aantal gebruikersprofielen te beperken tot 3 maximum 4, en er één als belangrijkste aan te duiden.

    De website wordt dan het meest geoptimaliseerd voor het belangrijkste profiel. Sommige schermen worden meer gebruikt door de minder belangrijke profielen, en die schermen optimaliseer je dan voor dat respectievelijke profiel.

    Bij schermen die gedeeld worden, kan je gaan kijken of er weinig of geen negatieve usability impact is voor het belangrijkste profiel. Zo niet: implementeer het usability item waar vooral het secundaire of tertiaire profiel het meeste voordeel bij heeft.

    Een Alan Cooper of Deborah Mayhew passen dit principe al 20 jaar toe en met succes.

    Doe je dit niet, dan tracht je een ontwerp te maken voor iedereen en dat gaat gewoon niet. Uiteindelijk kost dit je conversie in de finale test: het op de markt smijten van je website.


    16 november 2010 om 14:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!