#SocialeMediaRecap 15: Facebook cijfers november 2010, Path en LinkedIn wordt Nederlandstalig

29 november 2010, 06:36

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (door Gert Jan Bos) en @SocialeMediaNL (door Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de 15e editie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons highlights van de afgelopen 2 weken uit de pers die nog niet eerder op Marketingfacts verschenen. De highlights van deze editie:

  • Mogelijke doorstart Google Wave
  • Driekwart marketeers investeert in 2011 meer in Social Media
  • Hoe merken 24/7 sociale media kunnen gebruiken
  • Facebook cijfers november 2010
  • Path is geen sociaal netwerk
  • LinkedIn wordt Nederlandstalig
  • Een echt Face-boek
  • Wat laat jij na op internet?
  • Een sociale netwerk leven
  • Social Shopping in de maak

Mogelijke doorstart Google Wave

Via NU.nl lezen we dat er bronnen zijn die beweren dat er mogelijk toch een doorstart komt van het in augustus ter ziele gegane Google Wave. Of de recente ontwikkelingen bij Facebook Mail er mee te maken hebben weten we niet. Nu.nl meldt: “Dat blijkt uit een voorstel aan de Apache Software Foundation (ASF), een organisatie die zich bezighoudt met het maken van software. In het nieuwe voorstel wordt geopperd de code van Wave over te dragen aan ASF. Op deze manier moet Wave een project worden waar ontwikkelaars weer mee aan de slag gaan. Het is voor ASF wel een risico om verder te gaan met Wave omdat Google met het project stopte wegens het gebrek aan interesse van het publiek.”

Driekwart marketeers investeert in 2011 meer in Social media

Dutchcowboys heeft het onderzoek van Lewis PR gepubliceerd waaruit blijkt dat 78% van de marketeers in 2011 in sociale media gaat investeren. Ze schrijven: “69% gaat meer geld uitgeven aan Linkedin en aan Twitter, 43% wil de aanwezigheid op YouTube vergroten en 40% ziet brood in de toenemende populariteit van Facebook in Nederland. Over Hyves zijn de meningen verdeeld: 16% gaat er meer in investeren, 13% evenveel, maar ook 13% minder. Een indrukwekkende 88% geeft aan als belangrijkste doelstelling bij social media ‘interactie met de doelgroep’ voor ogen te hebben, gevolgd door algemene branding/naamsbekendheid (81%). Voor de helft van de respondenten is lead generatie een belangrijk motief om te investeren in social media.”

Hoe merken 24/7 sociale media kunnen gebruiken

Ingmar de Lange blogt op Frislicht over de houdbaarheid van het gebruik van sociale media. Hij merkt op “De campagnes zijn een beetje als mopjes, ze zijn leuk en makkelijk door te vertellen. Maar ze hebben een korte houdbaarheid. Een mop hoef je niet meerdere keren te horen. Daardoor moet er keer op keer iets nieuws verzonnen worden. Dat is best vreemd, want mensen zijn structureel, dus 24/7, met sociale media bezig. En hun gedrag verandert niet niet continu, ze gebruiken de sociale media meestal op dezelfde manier. Iets goeds is dus redelijk blijvend.” Hij heeft samen met Judith Hordijk en Wilco Kaasenbrood van Hyves een model ontwikkeld dat hierop in gaat. Het zet uiteen hoe merken 24/7 gebruik kunnen maken van sociale technieken.

Facebook cijfers november 2010

De tweets met nieuwsfeiten rondom Facebook vlogen je de afgelopen om de de oren. Opening van een kantoor in Nederland, patent op het woord face, Facebook Mail, Facebook Places, Facebook schoenen, en ga zo maar door. Facebakers.com houdt de laatste cijfers van Facebook bij. Ook voor Nederland. De teller staat momenteel op 3,35 miljoen en de groei gaat maar door. Benieuwd naar alle cijfers?

Path is geen sociaal netwerk

NRC Next meldt dat “Path geen sociaal netwerk is (zoals Facebook, Twitter en Hyves), maar een ‘persoonlijk netwerk’. Omdat dit het eerste sociale platform is dat een limiet stelt aan het aantal vrienden: vijftig. Een goede reden om je buurman of oud-collega niet toe te laten ‘omdat je lijstje helaas al vol is’. Volgens bedenkers Dave Morin (ex-Facebook bestuurder) en Napster-oprichter Shawn Fanning is het geen vervanger van sociale netwerken, maar een aanvulling daarop. Het heeft wel, net als bestaande netwerken, een like-knop en de mogelijkheid om op elkaars foto’s te reageren. En je kunt zien wie van je vrienden je foto’s hebben bekeken.”

LinkedIn wordt Nederlandstalig

Op de site van solliciteren via LinkedIn is te lezen dat de keuze in welke taal je profiel op dit netwerk aanmaakt makkelijker zal worden. Vanaf het eerste kwartaal 2011 zal Nederlands volledig ondersteund worden in de LinkedIn interface. Na de officiële opening van het kantoor van LinkedIn in Nederland in januari 2010 was het logisch dat men dit zou gaan doen. Een goede reactie hierop staat ook op de site:“Dit zal voor veel werkzoekenden een drempelverlagende maatregel zijn. Hierdoor krijgen ze meer het idee grip te houden op alles wat online wordt geplaatst. Daarnaast wordt het vast sneller begrepen wat de bedoeling is van een LinkedIn profiel.”

Een echt Face-boek

Facebook is nog steeds een hot item op het internet. Zoals hier boven te lezen is wil Facebook zelfs een kantoor in Nederland gaan openen. En omdat Facebook steeds populairder wordt en men meer en meer op Facebook gaat delen, stappen bedrijven daar handig op in. Zo kan je bijvoorbeeld bij Adidas een Facebook schoen bestellen. En is het niet leuk om je Facebook items in een boek offline te kunnen lezen? Dat kan op verschillende manieren. Zo kan je alles wat je hebt gedeeld op Facebook in een persoonlijk boek laten zetten of je laat een boek maken met op elke pagina een Facebook post. Wat te denken van de mogelijkheid om een Facebook poster van al je vrienden te maken.

Wat laat jij na op internet?

De firma ziggur stapt volgens mij in een gat in de markt. Op dit moent delen wij van alles en nog wat op verschillende social netwerk sites, maar wat te doen als je dood bent?. Op de site van Ziggur staat duidelijk omschreven wat de dienst inhoud:“Eén account, waarmee je regelt wat er met alle andere moet gebeuren als je er zelf niet meer bent. Vanuit die gedachte is Ziggur opgezet. Ziggur biedt je de mogelijkheid om voor alle websites waar je een online profiel hebt, vast te leggen wat jij wil dat daarmee gebeurt op het moment dat je komt te overlijden. Dit kun je doen voor alle bekende én onbekende websites en sociale netwerken.”

Een sociale netwerk leven

Dat we veel twitteren in Nederland is inmiddels al bekend, maar hoe zet je dat op de kaart? Op Twittermania is te lezen dat Informaticus Chris McDowall uit Nieuw-Zeeland heeft op een prachtige manier een doorsnee Twitter-dag in beeld heeft gebracht. Gedurende 25 uur verzamelde hij op 18 november 530.000 tweets uit de hele wereld die waren voorzien van locatiegegevens. Waaronder ook Nederland. In de video is heel goed te zien waar aan het begin van de ochtend de eerste tweets worden verzonden. Nederland is een van de plekken op de wereld die fel oplicht. Ook Facebook heeft zijn eigen YouTube video die een periode op dit netwerk laat zien. Het gaat hier echter over een heel leven van Alex Droner.

Social Shopping in de maak

Het online winkelen is door het delen binnen sociale netwerken aan het veranderen. Op readwriteweb zijn de “Top Trends of 2010: Social Shopping” te lezen. De schijver van het item heeft het zelf over “the biggest web technology trends of the year.” Dat we in Nederland ook meer en meer gebruik gaan maken van de sociale netwerken is te lezen op de blog van letsgosocial over de case “Van Gils geïntegreerde Facebook-campagne” En op emerce staat de melding dat Adidas zijn reclamebudget van tv naar internet verschuift. De marketeers van de campagnes zullen het volgende onderzoek op Facebook zeker op prijs stellen:”REPORT: Men And Women Use Facebook Differently

Meer social media nieuws?

Twitter: @SocialeMediaNL en @BeSocialOnline.

LinkedIn: SocialeMediaNL Linkedin groep met 720+ leden.

Facebook: Dutch Facebook groep met 80+ professionals

Mark de Bruin
Online specialist (app & web) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is een senior marketingprofessional met expertises in online marketing, innovatie en apps op basis van inzichten uit de markt en klant onderzoek. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!