Foursquare vs Places en ander incheckgeweld
Location based services, iedereen is inmiddels wel bekend met dit fenomeen. Incheckdiensten waarbij je op basis van je locatie kunt aangeven waar je bent en bijvoorbeeld tips kunt geven en lezen. Dit soort sociale platformen brengt een transformatie teweeg in de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan, de barrière tussen fysiek en virtueel wordt steeds minder zichtbaar. Het doel van deze services is steden inzichtelijk maken en netwerken met vrienden op basis van je locatie. Wat is er nou allemaal mogelijk met deze diensten? Voor de gebruiker, maar ook voor bedrijven, vanuit commercieel oogpunt. De diensten ter discussie zijn de internationale incheck-grootmacht Foursquare en Facebook Places, nog in de kinderschoenen. De laatste dienst is in Nederland nog niet uitgerold, maar wat als…
Natuurlijk kunnen we Gowalla en ons Neerlands Feest.je niet overslaan, die zullen in deze blogpost terloops ook worden behandeld. Andere locatie-diensten, zoals Nulaz, Loopt, Brightkite, MyTown en Yelp worden achterwegen gelaten. Als actief Foursquare gebruiker heb ik ook geëxperimenteerd met Gowalla en Feest.je, toch blijft in mijn beleving Facebook Places eigenlijk de enige echte bedreiging voor Foursquare. Ik kijk uit naar de Nederlandse release!
Drijfveren & lokale relevantie
Location based services zijn bedoeld om in te checken in venues, plaatsen waar je bent. Deze worden zichtbaar wanneer je de applicatie opent. Door in te checken laat je je netwerk weten waar je bent. Niet alleen waar je bent is belangrijk, juist alles wat je na het inchecken doet is veel interessanter. Laat je een comment achter over de venue waar je bent, voeg je een tip of foto toe? Waarom zou je eigenlijk, wat levert dat op? Waarom zou je in hemelsnaam mensen willen laten weten waar je bent? En waarom zit er achter iedere dienst wel een soort loyaliteitsysteem? Bij Foursquare kun je badges halen, bij Gowalla items vinden en pins krijgen, en Feest.je geeft je medailles, waarom!? Vanuit sociaal oogpunt zeer interessant, gebruikers worden op allerlei platformen steeds maar verleid tot meer en meer! Onbewust zijn veel mensen op zoek naar bevestiging van status, die je online identiteit kracht bijzet. Deze drijfveer is reeds bewezen door de statusbalk (percentage compleet profiel) en connections van Linkedin, het aantal followers dat je hebt verworven op Twitter en natuurlijk je vriendenaantal op Hyves en Facebook. Allemaal voorbeelden van criteria die een soort status bevestigen, die de identiteit van de gebruiker mede bepalen. Location based services spelen hier ook op in, en wederom met succes.
Je kan mayorships en koninkrijken winnen, op basis van bezoekfrequentie, wat in ieder geval Foursquare en Feest.je een competitief element geeft. Wat levert dat op? Foursquare checkins zorgen voor meer punten en badges, maar door regelmatig in te checken kom je ook snel langs de ‘specials’ waar ze je maar al te graag op wijzen. De specials (herkenbaar aan SPECIAL NEARBY in feloranje boven een plaats) worden gevoed door lokale ondernemers die hun product/dienst via Foursquare willen promoten. Erg leuk, bij de Selexyz op de Lijnbaan (Rotterdam) krijg je na 10 checkins een gratis bestseller. De Daily Wok op het Schouwburgplein (eveneens Rotterdam) gaat wekelijks wokgerechten weggeven aan mayors en Feest.je heeft in Nederland in ieder geval de leukste deals gesloten om het gebruik te stimuleren.
Facebook gaat daar ook in mee en biedt zelfs deals aan voor bedrijven zonder daar een eigen percentage van af te snoepen, wat concurrent Foursquare wel doet. Facebook deals zijn er in diverse variaties met verschillende beloningen. Individual deals met beloningen voor iedere checkin, loyalty deals als je vaker incheckt of wat koopt, friend deals voor het introduceren van vrienden en bij charity deals doneren bedrijven aan een goed doel voor bijvoorbeeld iedere checkin. De kracht van Facebook Places, en ook direct het verschil met Foursquare en anderen, is dat de gemiddelde Facebook gebruiker een groter netwerk heeft, en de activiteit per user nog steeds stijgt.
Feest.je
Dat Feest.je meer lokale deals met bedrijven in Nederland heeft gesloten ligt natuurlijk aan het Nederlandse karakter van deze dienst. Foursquare timmert ook aan de weg, Gowalla heeft mijns inziens nog niet zo heeft veel commerciële waarde in Nederland. Met Gowalla kun je in de VS al wel op basis van afgeronde ‘trips’ of gesponsorde pins/badges kortingen of extra’s krijgen bij winkeliers of horecagelegenheden.
Extra aandacht binnen dit incheckgeweld heeft de dashboard-knop ‘Feestjes’ bij Feest.je. Wel leuk als extraatje om te zien waar er feestjes om je heen zijn, het leven blijft tenslotte een feest.je. De lokale relevantie is wat mij betreft bij Gowalla wat verder te zoeken. Feest.je heeft verreweg de meeste spots, Foursquare is een goede tweede. In alle drie de applicaties kun je zelf spots en places aanmaken, waar je vervolgens voor wordt beloond. Je wordt er niet direct voor beloond, maar bij het aanmaken van 10 spots krijg je bij Gowalla bijvoorbeeld een leuke pin (created 10 spots!). De bruikbaarheid wat betreft inzichtelijk maken van je omgeving is toch bij Foursquare weer wat beter vind ik. De tips die bij plaatsen worden aangemaakt zijn vaak leuk om even te lezen, soms vertellen ze je direct dat je ergens niet moet zijn (bijvoorbeeld station Hilversum).
Ook het aantal gebruikers wordt anders getoond in de verschillende diensten. Bij Gowalla komt er een vlammetje bij de druk bezochte spots in je buurt, bij Foursquare zie je direct hoeveel gebruikers er zijn ingelogd. Bij Feest.je kun je de populaire plaatsen zien en natuurlijk de feestjes in de buurt met bezoekers hiervan.
Vals spelen & sociale waarde
Aangezien de GPS-functie van menig smartphone niet zo accuraat is als bijvoorbeeld in de landbouw (2 cm. nauwkeurig) is vals spelen en zo badges, punten en specials score makkelijk te hacken. Dit is redelijk eenvoudig. Zo kan ik na nog één keer inchecken bij de Selexyz op de Lijnbaan mijn gratis bestseller ophalen, terwijl ik daar nog nooit echt in de winkel heb ingecheckt. Andere test was puur om te zieken. Onderweg naar Breda kom ik vrijwel iedere ochtend langs het huis van een vriend, diezijn eigen huis in Foursquare heeft aangemaakt. Aangezien hij niet zo’n scherpe inchecker is heb ik met een weekje consistent inchecken het burgemeesterschap van zijn eigen huis afgepakt! Dat leverde natuurlijk leuke discussie op, en daar krijg je dan de onderstaande tips voor terug bij je eigen huis…
Dit gedrag wil Foursquare natuurlijk tegengaan, zij legt sinds vorige week de macht in handen van de ondernemers van venues, die waarschijnlijk wel weten of je rechtmatig hebt ingecheckt. Die ondernemers kunnen de mayor ontmaskeren en van zijn troon stoten om plaats te maken voor de eerlijke bezoeker en Foursquare-gebruiker. De next-in-line neemt dan mogelijk het burgemeesterschap over, of dit wordt vrijgegeven. Dit beleid staat echter in de kinderschoenen en zal op basis van de eerste ervaringen en feedback ongetwijfeld nog getweaked worden, maar de eerste stap is gezet. Waarschijnlijk zullen de nauwkeuriger wordende GPS-functies in smartphones ook bijdragen aan minder zwendel. Op termijn is het niet meer mogelijk buiten een winkel binnen in te checken.
Binnen Facebook Places zal een real-time push notification beschikbaar worden gesteld om direct te zien of je vrienden in de buurt zijn, waardoor je elkaar (bij wijze van spreken) door notificaties tegen het lijf kan lopen. Dat zal dan ook de toegevoegde sociale waarde van Facebook Places moeten worden. Bij Foursquare en de andere diensten is dat als belangrijkste reden voor inchecken gegeven, blijkt uit onderzoek. Voor Facebook is het zeer interessant om nog meer over gebruikers te weten. Naast alle huidige informatie weten ze nu ook waar gebruikers zich bevinden. Dat is de kracht van de locatie-dienst van Facebook m.b.t. commerciële waarde. Facebook weet veel meer over haar gebruikers in vergelijking tot Foursquare, waardoor investeren in advertenties op Facebook slimmer lijkt. De locatiegegevens worden natuurlijk ook nog rondom een plaats opgeslagen, wat deze informatie waardevol maakt voor adverteerders. Door de bundeling van profiel- en locatie-informatie kunnen reclameboodschappen nog specifieker worden getoond. Met de introductie van Places wordt de discussie over privacy weer aangescherpt. Facebook heeft al aanklachten tegen haar privacybeleid. Er zal ongetwijfeld worden aangegeven bij instellingen welke locatie-informatie je wel of juist niet deelt met je netwerk, maar dit zal vast standaard open staan. Toch krijgt het zien van je vrienden in de buurt toegevoegde waarde en zal Facebook, gezien de grootte van het netwerk, deze dienst in hoog tempo uitbreiden en verbeteren.
Conclusie
Het locatie element in social media is wat mij betreft een bewezen meerwaarde. Foursquare is vooruitstrevend bezig wereldwijd, Feest.je doet het in Nederland erg goed. De komst van Facebook Places zal het location based service-landschap waarschijnlijk grondig gaan veranderen, de vraag is alleen hoe! Welke functionaliteit zal Places brengen, en hoe wordt dit door de gebruikers opgepakt. De noodzaak voor ondernemers om in dit soort diensten te investeren moeten nog doordringen, misschien dat Places deze noodzaak duidelijk zal maken. Ik ben van mening dat je in veel gevallen maar beter de eerste kunt zijn, dus wees voorbereid op location based marketing.
Meer prijzen en badges door de lokale middenstand zou in mijn ogen ook een leuke toevoeging zijn. Wat Feest.je al doet in Nederland zal Foursquare ook meer gaan toepassen denk ik. De vraag is wat de deals van Places worden, aangezien Facebook in meerdere opzichten een groot marktaandeel heeft in Nederland.
Leuk om wéér een andere location based servies te zien, met een andere insteek, ik kende Locationary nog niet in ieder geval. We zullen zien welke service dit terrein optimaal benut en de meeste gebruikers wint!
@Laurens – ik ben het niet helemaal eens met je statement “Ik ben van mening dat je in veel gevallen maar beter de eerste kunt zijn, dus wees voorbereid op location based marketing” – tenzij je het van PR moet hebben en je als eerste bij een platform komt wat zo hot is dat je PR ook je doelgroep bereikt (ook als je doelgroep eigenlijk je CEO is) – want anders heeft ” first” zijn en dit roepen dezelfde waarde als op een gemiddeld forum.
@koningwoning Misschien is die stelling over het algemeen wat kort door de bocht, ik ben in ieder geval van mening dat wanneer het om dit soort (online) services gaat ‘first’ zijn erg nuttig kan zijn. Dit gaat natuurlijk niet in alle gevallen op zoals je terecht opmerkt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!