De Top 9 SEO trends voor 2011

1 december 2010, 07:33

Het heerlijke avondje van Sinterklaas staat bijna voor de deur en in de verte ruik je de dennennaalden al. Tijd voor collega Wouter Kiel en mij om de glazen bol te voorschijn te halen en eens te kijken naar wat er nu écht belangrijk gaat worden voor SEO in 2011. Waar moeten we op gaan letten, wat wordt groot en wat kun je wel vergeten. Hieronder de TOP 9 trends voor SEO in 2011. Over Google Me, Facebooken in het woordenboek, dode rankings en nog veel meer.

#1. Local, local en nog eens local

PATS! Verdorie, een ster in mijn autoraam. Snel, iemand die dat kan repareren! Google.nl dan maar? Wat voor zin zou het hebben als ik dan een lijst van garages in de buurt van Rotterdam zou krijgen? Ik zit in Groningen en ik wil nu een oplossing tegen dit steeds verder scheurend probleem! Het is alsof Google zelf ook vaak met dit probleem heeft gehad met zijn Google Streetview auto’s. Local Search en Google Places is natuurlijk nu al iets wat we vaak zien terug komen in zoekresultaten, maar in 2011 zullen we met SEO hier nog zwaarder op in gaan zetten.

#2. Links? Nee, likes!

Neem een gemiddelde taart van de HEMA in gedachten. Het liefst een ronde, want dat werkt het makkelijkst. Vervolgens nemen we een kwart van deze taart en steken daar een “social links” vlaggetje in. Zo. Dat deel van de link graph zal in 2011 gevuld worden door links vanuit sociale netwerken. Dit was al langer een belangrijke graadmeter voor Google, maar in 2011 zullen links vanuit sociale netwerken (denk bijvoorbeeld aan de Facebook Likes, links in Tweets en Diggs) de manier zijn van Google om te bepalen welke pagina hot is en welke not.

#3. BING FTW

In voorgaande jaren kon je nog wel eens een presentatie voorbij zien komen waar de trainer/presentator een sheet had toegevoegd met de dominantie van Google. Marktaandelen die richting 60-70% gingen. 2011 wordt het jaar van BING. Zullen ze direct die 60 tot 70% van Google overnemen? Nee, waar zie je ons voor aan! Dat zal ze in een jaartje tijd niet gaan lukken. Maar door de goede deal die ze met Facebook hebben gesloten gaan we in 2011 veel zien van BING. En laat ze dan nu ook echt die toffe functionaliteit in de Nederlandse versie stoppen, zodat we met SEO ook serieus rekening kunnen gaan houden met BING in onze strategie.

#4. Jij hebt content, ik heb links

Weet je nog de tijd dat je langs alle startpagina’s leurde op zoek naar een beheerder die een linkje naar je site wilde plaatsen? Ja, vroeger. De tijd van links aanvragen. De tijd van smeken en hier een daar een steekpenning. Maar steeds meer mensen willen graag links ontvangen op woorden uit de verzekeringsbranche. Dus waarom zou iemand wel een link naar jou plaatsen en niet naar een ander? Of waarom zou iemand uberhaubt een link naar je website plaatsen? In 2011 is het jaar van links aantrekken. Heb jij een goed stuk content? Dan zijn er genoeg mensen die daar graag naar willen linken of misschien zelfs delen op een sociaal netwerk, als je geluk hebt. Heerlijk, midden in de social linkgraph waar we bij punt 2 ook al over schreven. In 2011 wordt het hebben van een fantastische content strategie het ding als het gaat om linkbuilden.

#5. Rankings zijn dood

Rankings? Posities? Bah! Nee, in 2011 zegt dat niets meer. We hebben sowieso al veel te maken met personalized search binnen zoekresultaten, waarbij klik-, en zoekgedrag de posities bepalen, dus waarom zouden we nog kijken naar welke positie een bepaald zoekwoord heeft behaald? Nee, op het moment dat je dat woord nog in je mond neemt, moet je je mond gaan spoelen! Voor 2011 gaan we compleet over op data vanuit de Webmaster Tools en natuurlijk je analytics pakket. Doelgericht bezig zijn met SEO heet dat. Dus.

#6. “Facebooken” komt in de Dikke van Dale

In 2006 is “googelen” officieel opgenomen in de Dikke van Dale en het bekende groene boekje. En in 2011 zijn we er zeker van dat “Facebooken” wordt opgenomen als officieel werkwoord. En waarom? Steeds vaker zal Facebook de start van onze internet zoektocht zijn. Facebook wil al graag je nieuwe startpagina worden en in 2011 zal de trend ingezet worden dat je niet altijd Google gebruikt voor het vinden van dat waar je naar op zoek bent, maar dat je steeds vaker Facebook search gaat gebruiken.

#7. Google Me – de volgende social teleurstelling van Google

Zeg eens eerlijk: wanneer heeft Google voor het laatst een echt succesvol product gelanceerd (updates buiten beschouwing gelaten)? Precies! Die keer kunnen wij ons ook niet meer echt herinneren. En laten we het dan alsjeblieft niet hebben over de pogingen om iets op het gebied van social te doen. Daar kan Google al helemaal geen voet tussen de deur krijgen. Google Buzz, Google Wave, Google What? Toch gaan ze een nieuwe poging doen en waarschijnlijk ergens mid 2011 met “Google Me”. Veel SEO’ers zullen gaan kijken wat voor voordeel ze hier mee kunnen halen en op het moment dat ze daar achter zijn, is het product de teleurstelling die je er van mag verwachten.

#8. Penalty voor langzame sites

Ben jij een eigenaar van een website die langzaam is? Dan zou ik maar op mijn tellen gaan passen want Google heeft je in zijn vizier. Ga je dan echt een penalty krijgen van Google als je site langzaam is? Jep! Penalty! Rode Kaart! See ya!. Het is zeker dat een snellere site beter zal ranken in zoekresultaten. En daarnaast: wie wil tegenwoordig nog wachten tot dat een pagina is opgebouwd? In 2011 gaan we naar internetverbindingen in ons huis van 120mbit. Snelheid is de toekomst, ook voor je website en SEO.

#9. Uuhh… nou, dat!

Ja, en wat is nu de 9de trend? Of misschien 9 & 10? Dat weten wij natuurlijk wel (…), maar we willen het graag van jou horen. Dus kom maar op! Wat worden volgens jou de trends in SEO voor 2011?

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

23 Reacties

    Yasser Dehnavi

    Videootjes!

    Video is nog steeds enorm groeiend en ik denk dat zoekmachines steeds meer video gaan laten zien. Zorg dat je hiermee een leuke positie hebt:)


    1 december 2010 om 07:51
    Imre Bernath

    Snippet optimalisate!

    Het optimaliseren van je title tags en description tags worden erg belangrijk in 2011. Dit betekent optimale en unieke titels en description tags voor alle pagina’s van je website.

    Een goede title is niet langer dan 70 karakters en een goede description tag niet langer dan 156 karakters.


    1 december 2010 om 08:24
    Yasser Dehnavi

    @Imre denk je echt? Tuurlijk is het belangrijk dat je unieke tags hebt. Maar volgens mij heeft Google steeds meer maling aan wat wij als tag geven.

    Ik denk dat de waarde van description ook steeds minder wordt, wellicht nog niet in 2011, maar al wel snel. Zelfde beweging hebben we gezien met de meta keywords.


    1 december 2010 om 08:28
    Michiel

    He Siegfried, goeie post! Mijn toevoeging: 9. Meta Tags revival: Optimalisatie van meta tags voor Rich Snippets en voor Facebook middels de Opengraph API. En in mindere mate de Social Graph van Google .


    1 december 2010 om 09:27
    wouterkiel

    @Michiel

    Rich snippets inderdaad, die kunnen we goed gebruiken tussen al dat local geweld.

    Nog een voorspelling: op 1 december 2011 ziet een resultaatpagina van Google er met al die sterren uit als een kerstboom!


    1 december 2010 om 10:04
    Allard de Boer

    Leuk stukje, ik ben benieuwd of deze glazen bol gelijk gaat krijgen.

    Dat ranking dood is? Daar geloof ik helemaal niets van. Als ik iedere week een ster in mijn voorruit krijg en zoek naar een garage via Google dan zal personalized search hier invloed op gaan hebben. Maar als ik goed geholpen ben bij een bepaalde garage zal ik daar terug naartoe gaan ipv dat ik weer ga zoeken. Als ik niet meer weet welke garage dat was dan kom ik er niet genoeg mee in aanraking en dan is het effect van personalized search ook minder.

    Waar het in mij optiek op neerkomt is dat het belangrijk is relevant te zijn. De nieuwe trends in SEO zorgen er alleen voor dat je harder wordt afgestraft als je dat niet bent. Ranking dood? Het zal mij benieuwen…..


    1 december 2010 om 10:07
    Inge Geertzen

    Social SEO voor 2011

    Google is in toenemende mate social media content aan het integreren in haar zoekresultaten.

    Het optimaliseren en SEO vriendelijke maken van je “social content” én van je “social media profielen” wordt essentieel.

    Google’s algoritme wordt steeds complexer, flexibele en op maat SEO zal denk ik in toenemende mate belangrijker worden.

    Inge


    1 december 2010 om 10:15
    Roz

    Goed stuk! Toch vind ik local meer bij 2010 horen, en Bing meer bij 2012.

    Voor een lokale garage is ranking misschien minder belangrijk, maar voor webshops zal die onveranderd belangrijk blijven. Dat rankings dood zijn is veel te kort door de bocht.

    Ik denk dat in 2011 externe links minder belangrijk worden, maar vooral content op je website, en zal de technische kant van de website belangrijker worden. Snelheid is hierbij zeker een onderdeel, maar ook de opbouw, dus niet teveel troep in je code.


    1 december 2010 om 10:32
    sjongsma

    @allard

    Top toevoeging. Dat is precies wat Wouter en ik bedoelde met dat punt. Dank daarvoor.


    1 december 2010 om 11:19
    Patrick Bakker

    HTML5 en de mogelijkheid om metadata via RDF toe te voegen gaat een belangrijke stap worden naar het semantische web. Early adopters zullen worden bevoordeeld door Rich Snippets mee te krijgen inde SERPs. Niet perse een hogere ranking dus maar wel een betere zichtbaarheid (=vindbaarheid).

    Over punt 2: likes over links heb ik mijn twijfels. 9 van 10 likes (zeg maar 99 van de 100) zijn naar leuke films, foto’s of grappige verhalen. Serieuze content zou daardoor achtergesteld gaan worden.


    1 december 2010 om 12:37
    Allard de Boer

    @sjongsma

    In dat geval ben ik het met jullie eens!


    1 december 2010 om 13:45
    EK

    Aardig stuk, maar Facebook e.d. wordt overschat. Het is net als met die talloze startpagina’s die je 10 jaar geleden zag. Leuk, maar veel te beperkt, log en statisch.

    Wat je de komende jaren vooral gaat zien is verdere ontwikkeling van cloud computing waarbij met name data steeds beter wordt opgesplitst in hapklare brokken welke door applicaties weer kunnen worden samengevoegd om nieuwe data/waarde te genereren. Ook data toevoegen in de juiste context aan de cloud wordt vele malen eenvoudiger dan nu. Tagging wordt een tweede, universele moedertaal. De wereld wordt steeds meer een interface naar internet en omgekeerd. SEO wordt World Optimization, SEO zelf wordt exclusief een taak voor de mensen achter web services.


    2 december 2010 om 06:23
    Remi

    Ik denk dat personalisatie nog belangrijker wordt. Daar zijn ze natuurlijk al jaren mee bezig, maar ik verwacht dat met name social data steeds meer gebruikt zal worden om zoekresultaten op maat te maken voor elke gebruiker.

    Mooi lijstje trouwens Siegfried!


    2 december 2010 om 06:42
    BasvdBeld

    Klopt helemaal Remi, dat gaat een nog grotere vlucht nemen, en ligt natuurlijk heel dicht tegen social aan. Grappig, had deze comment nog niet gezien, maar iets soortgelijks net bij het Groupon artikel gecomment 🙂


    2 december 2010 om 07:54
    Teun

    @namrepus: wat Imre waarschijnlijk bedoeld is dat de description zeer belangrijk is en steeds belangrijker wordt, deze zorgt dat de bezoeker wordt overgehaald om te klikken. Je kunt prachtige rankings hebben, als je omschrijving niet goed is zal er niemand klikken.

    Metatag was bedoeld voor Google, metadescription voor de (potentiele) bezoeker. Dit zal belangrijker worden en hier valt voor 99% van de sites nog veel te winnen.


    2 december 2010 om 08:04
    sjongsma

    Dank iedereen voor de toffe aanvullingen op de lijst. De reacties zelf zijn haast een blogpost waard 🙂 Maar mocht je nog een andere trend voor 2011 hebben: kom maar op!


    2 december 2010 om 08:31
    Jurjen de Vries

    @Siegfried. Mooi artikel en ook veel goede comments. Een combinatie van social media, en search binnen het vriendennetwerk, gecombineerd met symantische web geloof ik zelf ook wel in.

    Waar ik het overigens niet mee eens ben is dat Google afgelopen tijd weinig heeft uitgevonden. Android mag dan wel uit 2008 komen, maar is dit jaar pas echt doorgebroken. Dat ze het nu ook naar de TV porten vind ik ook een mooie ontwikkeling.

    Verder ben ik blij dat ze vooral eens wat tijd besteden aan het verbeteren van huidige producten. O.a. Google Accounts en Google Apps accounts gaven veel problemen. Dat soort zaken besteden ze dit jaar goed aandacht aan.


    7 december 2010 om 10:06
    Bart

    Goed artikel. Vooral de samensmelting tussen SEO en Social Media vind ik erg interessant!


    8 december 2010 om 09:58
    Bart van de Casteel

    Het gaat er voornamelijk om of de content relevant is. Dat zal de komende jaren altijd wel blijven. Daarnaast ben ik het ook eens met @inge dat seo en social media steeds meer in elkaaar wordt gevlochten. Nu komt er al af entoe Twitter voorbij en Facebook, Digg, Nujij etc kunnen in de toekomst ook geintegreerd worden.


    14 december 2010 om 07:31
    Mitchell

    Ten aanzien van punt 2 heb ik wel een vraag. Ik heb altijd begrepen dat Linkverkorters die vrijwel altijd gebruikt worden in Twitter etc. niet meetellen voor je SEO. Ik ben hiervoor op zoek naar een oplossing maar is dit straks niet meer nodig verwachten jullie?


    30 december 2010 om 12:33
    alex taal

    Hoi,

    Je had aardig gelijk met je voorspelling. Update content op je website telt nu zwaar mee. Social media is helemaal verziekt en kan je ook merken aan facebook. Ik hoop in de toekomst dat dit beter wordt. Reclame zie ik al genoeg op televisie.


    22 augustus 2012 om 15:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!