Google Zeitgeist 2010: Hyves, YouTube en Google populairste zoektermen

9 december 2010, 07:03

Vandaag maakt Google bekend welke zoektermen het meest populair zijn in 2010. Dit eindejaarsrapport van Google, Zeitgeist, geeft een goed beeld van welke zoekopdrachten Nederlanders het vaakst invoeren. Nederlanders zien het Internet duidelijk als een plek om informatie met elkaar te delen en vrienden en familie op te zoeken. Aanbieders van e-mail en sociale netwerken scoren hoog in de top tien van meest gezochte zoektermen. Ook opvallend is dat grote evenementen en populaire tv-series, zoals het WK voetbal en ‘Oh Oh Cherso’, direct een plek innemen in de lijst van snelst stijgende zoekresultaten.

Het rapport geeft antwoord op vragen als:

  • Wie was de snelst stijgende beroemdheid?
  • Op welke lijsttrekker werd het meest gezocht?
  • Op welk automerk zochten mensen het vaakst?
  • Wie was de meest populaire speler van het Nederlands elftal?
  • Op welke bank werd het meest gezocht?

Er werd dit jaar het meest gezocht op Hyves. Chatroulette was de snelst stijgende zoekopdracht in vergelijking met 2009. Rafael van der Vaart is de meest gezochte Nederlandse beroemdheid. BMW is het populairste automerk, Partyflock is de meest voorkomende zoekterm in relatie tot nachtleven en de huishoudbeurs was de snelst stijgende zoekopdracht gerelateerd aan ‘kaartjes’. Hoewel Postbank en DSB niet meer bestaan, scoren beide banken toch relatief hoge plaatsen in de toptien van meest gezochte banken.

Samenstelling Zeitgeist-rapport

Het rapport Zeitgeist wordt samengesteld op basis van de analyse van miljoenen zoekopdrachten die Google dagelijks van gebruikers ontvangt. Door analyse van zoekopdrachten weerspiegelt Google de tijdsgeest (‘Zeitgeist’). Naast het Zeitgeist-rapport, dat een overzicht geeft van de populairste trends in 2010, biedt Google verschillende tools aan, waaronder Google Insights for Search en Google Barometer, die gebruikers inzicht geven in wereldwijde, regionale, actuele en historische zoektrends.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!