Nederland, het land van de Global Guru’s?
Sinds half november hebben ruim 5.000 Nederlanders de Brand You campagne ingevuld. Daarmee is Nederland de koploper in Europa, waar totaal 13.000 mensen deze test van LinkedIn invulden. Bij de test word je gevraagd allerlei vragen te beantwoorden over je netwerkactiviteiten, zowel online als in het echte leven (jawel, dat bestaat nog mensen). Op basis van de door jou gegeven antwoorden word je geclassificeerd als een merktype: Global Guru, Alternative Thinker, Multibrand of Rebel with a Cause. Vandaag maakt LinkedIn de resultaten bekend over de uitslagen van de laatste maand. 40% van de deelnemers uit Nederland, dat zijn er dus al gauw 2.000 blijkt een Global Guru te zijn. Wow!
Europees gemiddelde
Toch niet zo bijzonder, want in geheel Europa blijkt dat 43% te zijn (zie ook het grafiekje) Bij alle landen is de grootste groep Global Guru, behalve in Duitsland. In Duitsland blijkt 47% een Rebel with a cause te zijn. Wie had dat gedacht van rebelse oosterburen?
Alternatief Spanje
Spanje heeft de meeste Alternative thinkers van Europa, gevolgd door Engeland. Dat is dus niet gekoppeld aan het klimaat.
Goeie actie van LinkedIn
LinkedIn heeft met deze actie wel duidelijk laten zien dat ze midden in het social media speelveld staan. Los van alle ontwikkelingen binnen hun eigen site en de koppelingen die ze al bieden met Slideshare, WordPress en Twitter, hebben ze bij deze test ook goed doorgehad dat Facebook een belangrijke speler is geworden. Je hebt namelijk de mogelijkheid om je testuitlsag te delen via Facebook en Twitter.
Een goed advies is goud waard
Als je de test hebt ingevuld, krijg je een advies dat past bij jouw merktype. Als je die tips wilt hebben, moet je zelf even de test invullen. LinkedIn geeft verder een aantal algemene tips die voor iedereen bruikbaar kunnen zijn:
- Voorzie je profiel van een goede professionele foto, zodat men je makkelijk kan herkennen
Zorg dat je profiel volledig is ingevuld en omschrijf jezelf in je eigen woorden. Hiermee maak je jezelf makkelijker vindbaar bij een zoekopdracht;
- Wees er zeker van dat je je verbindt met betrouwbare connecties via het uploaden van e-mailcontacten of via de ‘People You May Know’ too;
- Voeg je opleidingen toe aan je profiel inclusief eventuele relevante kwalificaties;
- Voeg je huidige en voorgaande functies en werkgevers toe, zodat men een duidelijk beeld heeft van je werkervaring;
- Vraag om aanbevelingen van mensen waar je in het verleden mee gewerkt hebt zodat je profiel geloofwaardiger wordt
Waarschijnlijk hebben de lezers van Marketingfacts veel meer bruikbare tips, dus ik zie ze graag in de comments hieronder.
Ik zie zelf helaas een terugkerend spelfoutje. Wordt terwijl het word moet zijn. Slecht van mezelf. #fail
Iets met meewerkend voorwerp, toch? “Aan je” dan is het zonder “t”? Volgens mij heb ik de goede eruit gesloopt 😉
Nope, derde en vierde zin van de kop. 🙂
Mijn linkedIn tip:
Koppel niet automatisch al je tweets aan LinkedIn.
Dit vervuilt de statusupdates enorm wanneer je veel Twittert.
Een LinkedIn profiel pagina is een webpagina en voor de vindbaarheid gelden dus ook dezelfde regels als voor een webpagina. De juiste combinatie van keywords bijvoorbeeld. Een zoveel mogelijk links. Gebruik dus de drie mogelijkheden tot het plaatsen van links naar je website(s). Heb je maar één website, plaats dan deeplinks, bijvoorbeeld naar de pagina Nieuws of Vacatures.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!