Betere kerst met doordachte e-mailmarketingstrategie
De winkelstraten stromen vol tijdens de feestdagen en ook online neemt de drukte toe. In 2009 besteedde Nederlandse consumenten bijna 8 procent van hun kerstaankopen online en dit percentage loopt ieder jaar verder op. Kerstmis is een piekmoment voor zowel online als traditionele retailers. Ook voor marketeers die er tijdens kerst warmpjes bij willen zitten, is een goede voorbereiding essentieel. En wie zijn e-mailmarketing slim aanpakt, plukt er zelfs ná de feestdagen de vruchten van. Hierbij enkele tips:
Maak slim gebruik van voorgaande kerstcampagnes
Analyseer de campagne afgelopen jaar en reproduceer succesvolle elementen. De open- en doorklikratio van eerdere campagnes zeggen veel over de succesfactoren. Gebruik deze kennis voor de kerstmailing van dit jaar.
Informeer klanten over kerstacties en afwijkende openingstijden
Rond kerst halen winkeliers alles uit de kast om consumenten naar hun winkel te trekken met ludieke acties en aantrekkelijke aanbiedingen. Bovendien hebben de meeste winkeliers rond kerst extra koopavonden en afwijkingen in openingstijden. Gebruik e-mailmarketingcampagnes om er zeker van te zijn dat je klanten op de hoogte zijn van kersacties en wijzigingen rond de kerstdagen.
Bied exclusieve kerstacties om klanten aan je te binden
Benut de kerstdagen om je e-maildatabase uit te breiden. Met kerst zijn mensen massaal op zoek naar geschikte cadeautjes voor familie en vrienden. Bied bijvoorbeeld korting exclusief voor klanten die zich inschrijven voor de nieuwsbrief of de nieuwsbrief al ontvangen. Dit stimuleert niet alleen de verkoop tijdens kerst, maar biedt ook de mogelijkheid om klanten de rest van het jaar aan je te binden.
Maak gebruik van de kerstdrukte voor het opvolgende jaar
Benut de kerstdrukte door ook kortingsacties aan te bieden die geldig zijn na kerst. Bied bijvoorbeeld kortingen die geldig zijn in januari om mensen ook dan naar de winkel of webshop te krijgen.
Integreer social media in de e-mailmarketing-aanpak
Het is goed om je klanten te informeren over kerstacties en aanbod. Nog beter is het wanneer anderen je boodschap delen met kennissen, vrienden en familie. Voorzie e-mails daarom van links naar relevante social media zoals Hyves, Facebook, YouTube en Twitter om het ontvangers zo eenvoudig mogelijk te maken om je boodschap op verschillende netwerken te delen. Zorg er ook voor dat de nieuwsbrief iets bevat wat het waard is om te delen. Denk aan korting, prijsvragen, gratis producten en andere kerstaanbiedingen.
De kerstperiode is hét moment om je te onderscheiden van de concurrentie met passende marketingacties. Met een sterke aanpak kunnen winkeliers niet alleen tijdens maar ook na de kersdagen grote winsten boeken. Marketeers die het slim aanpakken hebben het hele jaar door profijt van marketingactiviteiten rond de kerst.
Dit gastartikel is geschreven door: Marcel Buter van Emailvision.