Google TV doet een stapje terug

20 december 2010, 12:20

De geplande grootschalige coming-out party van Google TV tijdens de Consumer Electronics Show (CES) begin januari in Las Vegas, is definitief van de baan. Google TV, dat sinds medio oktober via Sony en Logitech, met name in de Verenigde Staten, door consumenten kan worden aangeschaft, had al weken geleden aangekondigd om op ’s werelds grootste electronica beurs de nieuwste versies van het Internet-TV fenomeen te tonen met producten van o.a. Toshiba, LG en Sharp.

Volgens berichten in de internationale pers, heeft Google desbetreffende partijen inmiddels gevraagd om hun respectievelijke Google TV introducties voorlopig uit te stellen, zodat de internet-mogul intussen verder kan werken aan de ontwikkeling van de software. Eind oktober berichtten wij al op MF, dat een aantal “early adopters” gebreken constateerden in de eerste release van de software en met de doorgifte van HD video. Naar nu blijkt (gezien de recensies en de voorlopige verkoopcijfers) is de doorsnee consument er nog geenszins van overtuigd dat Google TV een must-have is. Bovendien spelen er problemen met de doorgifte van content van diverse aanbieders, hoewel dat mijn inziens niet de reden is van de vertraging in de introductie van Google TV.

Het Google TV concept is absoluut van deze tijd en speelt volledig in op het gedrag en de wensen van de consument, maar Google ondervindt nu aan den lijve, dat consumenten electronica producten niet 1-op-1 vergelijkbaar zijn met Internet software producten. Helaas is het is niet altijd zo eenvoudig dat software updates de problemen als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Wie weet zijn er wel wijzigingen van de hardware nodig? En dat gaat niet zomaar met een update-je hier en daar. In de auto-industrie weten ze daar alles van, getuige het regelmatig terugroepen van bepaalde modellen.

Het wachten is dus op nieuwe aankondigingen uit het Google TV kamp, tenzij tijdens CES blijkt dat Samsung of Sony genoemde problemen wel hebben opgelost. Volgens Hiroshi Yoshiaki van Sony ligt de verkoop van hun de Sony Google TV producten in lijn met de verwachtingen, zonder dat hij daarbij concrete cijfers geeft. En wie weet wordt de markt in het komende jaar verrast door anderen?

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!