Inkomende links belangrijk voor je business? Kies je URL verkorter zorgvuldig!

20 december 2010, 06:15

Vorig jaar schreef André Scholten op Marketingfacts een artikel met tips hoe een URL verkorter te kiezen. In het lijstje met nadelen van het gebruik van URL verkorters stond “Als de dienst failliet gaat of stopt ben je ook al je inkomende links kwijt”. Dat blijkt nu een vooruitziende blik geweest te zijn. In de eerste reaktie op dat artikel uit iemand zijn voorkeur voor de URL verkorter tr.im. Echter, de tr.im URL verkorter dienst is op sterven na dood. Ze zijn al een tijdje geleden gestopt met het accepteren van nieuwe URL verkorter opdrachten, maar hebben de systemen in de lucht gehouden voor bestaande korte URL’s. In April dit jaar kondigde het bedrijf aan de hele systeem eind 2010 plat te leggen. De laatste dagen heeft het systeem een downtijd van zo’n acht uur per dag, wellicht een laatste teken van leven?

WatchMouse (mijn bedrijf) controleert 24 URL verkorters, waarvan er op dit moment vijf niet meer functioneel zijn:

  • snurl.com: deze dienst heeft een gemiddelde uptime van 90%, waarmee deze dienst nutteloos is
  • to.: down en “out of business”
  • tr.im: werkt maar half en “out of business”
  • twurl.cc: down en “out of business”
  • fwd4me: werkt maar half en “out of business”

Deze laatste reageerde gisteren nog via Twitter op een alert van onze monitoringdienst:

Sommige bedrijven die stoppen met het aanbieden van URL verkorten houden de links in leven, zelfs nu ze deze dienst niet meer aanbieden; anderen echter doen dat niet. Veel links op het internet breken omdat de URL verkorter aanbieders failliet gaan of omdat ze hun policies of prioriteiten veranderen. De gebruikers van deze diensten kunnen hier verder weinig aan doen en blijven achter met inkomende links die verdwijnen.

En dan is er nog Digg. Die hadden een URL verkortingsdienst, maar besloten deze alleen nog maar voor interne artikelen te gebruiken. Volgens dit artikel is er de belofte gemaakt om de bestaande links in leven te houden, maar uit monitoring resultaten blijkt dat dat sinds 30 november niet meer het geval is.

Samenvattend: als binnenkomende links belangrijk voor je zijn (en voor wie is dat niet het geval?) kies dan een betrouwbare URL verkorters dienst, zoals bit.ly wiens “core business” URLs verkorten is en die zeer waarschijnlijk niet zomaar van het toneel zullen verdwijnen. Daarmee trek ik dezelfde conclusie als André al eerder deed. Er zijn wellicht nog andere fail-safe manieren om dit te doen, zoals zelf een URL shortener service opzetten voor eigen gebruik, dan heb je in ieder geval ultieme controle. Ik hoor graag in de reakties hoe jij je keuze hebt gemaakt en welke URL verkorters je favoriet zijn!

7 Reacties

    Maarten van Vulpen

    @Mark Ik sluit me bij je aan. Het kiezen voor een eigen URL verkorter is de beste vorm om hierover controle te blijven houden. Er zijn genoeg eenvoudige PHP scripts beschikbaar die je op je eigen server kunt installeren en zo een eigen verkorter kunt exploiteren. Ik gebruik Yourls.org als script en dat werkt perfect.


    20 december 2010 om 09:00
    Maarten van Vulpen

    @ Mark Overigens werkt de link naar de 24 url verkorters die jullie monitoren niet …


    20 december 2010 om 09:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!