Online Reputatie Management, haal oude accounts weg.
Online Reputatie Management wordt steeds belangrijker. Hoe anderen jouw online reputatie ervaren bepaalt voor een belangrijk deel of mensen zaken met je willen of vrienden met je willen blijven. Het is naïef om te denken dat dit niet belangrijk is. Dat is het namelijk wel! Maar in de loop der jaren heb je op zoveel websites ooit een profiel aangemaakt met verschillende nicknames en e-mailadressen dat je het zelf bijna niet meer bij kunt houden.
Als ik even kort nadenk dan kom ik al gauw op mijn actuele accounts die ik dagelijks bijhoud, namelijk: LinkedIn, Twitter, FaceBook, Hyves en YouTube.
Vergeten accounts
Maar ik heb ook ooit accounts aangemaakt op Plaxo, Ning, Xing, Mindz, Schoolbank, MySpace, WieoWie, MSN, Lexa etc.. en die bevatten allemaal verouderde informatie. Accounts waarvan ik de wachtwoorden niet meer weet en ook niet meer welk e-mailadres ik daarbij gebruikt heb. Gelukkig scoren die accounts niet hoog op Google, maar als ze daar nu ineens extra aandacht aan SEO zouden besteden, dan zou dat wel eens kunnen veranderen. Maar het zijn ook partijen waarvan je nooit weet wie je gegevens nog meer krijgt en waardoor je wel eens extra spam zou kunnen krijgen.
Het is allemaal handel
Een gat in de markt volgens het Amerikaanse Abine.com dat zichzelf profileert als een Online Privacy Company. Vorige week lanceerden zij een nieuwe dienst, genaamd DeleteME. Misschien wel een gouden concept en een interessante kans voor Boris Veldhuijzen van Zanten om een specifiek op Nederland gerichte variant te ontwikkelen. De video van DeleteMe spreekt in ieder geval voor zichzelf.
Zijn dit soort concepten levensvatbaar? Denken jullie dat hier in Nederland een markt voor zou zijn? Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!
Denk zeker dat dit soort initiatieven even een soort buzz kunnen generen, zal alleen voorlopig niet echt aanslaan denk ik. Privacy staat nog in de kinderschoenen als het gaat om internet, laat staan de wetgeving eromheen.
Lezers van MF en iedereen die wat actiever is op internet zoals ‘wij’ zullen er misschien wel gebruik van maken, dan nog zal het een éénmalige actie zijn. Waarom zou ik echter terugkomen op DELETEME als ik alles wat ik wilde verwijderen heb verwijderd?
@ bas – ik denk dat je gelijk hebt en dat het inderdaad een eenmalige actie zal zijn. Een eenmalige actie om op een nieuwe nul-punt te komen en daarna zorgzamer omgaan met het aanmaken van nieuwe accounts.
Als ik kijk naar de websites waar ik allemaal een account heb zijn dat er te veel.
En waarschijnlijk geldt dat voor heel veel mensen die veel op internet zitten. Je kunt al deze accounts stuk voor stuk verwijderen maar het is vaak een heel gezoek om de juiste weg te vinden. Je hoeft nog net geen brief te schrijven bij sommigen. Een concept zoals DeleteME zou, na mijn mening, zeker werken in Nederland. Makkelijk en snel van je accounts af.
@ Jan Willem
Sluit ik me helemaal bij aan.
@ Nick
Klopt, enige tijd geleden was er ook zo’n soort initiatief. Ben even de naam kwijt, maar dit werd heel snel geblokkeerd door o.a. FaceBook. Ben benieuwd wat er bij deze website gaat gebeuren dan.
@ Nick, maar van hoeveel websites ben je vergeten dat je ooit een account hebt aangemaakt?
@Bas
Niet mee gekregen. Als je er nog op komt hoor ik het graag. Ben nieuwsgierig.
@Jan Willem
Heb sinds een jaar of 7 alle accounts gegevens bewaard in één document zodat het overzichtelijk is.
Maar moet nodig opschonen.
@ Arnoud
Oké, niet mee gekregen.
Denk dat het onmogelijk is om overal accounts aan te maken en deze eens per jaar te onderhouden. Er zijn zoveel sites waar je een account aan kunt maken. En daarnaast als iemand kwaad wil, lukt dat toch wel. Als je het mij vraagt dus onbegonnen werk.
@ Arnoud
Dat was inderdaad de website die ik bedoelde, dank je.
@ Nick
Onbegonnen werk voor de één, discipline bij de ander. Conclusie: Gebruiker bepaalt, altijd, overal.
@ Bas
Mee eens. Gebruiker bepaalt.
@ bas en @ nick
Neemt niet weg dat er wel eens een account tussendoor slipt.
@ Jan Willem
Klopt, dat zal zeker gebeuren.
Dan zou het handig zijn dat je een soort van nicknames kunt opgeven en dat de tool vervolgens het internet afzoekt en alle mogelijke accounts ophaalt. Wanneer je de eigenaar bent van de opgehaalde accounts kun je ze verwijderen, ben je dat niet dat zijn ze niet van jou en kun je ze links laten liggen.
En dan vergeet je er nog bij te vermelden dat een netwerk als Mindz het in zijn hoofd heeft gehaald om een tagcloud aan profielen vast te knopen die door Mindz zelf word ingevuld aan de hand van info die ze van het web afhalen.
In mijn geval word ik gelinkt aan activiteiten waar ik helemaal niks mee te maken wil hebben.
Omdat Mindz een slapende account was ben ik hier pas recent achter gekomen. Net als dat ik er toen pas achterkwam dat het knap lastig word om die info uit je tagcloud weg te halen, een van die tags krijg ik namelijk niet verwijderd. Contact met Mindz leverde op dat zij er ook geen zin in hadden om dat weg te halen.
en dit schrijvenende surf ik even naar Mindz om te ontdekken dat er weer allerlei nieuwe tags toegevoegd zijn.
Wat een #fail.
Lijkt me een goed initiatief. Ik maak snel accounts aan om rustig rond te snuffelen of voor eenmalig gebruik (fora) en het zou makkelijk zijn om daar via een centrale plek aanpassingen te kunnen doen. Of verwijderen natuurlijk, al ben ik daar nog niet echt fan van. Zolang ik een account ergens heb kan niemand mijn naam misbruiken (just in case of…)
Ik heb me wel ingeschreven bij Ziggur, zodat na mijn dood (beter te vroeg geregeld dan te laat!) mijn bestaanden een bericht krijgen en al mijn online identiteiten kunnen verwijderen!
Dit is toch eigenlijk gewoon de omgekeerde wereld? Moet het niet gewoon zo zijn of worden dat je je gemakkelijk kunt aanmelden (want dat willen de social networks natuurlijk allemaal) EN dat je je gemakkelijk kunt afmelden? Bij het ene netwerk is dit redelijk makkelijk, bij de andere is het echt een zoektocht die geeneens via de zoekbox ten einde komt. Hoe zit dat met de crowd, die moet dat toch kunnen bewerkstelligen? Volgens mij zou het een unieke kans zijn voor bijvoorbeeld Facebook, dat zij zo een dienst bieden. Dan hoef ik als gebruiker ook niet van weer een andere dienst gebruik te maken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!