Coolblue meer zichtbaar in 2011 als paraplumerk voor 71 winkels

3 januari 2011, 07:36

Coolblue rolt haar nieuwe merkstrategie uit en kleurt vanaf 2011 overal oranje (gecombineerd met het al aanwezige blauw). Twinkle en Emerce schreven er al uitgebreid over. Het was een intensief proces voor Coolblue om haar 67 webwinkels en 4 fysieke winkels en communicatie aan te passen. Het resultaat is dat in 2011 op alles van Coolblue in feite een oranje sticker is geplakt. Het is natuurlijk heel stoer om in het logo met de naam Coolblue niets terug te zien wat de associatie met de kleur blauw oproept. Coolblue zal vanaf 5 januari boven al haar websites prijken zoals Digicamshop.nl, Laptopshop.nl en Shavershop.nl.

Gemiste business kansen…

Coolblue liet onderzoek doen naar de bekendheid van Coolblue als merk waar uit bleek dat er een hoge klanttevredenheid was bij haar klanten maar: slechts s 50% van de 1,5 miljoen klanten kende het merk Coolblue. Dit is te wijten aan de vertical shops die Coolblue de afgelopen jaren in rap tempo succesvol wist neer te zetten. De focus op een specifieke productcategorie en het leveren van een grote set aan accessoires binnen de categorie zorgt ervoor dat het bedrijf in 2010 een omzet verwacht van ongeveer 100 miljoen Euro. Uit het onderzoek kwam naar voren dat een tevreden consument online een laptop kocht en het jammer vond dat er ook niet meteen een smartphone gekocht kon worden. De beleving van de klant bleef dus binnen de nicheshop wat ook aansluit bij de gekozen strategie tot en met 2010. Het is te hopen dat Coolblue ook qua usability in haar design nog een slag maakt want het logo van Coolblue en de andere shops zijn altijd zichtbaar binnen iedere shop.

Integratie web 2.0 en social media

Coolblue slaat een meer geïntegreerde weg in met de nieuwe branding die ook doorgevoerd wordt in een herziene website. Het YouTube-kanaal van Coolblue wat al meer dan 400.000 keer werd bekeken (met meer dan 200 video’s, 1238 abonnees en 1,1 miljoen impressies) zal ook een meer zichtbare plek krijgen binnen de shops op de productpagina’s. Coolblue is ook al enige tijd op Twitter actief en aan de timeline te zien is niet iedereen even te spreken over de huisstijl.

Nick Lenten (marketing manager) geeft aan dat België ook hard gegroeid is (45%) en dat het aantal geopende shops in 2010 (30) in 2011 qua record sowieso gebroken gaat worden. Coolblue laat verder niets los over mogelijke innovaties, het lijkt mij dat er nog veel staat te gebeuren. Het bedrijf barst van de ambitie en groeit jaar op jaar en wint prijs op prijs. Ik ben al jaren een trouwe klant maar wordt in dat opzicht weinig geprikkeld meer te kopen met alle kennis die het bedrijf gedurende de jaren over mij heeft opgebouwd. Ik laat me graag verrassen in ieder geval want over de service ben ik meestal goed te spreken!

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!